Verkkokauppiasklubit edistämässä yritysten kasvua ja kansainvälistymistä

Verkkokauppiasklubit edistämässä yritysten kasvua ja kansainvälistymistä

Carita Pöntiö

Viexpo lähti keväällä 2023 yhteistyössä Into Seinäjoen, Kokkolan seudun kehityksen ja Vaasan seudun kehityksen kanssa käynnistämään pohjalaismaakuntiin yritysten vertaisoppimisryhmiä. Tämä ns. Verkkokauppiasklubikonsepti on lähtenyt aikanaan kehittymään Business Finlandin eCom Growth- ja Experience Commerce -ohjelmien myötä.

Mukana jo 50 yritystä pohjalaismaakunnista

Järjestimme verkkokaupan asiantuntijana Business Finlandilla toimivan Leevi Parsaman, ja alueen kehitysyhtiöiden kanssa infotilaisuudet klubitoiminnasta Kokkolassa, Vaasassa ja Seinäjoella kevään aikana. Samalla avattiin haku mukaan toimintaan. Etelä- ja Keski-Pohjanmaan sekä Pohjanmaan maakunnista mukaan ilmoittautui yli 50 yritystä. Valtakunnallisesti verkkokauppiasklubeissa on nyt mukana yli 200 yritystä.

Klubitoimintaan ilmoittautuneet jaettiin noin 10 yrityksen ryhmiin, ja ensimmäiset klubitapaamiset järjestettiin alkukesästä. Klubit kokoontuvat noin kuuden viikon välein, kesällä on hiukan pidempi tauko.

Luottamus ja tasapuolisuus pohjana

Verkkokauppiasklubin toiminta nojaa kolmeen tärkeään sääntöön. Ensimmäinen ja tärkein on se, että kaikki klubissa käytävät keskustelut ovat luottamuksellisia. Klubeissa toisista yrityksistä kuultuja tietoja ja tunnuslukuja ei kerrota ulkopuolisille.

Toinen sääntö koskee tasapuolisuutta. Jokainen klubin jäsen kantaa osaltaan vastuun siitä, että tuo sisältöä keskusteluun, tarjoaa avoimesti oppejaan ja kokemuksiaan muille. Vapaamatkustajia ei sallita. Kolmas sääntö koskee aktiivisuutta, jokainen jäsen pyrkii parhaansa mukaan osallistumaan tapaamisiin.

Tuloksena repullinen vinkkejä

Pohjalaisklubeissa on päästy mukavasti toiminnassa alkuun. Toki ensimmäisten tapaamisten osalta tärkeintä on, että tutustutaan kunnolla toisiin klubilaisiin ja luottamus alkaa rakentua. Tämän lisäksi tapaamisissa on paneuduttu aina sen yrityksen verkkokauppaan, jonka luona vieraillaan. Sparrailtavana oleva yritys saa repullisen parannusehdotuksia ja vinkkejä oman kauppansa parantamiseen.

Olen ollut muutamissa klubitapaamisissa mukana, ja on ollut ilo huomata miten hienosti keskustelut ja ajatusten vaihdot ovat lähteneet käyntiin heti alusta alkaen. Tässä varmaan toteutuu sama, kuin jos laitettaisiin 10 koira-, padel-, ruoka- tai mitä tahansa harrastajaa samaan tilaan. Kaikki tietävät mistä on kysymys, joku osaa jonkun asian paremmin, jollakin on enemmän kokemusta tietystä asiasta, kaikki osaavat vinkata hyvistä yhteistyökumppaneista jne.

Taustalla halu kasvaa ja kansainvälistyä

Mukana olevia yrityksiä yhdistää se, että ne haluavat kasvaa, myös kansainvälisesti. Ja toki heitä yhdistää myös se, että halutaan jakaa kokemuksia, auttaa muita ja menestyä yhdessä. Mielestäni tämä verkkokauppiasklubikonsepti on aivan mahtava työkalu yritysten yhteistyölle.

Jos kiinnostuit verkkokauppiasklubitoiminnasta, niin ota yhteyttä allekirjoittaneeseen.

Kirjoittaja Carita Pöntiö toimii Viexpolla kansainvälistymisasiantuntijana.

carita.pontio@viexpo.fi
p. 044 987 5484

Julkaistu Vaasa Insider-lehdessä 26.10.2023



Yleiskatsaus
Viexpo

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voisimme tarjota kävijöille mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen. Verkkoselaimeen tallentuvat evästeet tunnistavat palaavat kävijät ja heidän kielensä. Lisäksi evästeet antavat meille tärkeää tietoa mm. siitä, mitkä sivut kiinnostavat kävijöitä.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömien evästeiden tulisi aina olla käytössä, jotta voimme tallentaa toiveesi kielestä ja evästeiden asetuksista.

Kolmansien osapuolien evästeet

Tämä sivusto käyttää Google Analyticsia, Microsoft Claritya sekä Google Search Consolea kerätäkseen nimetöntä tietoa sivuston käytöstä, kuten kävijöiden määrästä ja suosituimmista sivuista. Pitämällä tämän evästeen käytössä autat meitä parantamaan sivustoa.

Lisäevästeet

Tämä verkkosivusto käyttää seuraavia lisäevästeitä:

  • Google Analytics: Tämä eväste kerää tietoa siitä, miten käyttäjät vuorovaikuttavat verkkosivuston kanssa. Se tarjoaa verkkosivuston omistajille oivalluksia käyttäjien käyttäytymisestä ja auttaa heitä parantamaan verkkosivustoa.
  • Google Search Console: Tätä evästettä käytetään verkkosivuston omistajien toimesta heidän verkkosivustonsa suorituksen seuraamiseen Google-hakutuloksissa.
  • Google TagManager: Tätä evästettä käytetään hallinnoimaan verkkosivustolle lisättyjä tageja tai koodinpätkiä, kuten seuranta- ja markkinointitageja.
  • YouTube: YouTube asettaa evästeitä, kun käyttäjä katselee videota tai vuorovaikuttaa videosoittimen kanssa. Näitä evästeitä käytetään käyttäjäkokemuksen personointiin, kuten suositeltujen videoiden tai käyttäjän mieltymysten muistamiseen. On tärkeää huomata, että YouTube on Googlen omistama, ja siksi YouTuben käyttämät evästeet ovat Googlen tietosuojakäytännön hallinnoimia. Käyttäjät voivat hallita evästeasetuksiaan selaimen asetuksissa tai käyttämällä Googlen mainostenhallintasivua.
  • Microsoft Clarity: Tätä evästettä käytetään tietojen keräämiseen siitä, miten käyttäjät vuorovaikuttavat verkkosivuston kanssa, kuten lämpökarttojen ja napsautusten seurannan avulla, jotta verkkosivuston omistajat voivat parantaa verkkosivustoaan.
  • FB-pixel: Tätä evästettä käytetään Facebookin toimesta seuraamaan käyttäjien käyttäytymistä, jotka vuorovaikuttavat Facebook-mainosten kanssa tai vierailevat Facebook-sivuilla.
  • HubSpot: Tätä evästettä käytetään HubSpotin toimesta seuraamaan käyttäjän käyttäytymistä verkkosivustolla ja tarjoamaan personoituja markkinointisisältöjä.