Digitaalisen kv-kaupan kasvuvalmennus

 

[Tillväxtcoaching för digital internationell handel]

Kom med i  tillväxtcoachningen för digital internationell handel (DKK)

 

DKK-tillväxtcoachningen förbättrar konkurrenskraften, beredskapen och förmågan hos företag i Södra Österbotten att anpassa sig till föränderliga marknader genom att utveckla den digitala internationella handeln.

Elementen och miljön för digital handel förändras ständigt. Till exempel förändras och utvecklas möjligheterna att utnyttja artificiell intelligens varje månad.

Målet är att på ett övergripande sätt utveckla den digitala internationella handeln för företag och skapa förutsättningar för hållbar tillväxt.

  • Företagen får information, metoder och lösningar som hjälper dem att klara sig på den internationella marknaden.
  • Företagen uppmuntras att utvidga sin verksamhet till internationella marknader, vilket ökar deras tillväxtmöjligheter.
  • Genom coachning främjar utvecklingen av digitala lösningar innovationer som kan leda till en konkurrensfördel.
  • Samarbete med andra företag och internationella utvecklingspartners öppnar nya affärsmöjligheter och förbättrar företagens resiliens.
  • Att ta hänsyn till ansvarsfullhet i affärsmodeller förbättrar företagens rykte och ökar kundernas förtroende.
  • Utvecklingen av den digitala internationella handeln skapar material som kan användas i allmänhet.
  • Efter utbildningspaketet kommer Södra Österbotten att ha fler företag som sysslar med digital internationell handel och fler företag som använder digital teknik.
  • I Södra Österbotten finns det allt fler företag som utvecklar den digitala utrikeshandeln på ett systematiskt och målinriktat sätt.

Tillväxtcoachningen är i första hand avsedd för företag som är verksamma inom olika branscher i Södra Österbotten:

  • som har en webbutik (B2B, B2C, D2C)
  • som har handel digitalt via andra kanaler eller plattformar.
  • som har förutsättningar att utöka sin affär internationellt genom digital handel.
  • som funderar på sina möjligheter att sälja sina produkter, tjänster eller sitt kunnande i framtiden via digitala försäljningskanaler.

DKK tillväxtcoaching genomförs i tre tematiska utbildningsserier

Den avgiftsfria tillväxtcoachningen inleds hösten 2025 med strategiarbete för digital handel. Teman för 2026 är bland annat att bygga ett internationellt varumärke och hantera digital handel. Coachningsdagarna genomförs delvis i små grupper och främst som fysiska evenemang.

Arbetsgruppsdelarna under alla coachningsdagar är organiserade så att deltagarna delas in i små grupper, och i varje grupp ingår minst en expert från Suomen Yrittäjäopisto eller Viexpo för att vägleda och stödja gruppens arbete.

 

 1. Internationaliseringsstrategi för digital handel.

Utbildningsdagarnas teman anknyter till strategiarbete och de viktigaste aspekterna av internationell handelsstrategi. Coachningspaketet består av tre utbildningsdagar som ordnas som närundervisning, där man också utnyttjar en extern expert inom digital internationell handel.

Coachningsdagarna ordnas 6.10.2025, 4.11.2025 och 25.11.2025.

 

2. Att bygga ett internationellt varumärke.

Utbildningsdagarnas teman anknyter till internationell marknadsinformation, IPR-frågor och information om exportmarknader. Under utbildningsdagarna utnyttjas också externa experter, företagsberättelser och fallexempel på varumärkesförnyelse.

Coachningsdagarna genomförs i huvudsak som närundervisning och de kan även innehålla hybridsessioner. Coachingsdagarna kommer att hållas under våren 2026.

 

3. Att leda digital handel till resultat.

Teman för coachningsdagarna anknyter till ledning av internationell handel, kulturmiljön och försäljningsmetoderna inom olika marknadsområden samt användningen av artificiell intelligens och de senaste tillämpningarna.

Under coachningsdagarna fördjupas ämnena med hjälp av externa experter, konkreta företagsexempel och företagsberättelser samt i grupper genom att utveckla kompetensen genom diskussion, kollegialt lärande och praktiska övningar.

Coachdagarna kommer att hållas under hösten 2026.

Du kan registrera dig nu, och du kommer alltid att få den senaste informationen direkt. Du kan registrera dig HÄR.

 

Hemisidan för Digitaalisen kv-kaupan kasvuvalmennus hittar du HÄR..

Tillväxtcoachingen genomförs i samarbete mellan  Suomen Yrittäjäopisto och Viexpo. Samarbetspartner är Kauhava, Kurikka, Järvi-Pohjanmaan Yrityspalvelu Oy, Södra Österbottens handelskammare och Företagarna i Södra Österbotten. Tillväxtcoachningen samfinansieras av Europeiska unionen.

 


Mera information:

 

Carita Pöntiö

Viexpo
carita.pontio@viexpo.fi
Puh. 044 987 5484

 

Annemari Vanhaviitakoski

Suomen Yrittäjäopisto
annemari.vanhaviitakoski@syo.fi 
Puh. 040 586 8100

Anne Viitala

Viexpo
anne.viitala@viexpo.fi
Puh. 0400 811 490

Integritetsöversikt
Viexpo

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics, HotJar, HubSpot, Microsoft Clarity och Google Search Console för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.

Ytterligare kakor

Denna webbplats använder följande ytterligare kakor:

  • Google Analytics: Denna kaka samlar information om hur användare interagerar med webbplatsen. Den ger webbplatsägare insikter om användarbeteende och hjälper dem att förbättra webbplatsen.
  • Google Search Console: Denna kaka används av webbplatsägare för att övervaka prestandan för deras webbplats i Googles sökresultat.
  • Google TagManager: Denna kaka används för att hantera de taggar eller kodsnuttar som läggs till på en webbplats, som spårnings- och marknadsföringstaggar.
  • Hotjar: Denna kaka används för att samla information om webbplatsanvändning och användarbeteende, som värmekartor och klickspårning.
  • YouTube: YouTube ställer in kakor när en användare tittar på en video eller interagerar med videospelaren. Dessa kakor används för att anpassa användarens upplevelse, som att rekommendera relaterade videor eller komma ihåg användarens inställningar. Det är viktigt att notera att YouTube ägs av Google och därför hanteras kakorna som används av YouTube enligt Googles integritetspolicy. Användare kan hantera sina kakpreferenser via sina webbläsarinställningar eller genom att använda Googles Ads Settings-sida.
  • Microsoft Clarity: Denna kaka används för att samla in information om hur användare interagerar med en webbplats, som värmekartor och klickspårning, för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin webbplats.
  • FB-pixel: Denna kaka används av Facebook för att spåra beteendet hos användare som interagerar med Facebook-annonser eller besöker Facebook-sidor.
  • HubSpot: Denna kaka används av HubSpot för att spåra användarbeteende på en webbplats och tillhandahålla personligt anpassat marknadsföringsinnehåll.