Fem tips från Viexpo

Fem tips från Viexpo

Vi lever i utmanande tider och företagen kanske på kort tid har fått uppleva stora förändringar i omgivningen som påverkat verksamheten. Reseförbud och stängda gränser samtidigt som marknaderna globalt försvunnit gör att man måste reagera enligt en helt ny situation.

Vi har listat 5 punkter som företagen borde ta i beaktande i detta läge.

  1. Glöm inte dina befintliga kunder
    Det är högst troligt att även företagets kunder är i samma situation och osäkerheten kring framtiden är stor. Trots detta är det viktigt att hålla kontakterna till de befintliga kunderna. Att höra av sig till sina kunder och samarbetspartners för att höra hur deras situation ser ut är viktigt. Kanske kan ni på något sätt hjälpa varandra i krisens stund?

  2. Avboka inte dina möten
    Om kalendern hittills har varit fullbokat med möten finns det ingen orsak att ställa in dessa. Oftast går dessa möten som kanske var tänkta att ordnas face-to-face att omboka till online-möten. Har du inte erfarenhet av online-möten? Var inte orolig – det har inte alla andra heller! I detta läge kan det vara en ypperlig möjlighet att lära sig använda nya digitala hjälpmedel och kanske skapa nya arbetsmetoder för framtiden.

  3. Hitta nya kanaler
    När nuvarande kanaler plötsligt inte längre funkar kan det vara bra att undersöka möjligheterna för nya samarbeten. Kunde ett företag som inte tidigare sålt sina varor via nätet möjligtvis starta upp en nätbutik? Kanske kan andra företag som tidigare upplevts som konkurrenter bli en ny samarbetspartner? Nya underleverantörer eller återförsäljare kan också leda till nya möjligheter och konkurrensfördelar.

  4. Utveckla verksamheten
    När den vardagliga operativa verksamheten inte fungerar som normalt kanske det är hög tid att ta tag i diverse utvecklingsprojekt som man normalt sett inte anser sig ha tid till. Kanske man jobbar med att utveckla företagets brand och strategi eller äntligen får tid att förnya hemsidan. Företaget kanske har tid för produktutveckling och kan ta sig an nya projekt som tidigare skjutits upp p.g.a. tidsbrist.

  5. Planera för framtiden
    Ekonomin och efterfrågan på världsmarknaderna går i cykler och trots att situationen är extraordinär så är det också övergående. Det är möjligt att världen ser lite annorlunda ut efter denna kris och det uppstår en ny omgivning med det nya normala. Företaget gör rätt i att fortsätta planera för framtiden och försöka hålla en positiv inställning. Med rätt åtgärder och hårt arbete kommer vi kanske ut starkare på andra sidan.