Leevi Parsama, Digitaalisen kaupan asiantuntija, hallitusammattilainen, Snowball Growth Partners
Työskentelee mm. Digital Commerce Finland Oy:n hallituksen puheenjohtajana.
Verkkokauppiasklubitoiminnan käynnistäjä, ollut mukana hallituksen jäsenenä tekemässä mm. näiden yritysten strategioita: Piiloset, Scandinavian Outdoor, Charmia, Hifi Studio, Hyvinvoinnin.fi
Videolla hän nostaa esiin seuraavia strategiatyöhön liittyviä teemoja:
Miksi strategia on yritykselle tärkeä?
Strategia kertoo mihin yritys on matkalla. Jokaisen yrityksen pitää tietää missä ollaan ja mihin ollaan menossa. Samalla luodaan askelmerkit, miten sinne päästään.
Kannattaa pysähtyä ja miettiä, tehdä tiekartta omalle yritykselle. Tärkein kysymys, johon tulee vastata, on: Miksi asiakas ostaa yritykseltäni? Miksi he ovat minun asiakkaitani?
Tulee selvittää itselle, mitkä ovat minun kilpailuetuni, joka kiteyttää miksi yritykseltä ostetaan.
Selkeät kilpailuedut auttavat kiteyttämään oman asiakaslupauksen, eli sen, jonka tekee paremmin, kun muut.
Tiekartta auttaa selkeyttämään mihin halutaan päästä ja miten sinne päästään.
Iso virhe on tehdä vaan enemmän, vaikka ei ehditä. Strategiatyön tärkeä, mutta vaikea osa on EI-päätökset. Mietitään siis myös mitä ei enää tehdä ja mihin jatkossa keskitytään. Henkilöstön saa mukaan vain osallistamalla.
Strategiatyössä tärkein ei ole onko kirkkain innovaatio, vaan kuka on sitkein.
Strategiatyö on siis sitkeyslaji, että jaksaa viedä ja tehdä, ja selkeyttää omaa polkua. Kun polku on selvä, tulee työ aika nopeasti palkitsevaksi
Hyvä strategiatyö koostuu neljästä vaiheesta:
- Ymmärrysvaihe
Missä ollaan tällä hetkellä, millä markkinalla toimitaan, ketkä ovat kilpailijoita, mitkä ovat vahvuuksia, mitkä heikkouksia. Voisiko ottaa yhteistyökumppanin tekemään sellaisia toimenpiteitä, jotka eivät ole itselle vahvinta osaamisaluetta?
- Näkemysvaihe
Nostetaan esiin pari kolme vaihtoehtoista hypoteesia, ja mietitään eri etenemisvaihtoehtoja, joista voi sitten valita, vaikka maali olisikin sama. Myynkö itse vai haenko jälleenmyyjiä? Keskitynkö yhteen tuotteeseen ja teen siitä superhyvän, vai laajennanko valikoimaa? Tarkastellaan siis maalia eri näkökulmista.
- Valintavaihe
Päätetään mitä tehdään, ja mitä ei enää tehdä.
- Toteutusvaihe
Kaikista vaativin vaihe. Päätetään, miten tämä tehdään. Kun tehtävää on paljon, otetaan avuksi aikajänne. Valitaan esim. kolme asiaa, jotka tehdään seuraavan vuoden aikana. Ollaan armollisia ja annetaan itselle aikaa.
Tärkeä muistaa, että strategia on dynaaminen työkalu, joka tuleekin muuttua koko ajan. Maailma muuttuu, ja siksi strategiankin on muututtava, vaikka olisikin tehty esim. neljän vuoden suunnitelma. Siksi on tärkeää puolen vuoden välein pysähtyä miettimään missä olen nyt ja mihin olen menossa.
Strategiatyön kompastuskivet
Strategiatyössä on huomioitava toisaalta strategia ja toisaalta yrityksen kulttuuri, eli totuttu tapa.
”Yrityskulttuuri syö strategian aamupalaksi!”
Suurin virhe on suunnitella hienoja strategioita, ja vain kertoa yrityksen henkilöstölle, miten tästä lähtien toimitaan. Strategia ei toimi, koska koko henkilöstöä ei osallisteta. Strategian jalkautus tulee myös tehdä pienemmissä osissa. Suurin syy epäonnistuneelle strategiatyölle on, että sitä ei lanseerata osallistaen ja maltilla. Toki myös sitkeys yleensä palkitaan.
Strategiatyön tulee olla innostavaa, että löydetään yhteinen maali. Tällöin on mahdollisuus onnistua.
Tärkeää myös muistaa, kun tehdään radikaaleja ja isoja muutoksia, että muutos tulee aina ihmisten kautta. Joskus ihmisten täytyy vaihtua, että uusi strategia saa happea. Sekin täytyy vain hyväksyä osaksi strategiatyötä.