Olemme rakentaneet tämän kokonaisuuden huomioiden kattavasti viennin aloittamiseen liittyvät karikot ja nostaneet esiin ne merkitykselliset asiat, joilla vienti saadaan tehokkaasti käyntiin. Kokonaisuuden sisältö ja siihen kuuluvat päivät muokataan aina yrityksen tarpeiden mukaiseksi.
Voit valita meidät, ja saat asiantuntijan avuksesi viennin aloittamiseen.
Yrityksen nykytila analysoidaan, että saadaan todellinen kuva yrityksen tämänhetkisestä tilanteesta. Viennin aloittaminen vie paljon resursseja, joten on hyvä käydä yrityksen tilannetta kattavasti läpi. Analyysipäivän aikana voi nousta esiin muitakin kehittämisen kohteita, jotka on hyvä huomioida. Ennen vientiin investoimista on hyvä olla tietoinen omista valmiuksistaan tehdä kansainvälistä kauppaa.
Päivän aikana kartoitetaan mm. seuraavat osa-alueet:
Analyysipäivän jälkeen pureudutaan tarkemmin vientiin. Tilanneanalyysin pohjalta selvitetään kehittämistarpeita, tehdään suunnitelma toimenpiteistä ja mietitään rahoitusvaihtoehtoja. Kokonaisuus koostuu yleensä seuraavista:
Tämä osio tehdään osittain yhdessä ja osittain asiantuntijan omana työnä. Tässä osiossa valitulta markkina-alueelta kerätään tietoa, selvitetään kilpailijakenttää, jossa yritys toimii, ja kartoitetaan potentiaalisia asiakkaita. Päivän aikana kerätään relevanttia dataa, jonka pohjalta vientistrategia ja vientisuunnitelmat tehdään.
Mitä jo tiedämme ja mitä meidän pitää vielä saada selville?
– Tuote ja kilpailijat kohdemarkkinalla
– Potentiaaliset asiakkaat
– Potentiaaliset myyntikanavat
Markkinatiedon pohjalta yritykselle tehdään yritykselle sopiva vientistrategia, jota yrityksen on mahdollista toteuttaa olemassa olevilla resursseilla. Kun vientistrategia on kunnossa, ovat omat kilpailuedut selkeät ja päästään välttämään yritykselle pahin kilpailukenttä eli hintakilpailu. Lisäksi asiakassegmentointi on tarkempaa, ja vientisuunnitelman teko kohdennetumpaa.
Mitä myymme, kenelle myymme ja miten myymme?
– Kilpailijakenttä
– Kilpailukyky vs. kilpailuetu
– Asemointi kilpailijoihin nähden, missä ollaan ja halutaanko asemaa muuttaa?
– Kuka on meidän optimaalisin asiakkaamme?
– Mitä maksaa viennin aloittaminen?
– Mistä rahat?
– Henkilöiden resursointi
– Budjetti
Vientisuunnitelmaan tehdään suunnitelma siitä, miten vientistrategia saadaan jalkautettua käytännön myyntityöksi, ja miten tavoitteet saadaan realisoitua euroiksi. Vientisuunnitelmapäivässä käydään läpi myös riskejä, rahoitusta, tarjouksien tekemistä sekä vientikäytäntöjä.
Vientisuunnitelmassa pohditaan syvemmin viennin aloittamiseen liittyviä toimenpiteitä, mutta siinä huomioidaan myös pidemmän aikavälin suunnitelmat. Vientisuunnitelmaa tulee voida päivittää tilanteen mukaan, joten aluksi kannattaa panostaa erityisesti viennin aloittamiseen ja mitä silloin tulee tehdä.
– Kuinka vientistrategia saadaan jalkautettua käytännön myyntityöksi?
– Tavoitteet/välitavoitteet
– Vuosikellotus (matkat, messut, kontaktoinnit, kampanjat, yhteydenotot)
– Budjetti ja mahdollinen rahoitus
– Myyntiviestin hiominen
– MWB – Must Win Battles
– Tarjouksen tekeminen
Konsultointipäivien avulla yritykseen saadaan lisäresurssi avaamaan vientiä suunnitellusti. Viennin aloittaminen vie paljon aikaa ja rahaa erityisesti alkuvaiheessa. On tärkeää tehdä pohjatyöt kunnolla, jotta kasvu on suunnitelmallista ja realistista.
Palvelun voi ostaa suoraan Viexpolta. Konsultointipalkkiomme on 855€/pv ja 114€/h alv 0.
Lisätietoa saat kansainvälistymisen asiantuntijoiltamme. Voit ottaa yhteyttä Kristianiin, Maaritiin tai Minnaan.
Maarit Mäkelä
Senior Advisor
”Parhaimmillani olen, kun yrityksen kansainvälistymistä aletaan suunnitella ja paketti täytyy kasata toimivaksi. Vuosikellotus, 3 year plan ja tavoitteiden naulaaminen ovat heiniäni. Ilman ensimmäisiä pieniä askelia ei tule suuria tuloksia. Olen työskennellyt viennin parissa koko aikuisen ikäni ja koulutukseltani olen kansainvälisen kaupan johtamisen MBA (ylempi amk). Teen myös perusneuvontaa sekä konsultointia.”
Minna Jakobsson
Senior Advisor
”Minulla on yli 10 vuoden kokemus erityyppisistä markkina- ja yritysanalyyseistä sekä selvityksistä useilta eri toimialoilta ja kohdemarkkinoilta, osana yritysten kehittämistä ja kansainvälistymistä. Yritykset, jotka haluavat kasvaa ja kansainvälistyä suunnitelmallisesti, ottakaa yhteyttä niin katsotaan miten voin olla teille avuksi!”
Ilmoitukset