Tillväxt för livsmedelsföretag

Tillväxt för livsmedelsföretag

Konsumenternas intresse för matvarornas renhet, ursprung, spårbarhet, säkerhet och sundhet stiger starkt runtom i världen. Finländsk mat är för det mesta just det – naturligt, rent, säkert och hälsosamt. Vid sidan av vegetarisk och vegansk kost är också upplevelser en uppåtgående trend som inte endast betyder lyx utan också oförglömliga och exotiska smakupplevelser.

Dessa mattrender skapar en utmärkt marknadsnisch för finska livsmedel, men det som utgör ett hinder för tillväxt och internationalisering är ofta företagens storlek, snäva produktutbud och begränsade resurser.

En av de största utmaningarna är kunskaper i konsumentmarknadsföring speciellt när det gäller de internationella marknaderna. När det gäller konsumentmarknadsföring är historieberättandet och varumärket viktiga, och t.ex. sociala medier med sina influencers spelar en betydande roll när man vill skapa välkända varumärken på ett kostnadseffektivt sätt och öka produkternas åtgång.

Hur kan vi göra vårt företag och dess produkter mer kända och öka åtgången bland konsumenter på ett kostnadseffektivt sätt? Behärskar vi sociala medier med sina influencers?

Eget varumärke, kollektivt varumärke, white label, private label? Utmaningar och möjligheter.

Vilken försäljningskanal är den rätta för just vårt företag?

Hur ser handelsmönstren ut i andra länder? Vem är den rätta partnern för oss?

Hur kan vi öka våra resurser? Vilken slags nytta kunde vi ha av att samarbeta med andra?

 

Kom med och utveckla ditt företag, öka försäljningen och vinsten.

Blev du intresserad? Boka ett möte med Carita för att komma igång!

 

Carita Pöntiö

Senior Advisor
+358 44 987 5484
carita.pontio@viexpo.fi