Birkkalan tila

Category
Referenssit
About This Project

Birkkalan tila on Suomusjärvellä toisessa sukupolvessa toimiva luomuspeltin tuotantoon erikoistunut yritys. Yrityksen spelttituotteita myydään kotimaassa niin kuluttajille kuin yrityksille (mm. hotellit ja ravintolat sekä teollisuus). Viime vuosina Birkkalan tilalla on panostettu entistä enemmän vientiin. Kansainvälinen toiminta on kiinnostanut yrittäjä Simo Larmoa jo pidemmän aikaa, mutta vientitoiminnasta tuli konkretiaa vuonna 2016, jolloin tehdyt investoinnit kasvattivat tuotantokapasiteettia. Perheyrityksen sisältä ei kuitenkaan löytynyt aiempaa vientikokemusta, joten vientitaival on ollut suuri oppimisprosessi. Tämän aikana yritys on tukeutunut muun muassa Viexpon maksuttomaan vientineuvontaan.

 

Suomen elintarvikemarkkinat etenkin erikoiskasvien kohdalla ovat suhteellisen pienet. Luomuspeltin osalta Birkkalan tilalla on jo pidemmän aikaa ollut hyvä markkinapositio. Kun yrityksessä mietittiin mihin investointien myötä kasvanut tuotantokapasiteetin ylijäämä käytettäisiin, oli vastauksena vienti. Yrittäjä Simo Larmoa oli jo pitkän aikaan kiinnostanut kansainvälinen toiminta, mutta aiempaa vientikokemusta tai -osaamista yrityksestä ei löytynyt. Perheyrityksessä päätettiin kuitenkin lähteä rohkeasti kokeilemaan, mikä toimii ja mikä ei.

 

Ensimmäisenä yritys suuntasi verkkokauppajätti Amazoniin, joka osoittautui hyväksi kokeiluksi.

 

Amazon-verkkokaupassa olimme pari vuotta ja myimme etenkin kuluttajatuotteita. Se toimi hyvänä kokeiluna, jonka aikana saimme palautetta asiakkailta siitä, että hintataso ja tuotteen laatu ovat hyvä. Ihmiset jopa innostuivat siitä, vaikka puhutaan ihan perustuotteista kuten jauhoista ja hiutaleista, Simo Larmo kertoo.

 

Birkkalan tilalle alkoi vähitellen saamaan maahantuojakontakteja, vaikka kyseessä oli aluksi pienen volyymin menekistä. Matkan varrella yritykselle kävi selväksi, että vähittäiskauppatuotteiden vienti ei välttämättä ollut oikea tapa heidän kohdallaan. Yritys siirtyi ensin myymään kuorittua ja lajiteltua spelttia lastattuna suoraan rekkakuormaan, ja tänä päivänä yritys panostaa etenkin säkkitavaran vientiin.

 

Nykyään tähtäämme säkkitavaravientiin saadaksemme täysiä autoja ja kunnon volyymejä. Kyseessä on spelttijauhoja ja -tuotteita eri muodossa 20 kilon säkeissä.

 

Kohdemaita on nykyään useita, joista Norja tällä hetkellä suurin. Alankomaat ovat kuitenkin kasvamassa kovaa vauhtia ehkä jopa suurimmaksi vientimarkkinaksi. Israel, Tanska ja Tshekki ovat muita esimerkkejä. Kehityksen takeena on ollut yrityksessä vallitseva kokeilukulttuuri.

 

Tekemisen kautta on muutettu ja kehitetty vientitoimintaa. Perusperiaate on ollut, että lähdetään jotain tekemään. Siksi halusimme Amazonin verkkokauppaan, sillä se on helppo tapa testata ja saada jotain aikaiseksi. Vähitellen on sitten alkanut teroittumaan ajatus ja toiminta siitä mikä on se oikea ydin.

 

Birkkalan tilan vientitoiminnan edistämisessä myös Viexpolla on ollut merkittävä rooli. Yritys on hyödyntänyt Viexpon maksutonta vientineuvontaa ja siinä etenkin kansainvälistymisasiantuntija Kåre Björkstrandin palvelua. Kåren erityisosaamisena, kun on etenkin elintarvikevienti.

 

Kåre on itse tehnyt vientiä ja tietää käytännön asioita. Esimerkiksi pakkauskoko, millaisia lavoja kannattaa lähettää, sopivan rahtiyrityksen löytäminen, sopimusasiat ja muut dokumentit, jotka voi olla itselle vaikeita ymmärtää, niin hänellä on jokin ajatus siitä mitä ne tarkoittavat. Kyse on siitä, miten vientiasioista hoidetaan käytännössä, sillä siihen on oma kielensä ja omat käytäntönsä.

 

Vientineuvonnasta on ollut suurta hyötyä pienelle yritykselle.

 

On ollut korvaamaton apu. Etenkin kun ei löydy aiempaa vientitaustaa ja ei ole mahdollista palkata vientipäällikköä, niin tällaiset neuvontapalvelut, joista saa käytännön neuvoja, ovat olleet kultaakin kalliimpia. Se on helpottanut meidän toimintaamme ja antanut varmennuksen sille, että toimimme oikein. Lisäksi se antaa maahantuojille kuvan, että olemme ammattimainen toimija.

 

Simo Larmo kuvailee yhteistyötä hyvin matalankynnyksen, helpoksi toiminnaksi.

 

Yhteistyö on ollut aika suoraviivaista. Olen soittanut tai lähettänyt sähköpostia ja kysynyt miten asia menee, miten he ovat joskus aikoinaan toteuttaneet, ja niin edelleen.

 

Tulevaisuudessa Birkkalan tila näkee, että kasvu syntyy juuri viennin kautta. Tarkoituksena on esimerkiksi osallistua kansainvälisille messuille, kuten Saksassa järjestettäviin Food Ingredients Europeen.

 

Tulevaisuudessakin meidän suurin kasvumme tulee aivan varmasti viennistä. Juuri lanseeraamamme uuden tuotteen kohdalla tavoitteena on, että ainakin puolet myynnistä tulee ulkomailta. Siellä on volyymit ja kiinnostusta erikoisempaan tuotteeseen.

 

Simo Larmo näkee myös yritysten välisen yhteistyön, vertaistuen ja sparraamisen hyvin tärkeänä.

 

Yksi syy vientitoiminnan aloittamiselle oli myös se, että pystyimme ottamaan mallia muista pienistä yrityksistä, jotka lähtivät viemään. Nyt me pystymme jakamaan eteenpäin tietoutta siitä, miten me sen olemme tehneet. Toivon mukaan pienetkin yritykset rohkaistuvat entistä enemmän vientiin.

 

Kysyttäessä vinkkejä viennin aloittamista pohtiville yrittäjille ja yrityksille, Simo Larmolla on yksi selkeä viesti.

 

Sen olen kaikille sanonut, että jos vähänkään vientiä pohtii, niin lakkaa pohtimasta ja ryhtyy tekemään tavalla tai toisella. Tärkeintä on ottaa ensiaskel ja aktivoitua asiassa, sillä sieltä voi aueta loputon markkina mitä erikoisimmille tuotteille.

 

Lue lisää Birkkalan tilasta: https://www.birkkala.com/

 

Lue Lisää Viexpon maksuttomasta vientineuvonnasta: https://viexpo.fi/vientipalvelut/maksuton-vientineuvonta/