Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.
- Detta evenemang har redan ägt rum.
Erfarenheter av att internationalisera finländska livsmedel
3.11.2020 @ 09:30 - 11:30
Webbinarium: Erfarenheter av att internationalisera finländska livsmedel
Tid: ti 3.11.2020 kl. 9.30-11.30
Kostnadsfri
Anmäl dig via denna länk.
Anmälningar senast 27.10. De som anmält sig får inspelningen av webbinariet och annat material.
Som expert på webbinariet har vi Kyösti ”Köpi” Itäniemi
Kyösti ”Köpi” Itäniemi har nästan 30 års erfarenhet av internationell handel inom livsmedelsbranschen. Köpi har jobbat som både inköpare och försäljare inom olika produktgrupper och på olika marknader. En djup förståelse för inköparens synsätt har han skaffat sig bl.a. när han jobbat som inköpare på Stockmann Oyj och Silja Line, försäljarens synvinkel har han också blivit bekant med när han jobbat som inledare av internationell handel för olika produktkategorier och med olika koncept för flera inhemska och internationella företag. Köpi har ansvarat för försäljningen bl.a. på Nestlé ITR och Halva Oy (choklad, salmiak och lakritsgodis), på Apetit (djupfrysta produkter) Moilas GF (glutenfria bageriprodukter) samt på Ehrmann (mejeriprodukter). De internationella erfarenheterna förstärktes ytterligare med ett treårigt kontrakt i Estland som inköpare för Stockmann och arbetet som Europas business manager på Whyte & Mackayn (alkoholhaltiga produkter).
På webbinariet presenteras ett flertal praktiska råd och kontakter till de internationella marknaderna. Som teman bl.a.
- Råvaruleverantör eller färdiga produkter till ett annat varumärke. Private Label. Med eget varumärke till detaljhandeln.
- En kort jämförelse mellan olika koncept, för- och nackdelar, och vilket koncept är lämpligt för vem och i olika sammanhang
- Case-exempel från olika produktgrupper
- Möjligheter som Catering erbjuder
- Agenter, importörer, återförsäljare och andra möjliga partners
- Hur hittar jag den bästa partnern? Vad skall beaktas när man väljer partner? Vad lönar det sig att betala en partner för och hur mycket?
- Praktiska exempel på skillnader mellan olika länder.
- Handel ombord
- Urvalsprocessen på fartyg
- Prissättning och logistik
- Närgrannarna Estland och Ryssland
- Via SOK till Estland och Sankt Petersburg
Välkommen!
Denna workshop är en del av Tillväxtprogrammet för Österbottens livsmedelsföretag, där målsättningen är att hjälpa Ditt företag att växa och exportera. Programmet på ett och ett halvt år ökar era kunskaper i internationell försäljning, marknadsföring och varumärkesbyggande, öppnar dörrar till distributionskanaler, erbjuder experthjälp för de deltagande företagen och aktiverar nya samarbetsmodeller mellan företagen.
Tillväxtprogrammet är riktat för små livsmedelsföretag i Södra Österbotten, Österbotten och Mellersta Österbotten. Kolla länken för mer information: https://elintarvikekasvu.viexpo.fi/sv/framsida/