Rimita Green

Category
Referenssit
About This Project

Pietarsaaressa toimiva Rimita Green Oy on äidin ja pojan perustama luonnonkosmetiikkayritys. Idea yritystoiminnan aloittamiselle syntyi Minna Uusitalon pohdiskelusta liittyen ihonhoitotuotteiden koostumuksiin ja ainesosiin. Mitä kaikkea imeytyy verenkiertoomme ja elimistöön ihonhoitotuotteista, joita käytämme päivittäin?

 

Tänä päivänä Rimita Green – tuoteperhe sisältää erilaisia kasvojen ja vartalon puhdistus- sekä hoitotuotteita, deodorantteja ja palasaippuoita. Kilpailu kuluttajamarkkinoilla on kovaa etenkin globaalisti, mutta tämä ei ole estänyt Rimita Greeniä suuntaamasta myös vientimarkkinoille. Tällä matkalla Viexpon toteuttamat yritysryhmille suunnatut vientiprojektit ovat olleet tärkeässä asemassa.

 

Rimita Greenin ja Viexpon yhteinen taival juontaa juurensa 2010-luvun loppupuolelle, jolloin Viexpolla oli käynnissä Norjaan suunnattu vientiprojekti. Vaikka yritys ei osallistunut itse projektiin, niin Norjan matkalle oli vapaita paikkoja ja he lähtivät mukaan kartoittamaan kyseistä markkinaa. Pian tämän jälkeen, Viexpon kansainvälistymisasiantuntija Carita Pöntiö alkoi koota yritysryhmää ensimmäiseen Japanin markkinoille suuntautuvaan vientiprojektiin. Japanin markkina, sekä ajatus projektin myötä saatavista arvokkaista opeista vientitoimintaan liittyen, herättivät kiinnostuksen. Rimita Green lähti mukaan tähän ELY:n maaseutuosaston, sekä osallistuvien yritysten rahoittamaan ”Pohjanmaalta Japaniin” -vientiprojektiin.

 

Projektiin kuului sekä yhteisiä toimenpiteitä, kuten koulutus Japanin kaupankäyntikulttuuriin, että yrityskohtaisia toimenpiteitä, kuten markkinaselvitys ja kontaktihaku. Japaniin tehtiin myös matka, jonka aikana pidettiin muun muassa oma pr-tapahtuma Suomen suurlähetystössä sekä tavattiin potentiaalisia asiakkaita ja jälleenmyyjiä (lue lisää vientiprojektista sivun lopussa löytyvän linkin kautta).

 

Projekti oli Rimita Greenin toimitusjohtajan Minna Uusitalon mielestä oikein onnistunut.

 

Etukäteiskoulutuspaketti ja potentiaalisten asiakkaiden kontaktointi oli todella hyvää. Meillä kävi niin hyvin, että saimme heti ensimmäisen matkan jälkeen maahantuojakontaktin. Kontaktien lisäksi matka ja projekti auttoivat meitä saamaan hyvää kosketuspintaa ja ymmärrystä Japanin monikerroksisesta bisnesmallista. Saimme hyvää tuotepalautetta ja vahvistuksen sille, että tuotteemme ovat hinnallisesti mahdollisia Japanin markkinoilla, kommentoi Minna Uusitalo.

 

Yritysryhmäprojekteille tyypilliseen tapaan myös itse ryhmästä syntyi arvokas voimavara. Siitä on edelleen hyötyä osallistuneille.

 

Meillehän sattui todella hyvä ryhmädynamiikka. Olemme tehneet ristiin paljon yhteistyötä sen jälkeen. Pidämme yhteyttä ja olemme tarjonneet toisillemme ihan vertaistukea esimerkiksi koronan aikana.

 

Myös projektin järjestelyt saavat vuolaasti kehuja.

 

Projekti oli äärettömän ammattitaitoisesti ja bisnesfokusoituneesti toteutettu. Siinä näkyi Caritan bisneskokemus. Hän tietää mitä yrittäjät ja yritykset tarvitsevat.

