TOP 5 -vinkit messuille

Poimi alla olevasta listasta Viexpon TOP 5 -vinkit

onnistuneelle näytteilleasettamiselle kansainvälisillä messuilla

1. Aseta tavoitteet

 

Miksi olet osallistumassa messuille? Mitä haluat saavuttaa? Messuille kannattaa asettaa päätavoite, jonka ympärille kaikki välitavoitteet rakennetaan ja niitä vertaillaan ja kompensoidaan koko suunnittelun aikana ja myös messujen aikana. Se voi olla esimerkiksi uusien asiakkaiden hankkiminen, olemassa olevien asiakassuhteiden vahvistaminen, uusien innovaatioiden testaaminen, brändin vahvistaminen tai kansainvälisillä messuilla  markkinointituen antaminen paikalliselle jälleenmyyjälle. Tavoitteiden tarkka määrittely luo pohjan koko messuosallistumiselle.

2. Suunnittele

 

Messuosallistumisen suunnittelu kannattaa aloittaa ajoissa. Osaston suunnittelu vaatii sekä ammattitaitoa että kokemusta. Kansainvälisillä messuilla omalla osastolla osallistuville suositellaan ammattilaisen standirakentajan palveluita. Kun suunnittelet messuosastoa, mieti osaston pääviestiä. Kiteytä pääviesti siten, että asiakas saa ensisilmäyksellä käsityksen siitä, mikä yritys on kyseessä, mitä yritys tekee ja osaa ja mitä olet tarjoamassa. Suunnittelussa kannattaa olla luova ja rohkea. Mieti, miten voisit pysäyttää messukävijän kiinnostavalla tavalla juuri sinun osastosi kohdalla!

3. Muista messutiedottaminen

 

Kerro ennakkotietoa messuosallistumisestasi yrityksesi tiedotuskanavissa (verkkosivut, sosiaalinen media, asiakaslehdet, esitteet, mainokset). Kutsu asiakkaasi messuille ja osastollesi, sovi ennakkoon tapaamisia potentiaalisten kontaktien kanssa. Muista myös kertoa ennakkoon mahdollisista uutuustuotteistasi sekä osastollasi olevista mahdollisista tapahtumista. Älä unohda kansainvälisillä messuilla materiaalisi kieliversioita!

Hyödynnä messujärjestäjän tarjoamia erilaisia markkinointimateriaaleja kuten esim. Bannereita, esitteitä, tiedotepalvelua lehdistölle ym. Muista päivittää nettisivuillesi tieto, että osallistut näytteilleasettajana ko. messuille.

4. Varmista messuhenkilöstön aktiivisuus

 

Valitse messuhenkilöstösi huolella ja sitouta tiimi. Henkilöstön tulisi olla helposti lähestyttävää, kielitaitoista ja ulospäin suuntautunutta. Huolehdi messuhenkilöstön valmennuksesta etukäteen, jaa kaikille oma selkeä tehtävänsä ja kerro messuosallistumisen tavoitteista ja asiakkaan kohtaamisesta. Ei nurkassa istuvia kännykkää selaavia myyntihenkilöitä!

5. Lunasta lupauksesi messujen jälkeen

 

Lopullinen onnistuminen messuilla ratkaistaan messujen jälkeen. Tapaamisistasi kontakteista voit jo kontaktoida heti tapaamisen jälkeen ja kiittää kiinnostuksesta jne. Mitä eri kontakteille tehdään, millä aikataululla ja miten kiinnostusta osoittaneita asiakkaita lähestytään? Älä unohda käyntikortteja ja arvokkaita yhteystietoja pöytälaatikkoon. Vertaa tuloksia omaan messutavoitteeseesi. Ja muista, että seuraavien messujen suunnittelu alkaa heti edellisen jälkeen!

Hyvin suunniteltu ja toteutettu messukokonaisuus tuottaa vielä pitkään tapahtuman jälkeenkin!