TOP 5 -vinkit messuille

Hyvin suunniteltu ja toteutettu messukokonaisuus tuottaa vielä pitkään tapahtuman jälkeenkin!

 

 

Poimi alla olevasta listasta Viexpon TOP 5 -vinkit onnistuneelle näytteilleasettamiselle kansainvälisillä messuilla:

 

 1. Aseta tavoitteet

 

Miksi olet osallistumassa messuille? Mitä haluat saavuttaa? Messuille kannattaa asettaa päätavoite. Se voi olla esimerkiksi uusien asiakkaiden hankkiminen, olemassa olevien asiakassuhteiden vahvistaminen, uusien innovaatioiden testaaminen, brändin vahvistaminen tai kansainvälisillä messuilla vaikkapa markkinointituen antaminen paikalliselle jälleenmyyjälle. Tavoitteiden tarkka määrittely luo pohjan koko messuosallistumiselle.

 

2. Suunnittele

 

Messuosallistumisen suunnittelu kannattaa aloittaa ajoissa. Osaston suunnittelu vaatii sekä ammattitaitoa että kokemusta. Kun suunnittelet messuosastoa, mieti osaston pääviestiä. Kiteytä pääviesti siten, että asiakas saa ensisilmäyksellä käsityksen siitä, mikä yritys on kyseessä, mitä yritys tekee ja osaa ja mitä olet tarjoamassa. Suunnittelussa kannattaa olla luova ja rohkea. Mieti, miten voisit pysäyttää messukävijän kiinnostavalla tavalla juuri sinun osastosi kohdalla!

 

3. Muista messutiedottaminen

 

Kerro ennakkotietoa messuosallistumisestasi yrityksesi tiedotuskanavissa (verkkosivut, asiakaslehdet, esitteet, mainokset). Lähetä kutsuja osastollesi, sovi ennakkoon tapaamisia potentiaalisten kontaktien kanssa. Muista myös kertoa ennakkoon mahdollisista uutuustuotteistasi sekä osastollasi olevista mahdollisista tapahtumista. Älä unohda kansainvälisillä messuilla materiaalisi kieliversioita!

 

4. Varmista messuhenkilöstön aktiivisuus

 

Valitse messuhenkilöstösi huolella ja sitouta tiimi. Henkilöstön tulisi olla helposti lähestyttävää, kielitaitoista ja ulospäin suuntautunutta. Huolehdi messuhenkilöstön valmennuksesta etukäteen, jaa kaikille oma selkeä tehtävänsä ja kerro messuosallistumisen tavoitteista ja asiakkaan kohtaamisesta.

 

5. Lunasta lupauksesi messujen jälkeen

 

Lopullinen onnistuminen messuilla ratkaistaan messujen jälkeen. Mitä eri kontakteille tehdään, millä aikataululla ja miten kiinnostusta osoittaneita asiakkaita lähestytään? Älä unohda käyntikortteja ja arvokkaita yhteystietoja pöytälaatikkoon. Vertaa tuloksia omaan messutavoitteeseesi. Ja muista, että seuraavien messujen suunnittelu alkaa heti edellisen jälkeen!