08 sep Viexpo söker en verkställande direktör
Ansökningstiden har gått ut 30.9.2025
för att ansvara för ledningen och utvecklingen av Viexpos verksamhet. Vi erbjuder en intressant och mycket mångsidig uppgift som du kan påverka med din egen kompetens.
Du leder Viexpos affärsverksamhet självständigt och målmedvetet i enlighet med de ställda strategiska målen. Du utvecklar aktivt Viexpos verksamhet och samarbetar med vårt omfattande nätverk, såsom Team Finland-nätverket, utvecklingsbolag och andra partner som arbetar med små och medelstora företags tillväxt.
Du utvecklar aktivt Viexpo och dess verksamhet och deltar själv i arbetet. Du ser till att Viexpo lyckas genom att ta hand om en effektiv och motiverad verksamhet.
Vi värdesätter kunskap om företagslivet, erfarenhet av internationalisering av företag eller internationella affärer. Vi anser att omfattande nätverk och nätverksförmåga är viktigt för uppgiften.
Som ledare är du målinriktad och resultatinriktad. Du har förmåga att leda helheter och utveckla organisationen och dess processer på ett kundorienterat sätt. Du behärskar ekonomin som helhet och är genuint intresserad av dess utveckling. Du har en stark förståelse för ekonomisk förvaltning och förmågan att leda en organisation på ett ekonomiskt hållbart sätt. Du är en stark ledare för människor; du kan inspirera och vägleda teamet i enlighet med målen. Du har också en god förhandlingsförmåga och du arbetar naturligt med kunder, partners och andra internationella intressenter.
Viexpos kärnverksamhet är att hjälpa
små och medelstora företag oavsett
storlek eller bransch i frågor kring
export och internationalisering.
Vår styrka är omfattande inhemska och
internationella nätverk, och våra
experter har mångårig erfarenhet av
att hjälpa företag ta steget ut till nya
marknader.
Våra kontor finns i de tre
österbottniska landskapen men vårt
verksamhetsområde är hela Finland.
Vi för årligen mer än 100 företag
utomlands på bl.a. mässor och andra
exportfrämjande resor. Varje år är vi i
kontakt med mer än 1000 företag och
vi organiserar flera evenemang med
syftet att uppmuntra export och
internationalisering.
DU KAN VARA DEN PERSON VI SÖKER OM
- du har erfarenhet av och bevis på framgångsrik personal- och ekonomisk förvaltning
- du har visat förmåga att leda och utveckla organisationer, processer och personalen
- du har förmåga att fatta beslut och verkställa dem
- du har förmågan att engagera och inspirera medarbetarna
- du har ett strategiskt tänkande och en förståelse för affärer
- du har omfattande internationella nätverk och utmärkt nätverksförmåga
- du har lämplig utbildning
- du är självstyrd och initiativrik. Du är entusiastisk över ditt arbete och ditt sätt att arbeta är ansvarsfullt och noggrant.
- du har god interaktions- och kommunikationsförmåga samt god samarbetsförmåga.
- du talar flytande finska, svenska och engelska.
VIEXPO ERBJUDER VIEXPO
- flexibel arbetstid och aktivitetsbaserade arbetssätt
- möjlighet till distansarbete
- ett motiverat och kunnigt team
- moderna arbetsverktyg
- telefonförmån, lunchförmån samt motions-/kulturförmån
- en arbetsplats som satsar på personalens välmående
- mera omfattande arbetshälsovård än den lagstadgade företagshälsovården
- utvidgade olycksfalls- och reseförsäkringar
ANSÖKNING
Uppgiften som verkställande direktör gäller tills vidare och börjar senast den 1 januari 2026 eller enligt överenskommelse samt innefattar en
provotid. Enligt erfarenhet är lönen 5000–6000 euro. Tjänsten kommer att tillsättas när en lämplig person hittas.
Du kan söka uppgiften
med en fritt formulerad skriftlig ansökan och bifoga ett uppdaterat CV. Du kan också bifoga 1–2 arbetsprover för att visa din lämplighet för
uppgiften, om du vill. Dessutom önskas att kontaktuppgifter till referenspersoner bifogas i ansökan.
Ansökan skickas per e-post till Viexpos styrelseordförande Timo Lahtinen timo.lahtinen@kosek.fi.
Rekryteringsprocessen omfattar också en intervju eller intervjuer i olika skeden av processen. Dessutom bedöms toppkandidaternas lämplighet genom tester.
Ansökningstiden går ut 30.9.2025 kl. 16.00,
men vi behandlar ansökningarna under hela ansökningstiden och tillsätter tjänsten när en lämplig person hittas.
För mer information om uppdraget, vänligen kontakta Viexpos styrelseordförande Timo Lahtinen och per telefon eller e-post, +358504207722; timo.lahtinen@kosek.fi
I frågor gällande ansökningsprocessen, vänligen kontakta förvaltningsoch kommunikationschef Martina Buss (+358505127860; martina.buss@viexpo.fi).
Viexpo grundades 1970 som ett självständigt företag i andelslagform utan vinstintresse.
Vår kärnverksamhet är att hjälpa små och medelstora företag komma ut i världen, oavsett storlek eller bransch.
NordicHub samordnas av Viexpo och har två huvudfunktioner: det är ett nordiskt nätverk för finländska kluster samt en plattform för finländsk klusterverksamhet. Vi vill hjälpa företagen att växa till de nordiska marknaderna. NordicHub är vår länk till mångsidigt samarbete med de andra nordiska länderna.
Kundorientering, pålitlighet och öppenhet är grundpelare i vår verksamhet. Vi hjälper alltid företagen framåt oberoende situationen. Vi vill också vara en respekterad och exemplarisk arbetsplats, och vi tar alla personligen ansvar för det.
Viexpos team består av 7 experter. Våra kontor finns i Jakobstad, Vasa, Karleby, Seinäjoki och Kurikka.
Du får gärna bekanta dig med Viexpo via våra hemsidor och kanaler i sociala medier.
En utskrivbar platsannons hittar du här: