Digitaalisen kv-kaupan kasvuvalmennus

Lähde mukaan Digitaalisen kv-kaupan kasvuvalmennukseen (DKK)

 

DKK-kasvuvalmennusten avulla parannetaan Etelä-Pohjanmaan yritysten kilpailukykyä, valmiuksia ja kykyä sopeutua muuttuviin markkinoihin digitaalisen kv-kaupan kehittämisellä.

 

Digitaalisen kaupan elementit ja ympäristö ovat jatkuvassa muutoksessa. Esimerkiksi tekoälyn hyödyntämismahdollisuudet muuttuvat ja kehittyvät kuukausittain.

 

Tavoitteena on yritysten digitaalisen kansainvälisen kaupan kokonaisvaltainen kehittäminen ja kestävän kasvun edellytysten luominen.

 

  • Yritykset saavat tietoa, keinoja ja ratkaisuja, jotka auttavat niitä menestymään kansainvälisillä markkinoilla.
  • Yrityksiä kannustetaan laajentamaan toimintaansa kansainvälisille markkinoille, mikä lisää niiden kasvumahdollisuuksia.
  • Valmennuksen myötä digitaalisten ratkaisujen kehittäminen edistää innovaatioita, jotka voivat johtaa kilpailuetuun.
  • Yhteistyö muiden yritysten ja kv-kehittäjätahojen kanssa avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja parantaa yritysten resilienssiä.
  • Vastuullisuuden huomioiminen liiketoimintamalleissa parantaa yritysten mainetta ja lisää asiakasluottamusta.
  • Digitaalisen kv-kaupan kehittämisestä syntyy yleisesti hyödynnettävää materiaalia.
  • Etelä-Pohjanmaalla on valmennuskokonaisuuden jälkeen enemmän digitaalista kv-kauppaa tekeviä yrityksiä ja enemmän digitaalisia teknologioita hyödyntäviä yrityksiä.
  • Etelä-Pohjanmaalla on enemmän suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti digitaalista kv-kauppaa kehittäviä yrityksiä.

Kasvuvalmennus on tarkoitettu ensisijaisesti Etelä-Pohjanmaan alueella toimiville eri toimialojen yrityksille:

  • joilla on verkkokauppa (B2B, B2C, D2C)
  • jotka käyvät digitaalista kauppaa muulla tavoin muissa kanavissa tai alustoilla.
  • joilla on edellytykset kasvattaa liiketoimintaansa digitaalisen kaupan kautta kansainvälisesti.
  • jotka pohtivat mahdollisuuksiaan tulevaisuudessa myydä tuotteitaan, palvelujaan tai osaamistaan digitaalisia myyntikanavia hyödyntäen.

DKK kasvuvalmennukset toteutetaan teemoittain kolmena valmennussarjana

 

Maksuton kasvuvalmennus alkaa syksyllä 2025 digitaalisen kaupan strategiatyöllä. Vuoden 2026 teemoina ovat mm. kansainvälisen brändin rakentaminen ja digitaalisen kaupankäynnin johtaminen. Valmennuspäivät toteutetaan osittain pienryhmissä, ja pääasiassa lähitilaisuuksina.

 

Kaikkien valmennuspäivien työryhmätyöskentelyosuudet järjestetään siten, että osallistujat jaetaan pienryhmiin, ja jokaiseen ryhmään otetaan mukaan vähintään yksi Suomen Yrittäjäopiston tai Viexpon asiantuntija ohjaamaan ja tukemaan ryhmän työskentelyä.

 

1. Digitaalisen kaupan kansainvälistymisstrategia.

Valmennuspäivien teemat liittyvät strategiatyöhön ja kansainvälisen kaupan strategian keskeisiin seikkoihin. Valmennuskokonaisuus koostuu kolmesta lähitoteutuksena järjestettävästä valmennuspäivästä, joissa hyödynnetään myös ulkopuolista digitaalisen kv-kaupan asiantuntijaa.

Valmennuspäivät pidetään 6.10.2025, 4.11.2025 ja 25.11.2025.

 

2. Kansainvälisen brändin rakentaminen.

Valmennuspäivien teemat liittyvät kansainvälisen markkinatietoon, IPR asioihin sekä vientimarkkinakohtaisiin tietoiskuihin. Valmennuspäivinä hyödynnetään myös ulkopuolisia asiantuntijoita, yritystarinoita ja case esimerkkejä brändiuudistuksesta.

Valmennuspäivät toteutetaan pääosin lähitoteutuksina, lisäksi niihin voi sisältyä hybridiosuuksia. Valmennuspäivät toteutetaan keväällä 2026.

