Leevi Parsama, specialist på digital handel, Snowball Growth Partners
Arbetar bl.a. som styrelseordförande för Digital Commerce Finland Oy.
Initiativtagare till e-handelsklubbsverksamhet, har varit med som styrelseledamot och gjort strategierna för bland annat dessa företag: Piiloset, Scandinavian Outdoor, Charmia, Hifi Studio, Hyvinvoinnin.fi
I videon lyfter han fram följande teman inom strategiarbetet:
Varför är strategi viktigt för ett företag?
Strategin talar om vart företaget är på väg. Varje företag måste veta var de befinner sig och vart de är på väg. Samtidigt skapas steg för hur man ska ta sig dit.
Det lönar sig att stanna upp och tänka efter och göra en färdplan för det egna företaget. Den viktigaste frågan att besvara är: Varför köper en kund från mitt företag? Varför är de mina kunder?
Man måste ta reda på vilka konkurrensfördelar företaget har, som också sammanfattar varför kunder köper från företaget.
Tydliga konkurrensfördelar hjälper till att utkristallisera företagets kundlöfte, det vill säga det man gör bättre än andra.
Färdplanen hjälper till att klargöra vart man vill komma och hur man kommer dit.
Det stora misstaget är att göra alltmer, även om man inte har tid. En viktig, men svår del i strategiarbetet, är NEJ beslut. Man bör också fundera på vad som inte längre görs och vad man kommer att fokusera på i framtiden. Personalen kan delta endast genom att de engageras.
I strategiarbete är det viktigaste inte vem som har den smartaste innovationen, utan vem som är mest uthållig.
Strategiarbete är med andra ord en slags uthållighetssport, att man orkar styra och göra, och tydliggöra den egna vägen. När vägen är klar blir arbetet snabbt givande.
Ett bra strategiarbete består av fyra faser:
- Förståelse
Var befinner vi oss just nu, vilken marknad verkar vi på, vilka är konkurrenterna, vilka är styrkorna och vilka är svagheterna. Kan man anlita en partner för att göra saker som man inte själv gillar så mycket?
- Vision
Ta fram två eller tre alternativa hypoteser och fundera på olika alternativ för att gå vidare, som man sedan kan välja mellan, även om målet är detsamma. Säljer vi själv eller söker vi återförsäljare? Uppfinner vi en produkt och gör den superbra, eller ska vi utöka sortimentet? Betrakta färgen från olika synvinklar.
- Val
Man bestämmer vad man ska göra och vad man inte längre ska göra.
- Genomförandet
Det mest krävande steget av alla. Man bestämmer hur detta ska göras. När det finns så mycket att göra, tar man hjälp av ett tidsspann. Man kan välja t.ex. tre saker som man kommer att göra under följande år. Man kan vara snäll och ge tid åt sig.
Det är viktigt att komma ihåg att strategi är ett dynamiskt verktyg som måste förändras hela tiden. Världen förändras, och därför måste strategin också förändras, även om det t.ex. har gjorts som en fyraårsplan. Därför är det viktigt att stanna upp en gång per halvår för att fundera var man är och vart man är på väg.
Stötestenar i strategiarbetet
Strategiarbetet måste ta hänsyn till både strategi och företagskultur, eller vanan i företaget.
”Företagskultur äter strategi till frukost!”
Det största misstaget är att utarbeta fina strategier och bara berätta för företagets personal hur de ska göra härefter. Strategin fungerar inte och problemet är att personalen inte är involverad. Strategin bör också introduceras i mindre delar. Den främsta orsaken till det misslyckade strategiarbetet är att det inte lanseras genom att engagera personalen och tålmodigt. Naturligtvis brukar också uthållighet belönas.
Strategiarbetet måste vara inspirerande för att man hittar ett gemensamt mål. På detta sätt finns det en chans att lyckas.
Det är också viktigt att komma ihåg när man gör radikala och stora förändringar att förändring alltid kommer genom människor. Ibland behöver människor bytas ut för att en ny strategi ska få syre. Även detta måste man kunna acceptera som en del av strategiarbetet.