 

Pohjalla oleva onnistunut kokemus, uudet jälleenmyyjät Japanissa ja ymmärrys siitä, että läsnäoloa on tärkeä jatkaa, saivat Rimita Greenin lähtemään mukaan myös toiseen Japani-projektiin. Sitä alettiin suunnitella pian ensimmäisen hankkeen päätyttyä, ja on haastattelua tehtäessä edelleen käynnissä. Tällä kertaa Rimita Greenin tavoitteena on paitsi löytää uusia, myös päästä käymään tapaamassa saatuja asiakkaita ja jälleenmyyjiä. Uusitalo korostaa, että tämä on tärkeää, sillä onnistunut vientikauppa edellyttää, että kyetään ensin rakentamaan luottamus. Tämä vaatii aikaa, jopa useita vuosia.

 

Pitkäaikaisessa kaupankäynnissä on aina kyse luottamuksesta. Mitä kauempana fyysisesti ollaan, sitä hitaampaa luottamuksen rakentaminen on, johtuen esimerkiksi kulttuuri- ja aikaeroista. Eli tavoitteena on alkaa rakentaa ja vahvistaa sidettä asiakkaiden kanssa, joita on tähän asti nähnyt vain videoiden välityksellä.

 

Tämän lisäksi yritys on lähtenyt mukaan loppuvuodesta 2021 alkaneeseen ”Kasvua digikanavista – kohteena Ruotsi” -yritysryhmähankkeeseen. Nimensä mukaisesti projektissa pyritään hakemaan kasvua erityisesti digitaalisten myyntikanavien avulla Ruotsin markkinoilta.

 

Bisnes menee koko ajan enemmän verkkoon. Vaikka sinulla on jälleenmyyjä, jolla on fyysinen liike tai verkkokauppa, niin se ensivaikutelma tulee sinun verkkokauppasi ja sosiaalisen median läsnäolosi kautta. Me tarvitsemme siihen tukea, kasvua ja kehittymistä.

 

Uusitalo kokee, että vientiprojekteilla ja Viexpolla on ollut erittäin merkittävä rooli heidän vientiponnistelujensa kannalta.

 

Ilman Viexpoa emme esimerkiksi olisi missään nimessä Japanissa.

 

Apua on esimerkiksi ollut hyvästä koulutuksesta ja arvokkaista vinkeistä. Lisäksi Uusitalo on kiitollinen siitä, että viexpolaisia on aina helppo lähestyä ja saada kiinni.

 

Viexpolta löytyy osaamista ja asiakaslähtöinen sekä konsultatiivinen lähestymistapa. Kokonaisuus on toiminut todella hyvin. Asioita on hoidettu yrityslähtöisesti ja hyvin konkreettisella tasolla, joka on yritykselle hyvin tärkeää.

 

Kysyttäessä mitä vinkkejä heillä on antaa vientiä suunnitteleville tai sitä jo tekeville pk-yrityksille, Uusitalo painottaa, että luottamuksen rakentaminen ja menestyvä vienti vaativat pitkäaikaista resurssien allokointia, sillä se vie paljon aikaa ja rahaa. Lisäksi on tärkeää rehellisesti analysoida markkinaa ja omaa kilpailukykyä siellä – voimmeko tuoda lisäarvoa kyseiselle markkinalle? Vientiprojekteihin mukaan osallistuville viesti on myös selkeä:

 

Tärkeä viesti yrityksille, jotka lähtevät tällaiseen projektiin on, että ei riitä, että odottaa kaiken vain tapahtuvan, vaan sinun täytyy itse olla tekemässä ja aktiivinen.

 

 

Klikkaa tästä tutustuaksesi Rimita Greeniin ja heidän tuotteisiinsa

 

Klikkaa tästä lukeaksesi lisää Viexpon vientiprojekteista yritysryhmille ja ”Pohjanmaalta Japaniin” -vientiprojektista