Digitaalisen kaupan kiihdytysohjelma

Lähde mukaan Digitaalisen kaupan kiihdytysohjelmaan

 

Digitaalisuus muuttaa markkinoita ja asiakkaiden ostokäyttäytymistä. Verkko mahdollistaa asiakkaiden tavoittamisen myös kansainvälisiltä markkinoilta. Asiakkaan ostopolku alkaa lähes poikkeuksetta verkosta, oli ostettavana sitten alihankintaa konepajateollisuuteen, uusi ohjelmisto, 3D-suunnittelupalvelua, vaatteita, tai lomamatka.

Onko yritykselläsi digitaalisen kaupan liiketoimintamallia?

Löytävätkö asiakkaasi sinut verkosta?

Mikä on asiakaslupauksesi ja kilpailuetusi digitaalisessa kaupassa?

Missä kanavissa tavoitat asiakkaasi, miten ja mitä viestit heille?

 

Viexpolla on käynnissä vuoden mittainen osallistujille maksuton Digitaalisen kaupan kiihdytysohjelma, Keski-Pohjanmaan maakunnassa. Ohjelmaa rahoittavat Keski-Pohjanmaan Liitto, Kokkolan kaupunki ja Viexpo.

Ohjelma on tarkoitettu ensisijaisesti Keski-Pohjanmaan maakunnassa toimiville yrityksille ja yhteisöille jotka:

-hakevat suunnitelmallista kasvua, ja laativat kansainvälistymisstrategian tavoitteineen ja toimenpiteineen

-haluavat kehittää liiketoimintaansa lisäämällä digitaalista osaamistaan

-hakevat kasvua viennin ja kansainvälistymisen kautta

-haluavat kasvattaa omia verkostojaan

 

Vuoden 2024 aikana kiihdytysohjelmassa on järjestetty:

 

Kansainvälistymisstrategia 9.4. ja 23.4.

Valmennuksessa käsiteltiin seuraavia teemoja

  • Miksi pk-yrityksellä pitää olla strategia?
  • Millainen on hyvä strategia
  • Miten luodaan pk-yrityksen asiakaskeskeinen kansainvälistymisstrategia?
  • Miten jalkautat strategian ja miten sitä mitataan?
  • Miten rikastan asiakasymmärrystä?
  • Miten asiakasprofiilit luodaan ja miten ne huomioidaan strategiassa?
  • Miten tunnistetaan yrityksen kilpailuedut?

 

Kansainvälisen brändin rakentaminen (8.5. ja 28.5.)

Valmennuksessa käsiteltiin seuraavia teemoja

  • Brändin merkitys kansainvälistyvälle yritykselle
  • Mikä on brändistrategia?
  • Mitkä ovat kansainvälisen brändin ainekset?
  • Mikä on yrityksesi olemassaolon syy?
  • Mihin yrityksesi pyrkii?
  • Miten analysoidaan kilpailuympäristöä?
  • Mistä aloittaa kansainvälisten asiakkaiden etsiminen?

 

HUOM!

Mikäli et päässyt mukaan näihin valmennuksiin, mutta haluat sparrailla näistä aiheista, ole yhteydessä Caritaan!

Voit myös tulla mukaan kiihdytysohjelmaan, vaikka et näihin päässytkään mukaan.

 

Tulossa:

Videoesiintymisen pienryhmävalmennus

Tekoälyn hyödyntämisen valmennuskokonaisuus ja kick-off (syyskuusta 2024 alkaen)

 

Seuraa kotisivujen kalenteria, Viexpon somea ja uutiskirjeitä, niin tiedät mitä on tulossa!

 

 

Hae mukaan maksuttomaan ohjelmaan TÄSTÄ.

 


Lisätietoja:

Carita Pöntiö

carita.pontio@viexpo.fi
Puh. 044 987 5484


Digitaalisen kaupan kiihdytysohjelman tavoitteena on saada alueelle enemmän tietoa ja osaamista digitaalisen kaupan tarpeista ja mitä se vaatii, jos markkina-aluetta halutaan laajentaa kansainväliseksi digitaalisia työkaluja käyttäen.

