Ylivieskalainen Aimo Kortteen Konepaja on kokenut vientiyritys ja tuttu näky alan kansainvälisillä messuilla. Viennin yritys aloitti jo 1980-luvulla ja tänä päivänä MURSKA koneita viedään yli neljäänkymmeneen maahan. Metallikonepajan päätuote on MURSKA brändin alla myytävä valsseilla tai kiekoilla toimiva mylly rehuviljan litistykseen, jota on valmistettu vuodesta 1969. Tänä päivänä yritykseltä löytyy viljanmurskakoneiden ohella myös muun muassa tuubikompostointiin kehitetty biopakkeri. Kyseinen tuote ei aiheuta vesistövalumia ja on täten oiva ratkaisu, kun ottaa huomioon kiristyvät ympäristömääräykset, joita asetetaan vihreän siirtymän ja kestävän kehityksen edistämiseksi.
Aimo Kortteen Konepaja hakee aktiivisesti toimintaansa kasvua viennin kautta. Kasvutavoitteiden saavuttamisessa nykyisten markkinoiden lisäksi laajentuminen uusille markkinoille on hyvin keskeistä. Tämän edistämisessä kansainvälisillä messuilla on avainrooli erityisesti jälleenmyyjien tapaamisen näkökulmasta. Yrityksen koneiden ja varaosien myynti sekä huolto hoituvat kaikki eri maiden ja markkinoiden jälleenmyyjien kautta. Messut tarjoavatkin paitsi mahdollisuuden tavata nykyisiä, niin myös mahdollisia uusia jälleenmyyjiä, joiden kautta voidaan saavuttaa niitä uusia markkina-alueita.
Messuille lähdetään etsimään uusia jälleenmyyjiä ja tapaamaan nykyisiä jälleenmyyjiä. AgriTechnica ja EuroTier -messut missä ollaan mukana ovat tärkeimpiä vuosittaisia tapahtumia, sillä niissä tavataan suurin osa jo olemassa olevista jälleenmyyjistä, kertoo Aimo Kortteen Konepajan toimitusjohtaja Terhi Korte.
Lisäksi messuilla tavataan olemassa olevia ja potentiaalisia asiakkaita, joille voidaan esitellä koneita ja joiden kokemuksia sekä näkemyksiä on hyvä kuulla. Messut antavat täten mahdollisuuden tavata kaikki asiakasketjun toimijat. Ei myöskään sovi unohtaa, että messujen aikana pääsee tutustumaan kilpailijoiden tuotteisiin.
AgriTechnica ja EuroTier -messut Hannoverissa ovat yritykselle hyvin tärkeät, ja näille he ovat osallistuneet omalla osastolla vuodesta 2007 ja Viexpon mukana vuodesta 2009. Lisäksi yhdessä on menty Pariisin SIMA-messuille, ja nyt mietitään osallistumista AgriTechnica Asia-messuille. Viexpo pitää hyvin yritystä ajan tasalla sopivista messuista ja kartoittaa kiinnostusta niitä kohtaan.
Erityisesti helppous ja huolettomuus koko messutaipaleen aikana, aina ensimmäisistä hakemuksista messujen jälkeisiin viimeisiin toimenpiteisiin, ovat Aimo Kortteen Konepajan syy vuosi vuodelta lähteä Viexpon kanssa messuille.
Kommunikointi on avointa ja helppoa sekä kynnys yhteydenpidolle matala. Yrityksestä pidetään hyvin huolta prosessin aikana ja tieto liikkuu. Ei tarvitse itse olla messujärjestäjien suuntaan seuraamassa kaikkea, vaan messuasiantuntija Elina Ruohonen (Senior Advisor, Viexpo) käy kuulemassa viimeaikaiset tiedot ja toimii tiedotusvälineenä. Todella hyvä myös, että voimme kommunikoida suomeksi, Terhi Korte toteaa.
Viexpolta on vuosien varrella kaivattu ja saatu apua erilaisten asioiden kanssa, kuten hyvän osastorakentajan löytämisessä tai osastopaikkoihin liittyvien toiveiden neuvottelemisessa. Messujen aikana Viexpon messuvastaava käy aina kyselemässä kuulumisia, jonka lisäksi yrityksessä arvostetaan sitä, että Viexpon kanssa ryhmässä messuille mentäessä kaikki tukiasiat hoituvat Viexpon toimesta.
Siitä huolimatta, että kyseessä on monivuotinen messukävijä, nousee aina esille uusia asioita, joiden kanssa tarvitaan apua. Esimeriksi viime vuosina osa messuista on pidetty digitaalisina koronan takia, ja tämä on myös vaikuttanut Aimo Kortteen Konepaja messutoimintaan. He osallistuivat digitaalisille EuroTier messuille omalla 3D virtuaalisella showroomilla, jossa vierailijat pääsivät itse liikkumaan ja tutustumaan koneisiin. Uudet toimintatavat aiheuttivat jonkin verran päänvaivaa, mutta niistäkin selvittiin hienosti hyvän yhteistyön ansiosta.
Viexpo hoiti asiat esimerkiksi digiportaalin kanssa, ja siitä oli iso apu, sillä sitä emme olisi varmasti pystyneet tekemään itse, kertoo Risto Aarnos, Aimo Kortteen Konepajan vientimyyjä.
Mitä messuilta sitten yleensä jää käteen? Jos mietitään konkreettisia tuloksia, niin yleensä uusia jälleenmyyjäehdokkaita löytyy ja konekauppojakin syntyy tapaamisten ja keskusteluiden lomassa. Hyvänä esimerkkinä jälkimmäisestä, että Suomesta paikan päälle viedyt koneet eivät tavallisesti palaa takaisin Suomeen. Samaan aikaan on tärkeä huomioida pidempi aikaväli, jolloin kauppoja voi syntyä.
Turkista esimerkiksi yksi asiakas kävi Hannoverissa osastollamme ainakin kolmena neljänä vuonna keskustelemassa, ja mietti ja mietti ennen kuin tuli ensimmäinen kauppa, kertoo Risto Aarnos.
Messuilla tulee myös aina suunniteltua ja sovittua tulevia toimenpiteitä nykyisten jälleenmyyjien kanssa. Lisäksi tärkeässä roolissa on se alati kasvava verkosto, jonka kautta oma maailmankuva ja ymmärrys esimerkiksi eri messuista ja markkinoista jatkuvasti laajenee. Messut voidaankin nähdä näköalapaikkoina eri markkinoille.
Vuosien kokemuksella Aimo Kortteen Konepajan edustajilla on hyviä vinkkejä antaa messuja suunnitteleville tai niiden parissa jo toimiville yrityksille. Kaikista tärkeimpänä he pitävät messuja edeltävää suunnittelutyötä ja valmistautumista. Tällöin tulee ensinnäkin huomioida osaston sijainti, sillä onnistuneet messut vaativat, että olet näkyvillä ja helposti löydettävissä.
Osastossa tärkeintä on sijainti. Kartoista tulee katsoa tarkkaan esimerkiksi missä ihmiset liikkuvat ja saatavilla olevat paikat, ja sen kautta yrittää hakea sitä itselle optimaalista paikkaa. Jos joudut syrjäkäytävälle tai muuten huonoon paikkaan ilman esimerkiksi läpikulkua tai ravintoloita, niin silloin sinua ei löydetä, huomauttaa Terhi Korte.