Veljekset Ala-Talkkari Oy

Category
Referenssit
About This Project

Lapualainen Veljekset Ala-Talkkari Oy vie tänä päivänä useaan maahan ja vienti muodostaakin noin puolet yrityksen kokonaismyynnistä. Yksi tärkeimmistä menestyksen avaimista viennin suhteen on ollut pitkäjänteinen messutyö, jossa yhteistyö Viexpon kanssa on heidän mukaansa ollut kullanarvoista.

 

Veljekset Ala-Talkkari Oy on perustettu vuonna 1955. Alun perin toiminta on lähtenyt liikkeelle lämmityskattiloiden valmistuksella, joiden rinnalla valikoimasta löytyvät tänä päivänä myös lämmityskontit kokonaisvaltaisena avaimet käteen ratkaisuna. Ympäristönhoitokoneiden, kuten lumilinkojen ja hiekoittimien, valmistus ja koneistamon puolella tehtävä alihankintaa useille eri toimijoille muodostavat toiminnan kaksi muuta tukijalkaa.

 

Suomessa Veljekset Ala-Talkkarin tuotteita myydään sekä suurten että pienten jälleenmyyjien toimesta. Kotimarkkinoiden lisäksi vientimarkkinat ovat tärkeä osa yrityksen toimintaa. Vientiä harjoitetaan lähes jokaiseen Euroopan maahan ja myös kauemmas, kuten USA:han, Kanadaan, Australiaan ja Etelä-Koreaan. Lämmityslaitteet ovat yrityksen tärkein vientituote, mutta poikkeuksiakin löytyy, sillä esimerkiksi Norjaan viedään enemmän lumilinkoja.

 

Vientimarkkinoilla yrityksen asiakkaina toimivat sekä yksityiset kotitaloudet että yritykset tai muut organisaatiot. Euroopasta löytyy esimerkiksi kouluja, päiväkoteja, kirkkoja, maatiloja ja kokonaisia kyläyhteisöjä, jotka lämpenevät Veljekset Ala-Talkkarin laitteilla. Yksi kiinnostavimmista uusista kohteista löytyy Italiasta.

 

Seuraavien talviolympialaisten kisakylä Cortinassa lämpenee meidän sinne juuri asennettujen laitteiden toimesta, yrityksen Export Manager Marketta Järviluoma toteaa.

 

Edistääkseen vientiä, yritys on jo usean vuoden osallistunut messuille Viexpon kanssa. Messut koetaan hyvin tärkeiksi, jopa välttämättömiksi, sillä niihin kokoontuu yhdellä kertaa suuri määrä toiminnan kannalta oleellisia henkilöitä eri maista. Ensinnäkin siellä päästään konkreettisesti esittelemään omia tuotteita potentiaalisille ja olemassa oleville asiakkaille.

 

Harva tulee suoraa tehtaalle katsomaan laitteita, eli messuilla saadaan näkyvyyttä ja lisätään uskottavuutta. Saadaan esitellä suoraan asiakkaalle.

 

Veljekset Ala-Talkkari ei kuitenkaan harjoita suoramyyntiä asiakkaille, vaan kaikki myynti ja huolto tapahtuu jälleenmyyjien kautta. Messut tarjoavatkin oivan mahdollisuuden myös tavata yrityksen jälleenmyyjiä ja solmia uusia jälleenmyyjäsuhteita.

 

Jälleenmyyjien hankinta on ollut meille hyvin tärkeä asia messuilla. Lisäksi messuille on yleensä myös järjestetty tapaamisia olemassa olevien jälleenmyyjien kanssa, jolloin on voitu vaihtaa kuulumisia puolin ja toisin.

 

Messuille ei kuitenkaan lähdetä noin vain, vaan siihen liittyy monenlaisia toimia ja päätöksiä pidemmällä aikavälillä. Vaikka kyseessä on kokenut messukävijä, niin aina nousee myös esiin uusia kysymyksiä. Veljekset Ala-Talkkarilla ollaankin kiitollisia siitä, että heillä löytyy messuille luottokumppani.

 

On ollut hyvin tärkeää, että Viexpo on pysynyt koko ajan mukana matkan varrella. Ei ole tarvinnut opetella uusia käytäntöjä, vaan on menty yhdessä ja on sitouduttu molemmin puolin.

 

Järviluomalla on kertoa useita esimerkkejä siitä miten tarpeellista tietoa ja apua on saatu sujuvasti joko suoraan Viexpolta tai heidän osoittamaltansa oikealta taholta. Nämä liittyvät niin tukien hakemiseen ja oikeiden messujen valintaan kuin messuosastoon, matkoihin, kuljetuksiin ja yöpymiseen liittyviin päätöksiin. Hän arvioikin, että yhtä messua kohden ollaan noin puolen vuoden ajan säännöllisesti yhteyksissä messuvastaavan kanssa.

 

Saadakseen irti lisää vientimarkkinoiden potentiaalista, Veljekset Ala-Talkkari on myös hyödyntänyt Viexpon markkinaselvityspalvelua, jonka kautta yritykselle on tuotettu lista tärkeäksi tunnistetun kohdemarkkinan mahdollisista jälleenmyyjistä.

 

Tiivis yhteydenpito jatkuu myös messujen aikana, jolloin messuvastaava käy päivittäin kysymässä kuulumisia ja vuoropuhelu jatkuu myös messujen jälkeen. Tarpeellisen tiedon- ja avunsaannin lisäksi nousee myös esille sen tärkeys, että Viexpolta aina muistutetaan milloin tulisi olla mitäkin tehtynä.

 

Viexpoon on helppo ottaa yhteyttä. Se tunne on ollut messuista riippumatta kaikkien Viexpolaisten kanssa. Messuille lähteminen on paljon helpompaa ja turvallisempaa. Tiedät varmasti, että nyt olet tehnyt kaiken oikein.

 

Kun katsotaan messujen tuloksia yrityksen kannalta, niin on ilmiselvää, että messuille kannattaa ja pitää lähteä uudestaan ja uudestaan. Myynnin näkökulmasta hyödyt ovat sekä suorat että epäsuorat.

 

Messujen jälkeen tulee sellaisia myyntipiikkejä ja voi tulla pitkänkin ajan jälkeen. Myös hyviä jälleenmyyjäsuhteita on saatu sovittua messuilla.

 

Kun kyseessä on kansainväliset messut, niin mahdollisuudet kaupoille ovat sen mukaiset, josta Järviluomalla on kertoa hyvä esimerkki.

 

USA:sta tulivat juttelemaan, että naapurilla on tällaiset laitteet ja hänkin haluaisi samanlaiset. Annoimme jälleenmyyjän yhteystiedot ja muutaman viikon päästä Amerikasta tuli tilaus.

 

Kysyttäessä mitä vinkkejä Järviluomalla on antaa yrityksille, jotka miettivät messuille osallistumista, niin vastaus on selvä. Messuille tulee mennä rohkeasti ja olisi hienoa nähdä, että Suomestakin mentäisiin enemmän porukalla. Lisäksi hän korostaa avun pyytämisen tärkeyttä ja suosittelee yhteydenottamista Viexpoon.

 

Kaikki on niin selkeää Viexpon kanssa. Kaikki sujuu ja sana pitää.

 

Veljekset Ala-Talkkari Oy:sta voit lukea lisää osoitteessa: https://ala-talkkari.fi/

 

Messuihin liittyen voit olla yhteydessä meidän messuvastaaviin.