 

Tavoitteisiin pyritään seuraavien toimenpiteiden kautta:

Toimenpide 1: yhteiset sparrauspäivät eri teemoista, jotka tarkentuvat alkuhaastattelujen jälkeen

Toimenpide 2: digitaalisen kaupan kansainvälistymisstrategian laatiminen

Toimenpide 3: markkinoiden kuluttajaymmärrys ja lokalisointitarpeet

Toimenpide 4: kansainvälisen brändin rakentaminen

Toimenpide 5: kansainvälisiin verkkokauppatapahtumiin ja seminaareihin osallistuminen

 

Kiihdytysohjelman tulokset näkyvät alueella mm. seuraavissa osa-alueissa

– alueen pk-yritykset panostavat digitaalisen kaupan kehittämiseen

– alueen pk-yritykset ottavat uusia digitaalisia teknologioita käyttöön tehostaakseen kasvua

– alueen pk-yrityksiin syntyy digitaalisen kaupankäynnin osaamista

– alueen pk-yritysten markkina-alue laajenee kansainväliseksi

– alueen pk-yritykset kasvattavat innovaatiotoimintaansa markkinamahdollisuuksien laajetessa

– pk-yritysten hakevat yrityskohtaisia kehittämisavustuksia digitaalisen kaupan kehittämiseen

– alueen yrityskehittämisen parissa toimivat toimijat saavat alasta läpileikkaavaa tietoa ja vahvat verkostot, jotta voivat tulevaisuudessa myös auttaa alueen yrityksiä kehittämään digitaalista kaupankäyntiä kansainväliseksi

 

Kiihdytysohjelman lopuksi tuotetaan digitaalinen opas, jossa kuvataan kiihdyttämisohjelmassa tärkeimmiksi nousseet stepit, jotka tulee huomioida, kun verkkokauppaa ja digitaalisia myyntikanavia lähdetään kasvattamaan kansainvälisiksi.

Kiihdytysohjelmaa rahoittaa Keski-Pohjanmaan liitto, Kokkolan kaupunki ja Viexpo.

Yleiskatsaus
Viexpo

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voisimme tarjota kävijöille mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen. Verkkoselaimeen tallentuvat evästeet tunnistavat palaavat kävijät ja heidän kielensä. Lisäksi evästeet antavat meille tärkeää tietoa mm. siitä, mitkä sivut kiinnostavat kävijöitä.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömien evästeiden tulisi aina olla käytössä, jotta voimme tallentaa toiveesi kielestä ja evästeiden asetuksista.

Kolmansien osapuolien evästeet

Tämä sivusto käyttää Google Analyticsia, Microsoft Claritya sekä Google Search Consolea kerätäkseen nimetöntä tietoa sivuston käytöstä, kuten kävijöiden määrästä ja suosituimmista sivuista. Pitämällä tämän evästeen käytössä autat meitä parantamaan sivustoa.

Lisäevästeet

Tämä verkkosivusto käyttää seuraavia lisäevästeitä:

  • Google Analytics: Tämä eväste kerää tietoa siitä, miten käyttäjät vuorovaikuttavat verkkosivuston kanssa. Se tarjoaa verkkosivuston omistajille oivalluksia käyttäjien käyttäytymisestä ja auttaa heitä parantamaan verkkosivustoa.
  • Google Search Console: Tätä evästettä käytetään verkkosivuston omistajien toimesta heidän verkkosivustonsa suorituksen seuraamiseen Google-hakutuloksissa.
  • Google TagManager: Tätä evästettä käytetään hallinnoimaan verkkosivustolle lisättyjä tageja tai koodinpätkiä, kuten seuranta- ja markkinointitageja.
  • YouTube: YouTube asettaa evästeitä, kun käyttäjä katselee videota tai vuorovaikuttaa videosoittimen kanssa. Näitä evästeitä käytetään käyttäjäkokemuksen personointiin, kuten suositeltujen videoiden tai käyttäjän mieltymysten muistamiseen. On tärkeää huomata, että YouTube on Googlen omistama, ja siksi YouTuben käyttämät evästeet ovat Googlen tietosuojakäytännön hallinnoimia. Käyttäjät voivat hallita evästeasetuksiaan selaimen asetuksissa tai käyttämällä Googlen mainostenhallintasivua.
  • Microsoft Clarity: Tätä evästettä käytetään tietojen keräämiseen siitä, miten käyttäjät vuorovaikuttavat verkkosivuston kanssa, kuten lämpökarttojen ja napsautusten seurannan avulla, jotta verkkosivuston omistajat voivat parantaa verkkosivustoaan.
  • FB-pixel: Tätä evästettä käytetään Facebookin toimesta seuraamaan käyttäjien käyttäytymistä, jotka vuorovaikuttavat Facebook-mainosten kanssa tai vierailevat Facebook-sivuilla.
  • HubSpot: Tätä evästettä käytetään HubSpotin toimesta seuraamaan käyttäjän käyttäytymistä verkkosivustolla ja tarjoamaan personoituja markkinointisisältöjä.