
Brandcoaching våren 2023
mars 30 @ 08:30 - 12:00

Brandcoaching våren 2023
30.3. | 21.4. | 12.5. Jakobstad
Saknar du idéer och hjälp för ert företags brandbyggande?
Behöver ni en tydlig plan för kommunikation i ert företag?
Ni har kanske tydliga mål men en praktisk plan saknas?
Vill ni stärka ert brand på marknaden eller ompositionera er?
Kom med på Brandcoaching! Målet är att du lär dig förstå vilka olika skeden och åtgärder krävs för att bygga ett brand och du får skapa en egen utvecklingsplan för ert företag med hjälp av en Brand Handbook skapad av Studio Frekvens.
Ett brand är en magkänsla, d.v.s. den bild och uppfattning som människor har av ert företag. Hur vill ni att ert företag skall uppfattas och vad kan man göra för att påverka den uppfattningen?
Erfarenheter
I samarbete med Studio Frekvens genomförde Viexpo Att bygga ett brand – workshophelheten under vårvintern 2022 i Karleby. Johanna Junttila Oy från Hur Ab, som
deltog i workshoparna, skriver såhär:
”Jag deltog i Att bygga ett brand –workshophelheten under vårvintern 2022. Jag fick bra tips och en praktisk utvecklingsplan om olika skeden och åtgärder för vårt brandbyggande. Jag rekommenderar varmt den här workshopen.”
-Johanna Junttila, Marketing and Project Manager, Oy Hur Ab
Coachingshelhet
Den svenskspråkiga coachingen arrangeras i Jakobstad 30.3, 21.4 och 12.5 kl. 8.30–12.00.
Närmare plats meddelas senare.
I en coaching grupp finns plats för 8 företag, och högst 2 personer/företag kan delta.
Pris: 890€ / företag (moms 0)
Coachingen förverkligas av Studio Frekvens
Som dragare och experter för Brandcoachingen fungerar Ida Storbacka och Andreas Haals från Studio Frekvens.
Studio Frekvens är en designbyrå specialiserad på brandbyggande och fungerar som en strategisk och kreativ partner för företag. Deras kunder är bl.a. Karleby stadsteater, Riskas Snickeri och Losvika
www.studiofrekvens.fi
“Vår mission är att inspirera och utveckla företag genom branding och
design med en “Less, but better” -attityd.”
– Ida & Andreas, grundare av Studio Frekvens
Tidtabell och innehåll:
WORKSHOP I: Det interna brandet
30.3 kl. 8:30-12:00
Under det första tillfället fokuserar vi på företagets interna brand och vad som gör just er unika. Vi funderar bl.a. på hur företagets målsättningar kan styra brandbyggandet. Varför finns företaget (syfte), vad är viktigt för företaget (värderingar) och vart är företaget påväg (vision)? Utan tydliga målsättningar och grundarbete är det utmanande att bygga något hållbart eller följa upp hur brandet utvecklar sig.
I workshopen behandlas bl.a. följande ämnen:
- Introduktion: Vad är ett brand? Kan man påverka sin egen brandimage? På vilket sätt?
- Företagets mål
- Värderingar
- Syfte
- Mission
- Vision
- Golden Circle – vad, hur, varför
WORKSHOP II: Det externa brandet
21.4 kl. 8:30-12:00
Det som företaget kommunicerar utåt bör basera sig på företagets interna brand. Ett starkt brand bygger man inte enbart med en snygg logo. Med konsekvent kommunikation kan man dock avsevärt öka chansen att bli ihågkommen eller igenkänd. Företagets visuella identitet bör enkelt kunna anpassas till flera plattformar, men hela grejen ligger i vad utséendet representerar i sin helhet och om brandet håller vad det lovar.
I workshopen behandlas bl.a. följande ämnen:
- Story
- Visuell identitet
- Tone of voice
- Definiera företagets konkurrensfördel
- Brandlöfte
WORKSHOP III: Brandkommunikation
12.5 kl. 8:30-12:00
Till vem kommunicerar företaget och var? I vilka kanaler tillbringar företagets målgrupp sin tid? Vilket problem löser er produkt eller tjänst och hur kan ni berätta om det på ett så mångsidigt och intressant som möjligt? Var ligger företaget i förhållande till sina konkurrenter (positionering)? När ni vet vad ni vill säga, till vem och var kan vi skapa en brandkommunikationsstrategi som baserar sig på företagets interna och externa brand samt formge företagets beröringspunkter (eng. touchpoints), det vill säga de platser där företaget och kunderna möter varandra.
I workshopen behandlas bl.a. följande ämnen:
- Konkurrenter och positionering
- Målgrupp – vem pratar företaget åt?
- Förstå dig på kundens problem
- Konceptualisering av tjänster eller produkter
- Beröringspunkter (eng. touchpoints)
- Takkoncept och teman för kommunikation
I Brandcoachingen ingår även en del hemuppgifter.
Anmäl dig senast 22.3.2023.
Har du frågor? Ta kontakt med oss, vi svarar gärna!
Ida Storbacka: ida@studiofrekvens.fi 040 5456 745
Andreas Haals: andreas@studiofrekvens.fi 050 3307 481