Lauri Laaksonen är den nyaste experten i Viexpo team

Lauri Laaksonen är den nyaste experten i Viexpo team

Lauri Laaksonen är det senaste tillägget i Viexpos team, då han i början av år 2022 inledde sitt arbete som marknadsförings- och kommunikationsspecialist. Innan detta arbetade Lauri med doktorandstudier vid Vasa universitet. Han utexaminerades som ekonomie doktor med huvudämnet marknadsföring i slutet av 2021.

År 2016 blev jag klar ekonomie magister från Hanken med marknadsföring som huvudämne och de senaste 4,5 åren genomförde jag doktorandstudier med samma huvudämne vid Vasa universitet. Dessutom har jag jobbat med marknadsföringsrelaterade projekt och inom försäljning, så jag har ett starkt kundorienterat tankesätt och kunnande inom affärsverksamhet.

Lauri har nytta av sin bakgrund i den nya uppgiften, eftersom rätt kunskap om målgruppen är ytterst viktigt när det kommer till marknadsföring och kommunikation.

Viexpo är en aktiv aktör, som har mycket värdefullt att erbjuda både individuella små och medelstora företag (SMF-företag) samt nätverk och kluster bestående av dessa. För att detta värde skall realiseras bör vi först av allt nå fram till de rätta aktörerna och lyckas med att berätta åt dem om vår verksamhet. Detta har man redan gjort framgångsrikt och det är meningen att fortsätta utveckla verksamheten.

Målsättningen är också att det kundorienterade marknadsföringstänket och -kunnandet inte enbart utnyttjas inom den egna organisationens kommunikation. Främjandet av både Viexpos och SME-företagens verksamhet på ett bredare plan är av intresse.

Utöver marknadsföringskommunikation så är rätt kund- och intressentförståelse vitalt till exempel när det kommer till att hitta sin konkurrensfördel och i utvecklingen av produkter och tjänster. Jag anser att marknadsföringstänket borde vara den logik som styr hela organisationen, eftersom den erbjuder möjligheter att hållbart utveckla affärsverksamheten. Därmed är jag gärna med även på ett bredare plan och hjälper Viexpo samt SME-företag, som strävar utomlands eller redan är verksamma där, med att utveckla verksamheten och tänkandet mer kundorienterat.

När det kommer till varför Lauri beslöt sig för att söka jobb vid Viexpo lyfter han fram utöver den passande rollen även ett längre tids intresse gentemot organisationen. Samarbete i nätverk med olika aktörer både lokalt och internationellt är motiverande och inspirerande verksamhet. Tack vare sin sociala personlighet och sina flytande kunskaper inom finska, svenska samt engelska jobbar Lauri naturligt i en sådan här omgivning.

Viexpo gör ett mycket viktigt jobb och i organisationen finns det stenhårda proffs, som jag ser fram emot att lära mig mycket av. Jag tycker det är extremt fint att få vara med och hjälpa SME-företag ut i världen och jag väntar med iver på inspirerande möten med olika människor.  

Välkommen till Viexpo Lauri!

Du kan kontakta Lauri via e-post: lauri.laaksonen(at)viexpo.fi

eller via tfn: +358 50 330 6652



Integritetsöversikt
Viexpo

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics, HotJar, HubSpot, Microsoft Clarity och Google Search Console för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.

Ytterligare kakor

Denna webbplats använder följande ytterligare kakor:

  • Google Analytics: Denna kaka samlar information om hur användare interagerar med webbplatsen. Den ger webbplatsägare insikter om användarbeteende och hjälper dem att förbättra webbplatsen.
  • Google Search Console: Denna kaka används av webbplatsägare för att övervaka prestandan för deras webbplats i Googles sökresultat.
  • Google TagManager: Denna kaka används för att hantera de taggar eller kodsnuttar som läggs till på en webbplats, som spårnings- och marknadsföringstaggar.
  • Hotjar: Denna kaka används för att samla information om webbplatsanvändning och användarbeteende, som värmekartor och klickspårning.
  • YouTube: YouTube ställer in kakor när en användare tittar på en video eller interagerar med videospelaren. Dessa kakor används för att anpassa användarens upplevelse, som att rekommendera relaterade videor eller komma ihåg användarens inställningar. Det är viktigt att notera att YouTube ägs av Google och därför hanteras kakorna som används av YouTube enligt Googles integritetspolicy. Användare kan hantera sina kakpreferenser via sina webbläsarinställningar eller genom att använda Googles Ads Settings-sida.
  • Microsoft Clarity: Denna kaka används för att samla in information om hur användare interagerar med en webbplats, som värmekartor och klickspårning, för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin webbplats.
  • FB-pixel: Denna kaka används av Facebook för att spåra beteendet hos användare som interagerar med Facebook-annonser eller besöker Facebook-sidor.
  • HubSpot: Denna kaka används av HubSpot för att spåra användarbeteende på en webbplats och tillhandahålla personligt anpassat marknadsföringsinnehåll.