 

3. Digitaalisen kaupankäynnin johtamisella tuloksiin.

Valmennuspäivien teemat liittyvät kv-kaupan johtamiseen, kulttuuriseen ympäristöön ja eri markkina-alueiden myyntitapoihin sekä AI teknologian hyödyntämiseen ja uusimpiin sovelluksiin.

Valmennuspäivissä perehdytään aiheisiin syvällisemmin ulkopuolisen asiantuntijoiden, konkreettisten yritys case:n ja yritystarinoiden kautta sekä ryhmissä osaamista kehittämällä keskustellen, vertaisoppimista ja käytännönläheisiä harjoituksia hyödyntäen.

Valmennuspäivät toteutetaan syksyllä 2026.

Mukaan voit ilmoittautua jo nyt, ja varmistat että saat ajankohtaiset tiedot aina heti tuoreeltaan.
Ilmoittautumaan pääset TÄSTÄ.

 

Digitaalisen kv-kaupan kasvuvalmennuksen kotisivuille pääset TÄSTÄ.

Kasvuvalmennuksen toteuttavat yhteistyössä Suomen Yrittäjäopisto ja Viexpo. Mukana kumppaneina Kurikka, Kauhava, JPYP, Etelä-Pohjanmaan Yrittäjät ja Etelä-Pohjanmaan Kauppakamari. Kasvuvalmennus on Euroopan unionin osarahoittama.

 


Lisätietoja:

 

Carita Pöntiö

Viexpo
carita.pontio@viexpo.fi
Puh. 044 987 5484

 

Annemari Vanhaviitakoski

Suomen Yrittäjäopisto
annemari.vanhaviitakoski@syo.fi 
Puh. 040 586 8100

Anne Viitala

Viexpo
anne.viitala@viexpo.fi
Puh. 0400 811 490

Yleiskatsaus
Viexpo

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voisimme tarjota kävijöille mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen. Verkkoselaimeen tallentuvat evästeet tunnistavat palaavat kävijät ja heidän kielensä. Lisäksi evästeet antavat meille tärkeää tietoa mm. siitä, mitkä sivut kiinnostavat kävijöitä.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömien evästeiden tulisi aina olla käytössä, jotta voimme tallentaa toiveesi kielestä ja evästeiden asetuksista.

Kolmansien osapuolien evästeet

Tämä sivusto käyttää Google Analyticsia, Microsoft Claritya sekä Google Search Consolea kerätäkseen nimetöntä tietoa sivuston käytöstä, kuten kävijöiden määrästä ja suosituimmista sivuista. Pitämällä tämän evästeen käytössä autat meitä parantamaan sivustoa.

Lisäevästeet

Tämä verkkosivusto käyttää seuraavia lisäevästeitä:

  • Google Analytics: Tämä eväste kerää tietoa siitä, miten käyttäjät vuorovaikuttavat verkkosivuston kanssa. Se tarjoaa verkkosivuston omistajille oivalluksia käyttäjien käyttäytymisestä ja auttaa heitä parantamaan verkkosivustoa.
  • Google Search Console: Tätä evästettä käytetään verkkosivuston omistajien toimesta heidän verkkosivustonsa suorituksen seuraamiseen Google-hakutuloksissa.
  • Google TagManager: Tätä evästettä käytetään hallinnoimaan verkkosivustolle lisättyjä tageja tai koodinpätkiä, kuten seuranta- ja markkinointitageja.
  • YouTube: YouTube asettaa evästeitä, kun käyttäjä katselee videota tai vuorovaikuttaa videosoittimen kanssa. Näitä evästeitä käytetään käyttäjäkokemuksen personointiin, kuten suositeltujen videoiden tai käyttäjän mieltymysten muistamiseen. On tärkeää huomata, että YouTube on Googlen omistama, ja siksi YouTuben käyttämät evästeet ovat Googlen tietosuojakäytännön hallinnoimia. Käyttäjät voivat hallita evästeasetuksiaan selaimen asetuksissa tai käyttämällä Googlen mainostenhallintasivua.
  • Microsoft Clarity: Tätä evästettä käytetään tietojen keräämiseen siitä, miten käyttäjät vuorovaikuttavat verkkosivuston kanssa, kuten lämpökarttojen ja napsautusten seurannan avulla, jotta verkkosivuston omistajat voivat parantaa verkkosivustoaan.
  • FB-pixel: Tätä evästettä käytetään Facebookin toimesta seuraamaan käyttäjien käyttäytymistä, jotka vuorovaikuttavat Facebook-mainosten kanssa tai vierailevat Facebook-sivuilla.
  • HubSpot: Tätä evästettä käytetään HubSpotin toimesta seuraamaan käyttäjän käyttäytymistä verkkosivustolla ja tarjoamaan personoituja markkinointisisältöjä.