”Kakor” delas nu ut runt om i världen – det är värt att vara med från början

”Kakor” delas nu ut runt om i världen – det är värt att vara med från början

2022 kommer att bli ett riktigt livligt mässår.

Världen håller på att öppna sig gradvis igen. I Centraleuropa har man förverkligar mässor under en tid och mottagandet har varit mycket positivt. Alla är medvetna om att mässorna till en början sannolikt kommer att vara mindre, ha färre besökare och det finns andra förändringar jämfört med tidigare. Å andra sidan kommer det tydlig feedback om att nivån och kvaliteten på mässorna har ökat både för besökarnas och utställarnas del. Det nya fokuset ligger nu på kvalitet, inte så mycket på hur många besökare mässan har.

Ändringar, ändringar

Ändringarna syns redan när du planerar din resa och under utresan. En viss byråkrati ingår nu som vardagssysslor i förberedelserna. Sköter man dem bra så går resan fint. Det finns också positiva förändringar. Det finns färre passagerare och mer utrymme. Flygbolagen ser för sin del till att passagerarna (äntligen) inte rusar upp alla samtidigt när planet landat, utan man tar sig ut ur planet antingen radvis eller en viss rad åt gången. Detta var en riktigt trevlig upplevelse för mig själv när jag besökte EMO-mässan i Milano i början av oktober med Viexpos kundgrupp. Mer än 600 utställare från mer än 30 länder var på plats. Tyskarna var mycket starkt representerade. Och trots att bara hälften av hallarna var i bruk, tyckte både besökare och utställare att stämningen var hög.

Virtuella mässor, livemässor, helst både och

Virtuella mässor och evenemang är inte dåliga alls – tvärtom. Digitala evenemang öppnar upp för spännande kommunikationsmöjligheter både när det kommer till B2C- och B2B-kommunikation eller försäljning, samt för de mest mångsidiga områdena i näringslivet, såsom rekrytering eller interna processer.

Personlig diskussion kan inte beskrivas på samma sätt: vi ser våra motparter enbart digitalt i 2D och för det mesta inte ens helt. Dessutom har en helt annan teknisk miljö även sina egna processer och särdrag för kommunikation och interaktion – och det är ju vad det är frågan om i evenemang: direkt och omedelbar kontakt.

Virtuella evenemang är dock inte samma sak som fack- eller karriärmässor, där produkter och innovationer ligger precis framför oss, och där vi kan lära oss känna kunder och potentiella anställda bättre, inklusive deras gester, ansiktsuttryck OCH kroppsspråk.

Mässor är inte längre en plats där människor säljer och där stora affärer görs. Under mässorna förbereds dock dessa steg, man knyter kontakter och skapar en uppfattning om företaget. Mässor är mycket viktiga för att skapa och upprätthålla sociala kontakter.

Nu kan man inte bli och vänta

Affärsresorna har återvänt snabbare än väntat och starkare än väntat. Den tyska VDR Business Travel Association lät göra en undersökning i ämnet och resultaten visade att 80% av de stora företagen antar att man kommer att resa mindre i framtiden. Å andra sidan anser t.ex. Lufthansas chef Spohr att minuset för arbetsresor enbart kommer att vara cirka 10% eller ännu mindre.

Man kan ha flera åsikter om allt detta, men faktum är att ett företag som strävar att börja exportera, söker efter nya exportmarknader eller exporttillväxt inte bara kan vänta och se vad som händer. Det är bättre att vara med när det händer och att vara mitt i förändringen och utvecklingen. Underleverantörskedjor omstruktureras nu runt om i världen, och om företaget inte syns, så kommer helt säkert ingen och hämtar den hemifrån.

Det är också värt att komma ihåg att genom att agera ansvarsfullt och agera enligt rekommendationerna, är affärsresor och mässdeltaganden möjliga att göra säkert. I de flesta fall används speciella hygienkoncept på mässorna, såsom att bära mask och ta hand om avstånd osv.

Min hälsning till företagen är att vi nu måste ge oss ut i världen innan de andra länderna och deras företag delar ”kakorna” med varandra.

Elina Ruohonen arbetar i Frankrike, och som mässexpert på Viexpo ansvarar hon för internationella avtalsmässor.

Elina Ruohonen, Senior Advisor, Viexpo
+358 50 385 4373
elina.ruohonen@viexpo.fi

Publicerats i Vaasa Insider 5.11.2021