Jokipiin Pellava

Category
Referenser
About This Project

Familjeföretagejn Jokipiin Pellava, som grundades av Asser Laurila år 1920 i Jalasjärvi, tillverkar och säljer linneprodukter. Försäljningen i hemlandet kretsar i huvudsak kring skräddarsydda linneprodukter som företag kan ge som personal- eller affärsgåvor, det så kallade OmaDesign konceptet. Exporten består sedan till stora delar av försäljning av bastutextiler genom återförsäljare. Med tanke på dessa finns det stora exportmarknadsområdet i Centraleuropa kring Tyskland. Dessutom har man gjort och fortsätter göra mycket jobb för att växa i Japan, och företaget har på sistone också sökt efter öppningar för OmaDesign konceptet utomlands, framför allt i Sverige och Tyskland. I sina exportaktiviteter har företaget under årens lopp utnyttjat Viexpos tjänster på ett mångsidigt sätt. I denna artikel fokuserar vi framför allt på exportprojekt för företagsgrupper och marknadsanalyser. För artikeln intervjuade vi Timo Laurila, som verkat länge inom företaget.

 

Jokipiin Pellavas och Viexpos samarbete sträcker sig ändra tillbaka till Viexpos början. När Timo Laurila började som familjeföretagets försäljningschef år 1987 var man i företaget redan vana vid att utnyttja Viexpos tjänster. Då åkte de med Viexpo på exportutställningar till andra nordiska länder. Utöver det hjälpte Viexpo dem även med att hitta kontakter. Genom åren har samarbetets intensitet varierat beroende på Jokipiin Pellavas behov och Viexpos tjänsteutbud. Under de senaste åren har det varit tätare eftersom företaget har deltagit i Viexpos två exportprojekt till Japan och även beställt marknadsanalyser av Viexpo.

 

Exportprojekt till Japan

 

Jokipiin Pellava har redan sedan 1990-talet haft försäljning i Japan genom återförsäljare. Under de senaste åren har dock riktningen i återförsäljarens produktkategori ändrats och människor byts ut, vilket lett till det att Jokipiin Pellavas produkter och importörens kundkrets inte längre mötts på samma sätt som tidigare. Dessutom har det redan under en tid varit en stark bastu-boom i Japan. På basen av detta ansåg företaget att det var viktigt att gå med i första ”Från Österbotten till Japan” -exportprojektet.

 

Genom exportprojektet ville vi få en möjlighet att diskutera med nuvarande importören och potentiella nya importörer, berättar Timo Laurila.

 

Efter en omfattande förberedelse under vilken man bekantade sig med japansk handelskultur, övade på hisstal och skapade nya markandsföringsmaterial, kulminerades projektet i en resa till Japan. Under fem dagar träffade Jokipiin Pellavas representanter ungefär fyrtio företag. Även om de till slut inte hittade en ny importör lyckades de på ett korrekt sätt avslutade relationen till den dåvarande importören med vars representanter de är fortfarande vänner.

 

Den marknadsinformationen och olika verktyg man fått hade man nytta av även i ett senare skede när det dök upp en ny importörkandidat. Efter diskussioner med aktören i fråga blev kandidaten till slut den nya importören av Jokipiin Pellavas bastutextilier i Japan.

 

När det kom fram att Viexpo hade planer på ett nytt exportprojekt till Japan, beslöt man sig på Jokipiin Pellava för att delta än en gång. Timos son Jussi Laurila hade börjat jobba som den nya utvecklingschefen och det var bra för honom att komma in i exportverksamheten i Japan. Utöver det ville företaget också träffa den nya importören på plats. På grunda av corona hade träffarna hittills arrangerats virtuellt, vilket betydde att live-möten ansågs viktiga.

 

 

Orsaken till att delta i det andra projektet var att få stöd till uppbyggandet av detta importörsamarbete.

 

Utöver önskade möten ansåg man sig än en gång ha fått ny relevant information om de japanska marknaderna och handelskulturen samt nya verktyg, såsom marknadsföringsmaterial, att utnyttja. Man fick även nyttiga lärdomar om coronans påverkan i Japan.

 

Världen har ändrats rätt mycket under några år, så även de japanska tillvägagångssätten. Bara det att man lär känna igen hur de agerar och hur coronan har påverkat dem har varit mycket viktigt.

 

Utöver lyckade åtgärder vill Timo Laurila även lyfta fram gruppens betydelse.

 

I gruppen delar man med sig av information, berättar om egna erfarenheter och frågar andra hur de skulle göra. Nu när det senare projektet är på slutrakan sade man i gruppen att kunde vi hålla kontakten även efteråt, eftersom det skulle vara trevligt att höra andras nyheter och råd.

 

Även projektledaren, Viexpos internationaliseringsexpert Carita Pöntiö, får mycket beröm.

 

Samspelet med Carita har varit lätt. Hon berättar sakerna mycket tydligt och med henne är det lätt att ha att göra med. Carita är helt tydligt en mycket bra människokännare, som kan alltid anpassa sig enligt den andra personen.

 

Marknadsanalyser om Sveriges och Tysklands marknader

 

Förutom att Jokipiin Pellava har jobbat med att främja exporten av sina bastutextilier, har de även med hjälp av projektfinansiering från NTM-centralen börjat jobba med att komma igång med export av sitt OmaDesign koncept. För att hitta importörer med egna försäljningsorganisationer i Sverige och Tyskland valde företaget Viexpo som tjänsteleverantör av marknadsanalyser. Under processen lyssnade internationaliseringsexperterna Minna Jakobsson och Elina Ruuhinen noggrant på Jokipiin Pellavas önskemål, och på basen av informationen producerade de enligt kriterierna skräddarsydda listor med potentiella importörer i Sverige och Tyskland. Timo Laurila konstaterar att ett lyckat samarbete gav mera än de önskat sig.

 

Jobbet med marknadsanalyser gick fint. Vi hade ett tätt samarbete med Minna och elina, som båda är erfarna inom export. Vi fick precis det vi önskade oss, alltså kontaktlistor gjorda enligt våra kriterier. Dessutom fick vi utöver det ganska mycket information om till exempel hur marknaderna fungerar.

 

Företaget utnyttjar kontaktlistorna för direkt kontaktande. Utöver det har företaget också fått utnyttja sin svenska kontaktlista i samband med en mässa.

 

Till slut vill Timo Laurila ge några tips och företag som planerar eller redan håller på med export. Han betonar åtgärder med låg tröskel, som var och en kan göra. Att beställa Viexpos nyhetsbrev och delta i evenemang, såsom webbinarier, är bra saker. Dessutom sporrar han företag att vara i kontakt med Viexpos internationaliseringsexperter. För dem innebär detta vanligtvis ett samtal eller ett epostmeddelande till Anne Viitala, som verkar inom Södra Österbotten.

 

Det är den låga tröskeln. I det skedet när man funderar om denna produkt kan exporteras eller behöver någon marknadsinformation, så tar man bara kontakt med Viexpos Anne och frågar.

 

Läs mera om Jokipiin Pellavas verksamhet och produkter: https://jokipiinpellava.fi/

 

Läs mera om Viexpos exportprojekt för företagsgrupper https://viexpo.fi/sv/exporttjanster/exportprojekt-for-foretagsgrupper/ och marknadsanalyser https://viexpo.fi/sv/exporttjanster/marknadsanalyser/