Antti Kurvinen: ”Kansainvälinen kauppa Pohjanmaalla tarvitsee uudenlaista ajattelua”

Antti Kurvinen: ”Kansainvälinen kauppa Pohjanmaalla tarvitsee uudenlaista ajattelua”

Pohjalainen yrittäjyys tunnetaan koko Suomessa, sanoo keskustan kansanedustaja Antti Kurvinen. Hän on vakuuttunut, että vahva yrittäjähenkisyys kannattelee Pohjanmaata myös tulevaisuudessa.


Antti Kurvinen on ylpeä Pohjanmaan vahvasta yrittäjähenkisyyden perinteestä. Uusia yrityksiä perustetaan tasaiseen tahtiin samalla, kun sukupolvesta toiseen jatkaneet perheyritykset jatkavat pitkää voittokulkuaan.

– Kuitenkin, vaikka kauppa käy ja mahdollisuudet ovat monet, ei se aina johda kansainväliseen myyntiin ja vientiin. Suomessa on ollut tapana tehdä sopimukset ”kättä päälle” periaatteella, mutta asiat muuttuvat kovaa vauhtia.

Kurvisen mukaan kasvu ja laajentuminen on tentistä vaikeampaa niin Suomen sisällä kuin kansainvälisestikin.

– Nykyään tarvitaan aivan uudenlaista ajattelua. Meillä on luotettu siihen, että laadukkaat tuotteet myyvät itse itsensä, mutta se ei enää riitä. On osattava myös tuoda itseään esiin verkostoja luomalla sekä harkitun ja räätälöidyn markkinoinnin avulla.


Ilman kieltä ja rohkeutta on vaikea edetä


Kurvinen ottaa esimerkiksi Venäjän. Venäläisten yritysten kanssa kauppaa tehdessä on itsestäänselvää, että ensin tutustutaan.

– Edetäkseen uudessa maassa on ensimmäisenä luotava verkostot. Ilman niitä ei pärjää. Osaaminen ja koulutus on hyödyksi, kun on navigoitava uudessa maassa. On yksinkertaisesti pakko kehityttyä ja vahvistaa osaamistaan, että voi onnistua kansainvälisillä markkinoilla. Itse uskon nimenomaan koulutuksen olevan avainasemassa kansainvälistymisessä.

– Ilman kielitaitoa ei myöskään voi päästä eteenpäin. Maailmalla liikkuessa kielen taitaminen on tärkeää – ennen kaikkea myös uskallus kommunikaatioon. Monesti suomalaiset kyllä osaavat kielen, mutta rohkeus puhua puuttuu.


Nuorilla on tavoitteena kansainvälisyys


Tämä pitää paikkaansa myös Pohjanmaan vahvassa perheyritysperinteessä. Nykypäivän parikymppiset ovat automaattisesti, pienestä pitäen, edellisiä sukupolvia suuntutuneempia kansainvälisyyteen.

– On nähtävissä, että työelämään nyt astuvilla nuorilla on vahvempi why not -asenne. Omaa aikaa, elämää ja kasvua tahdotaan hallita entistä vahvemmin. Aikaisemmin tyydyttiin ehkä siihen, että joku muu otti asiat järjestääkseen. Nykyisin tahdotaan enemmän, tunnistetaan omat arvot ja vaaditan joustavuutta.

Samaan aikaan kun monet yrittäjät tahtovat kansainvälistä kasvua, on Pohjanmaalla haasteena työvoiman houkutteleminen.

– Kyllä, tämä haastaa meidät astumaan ulos omasta kuplastamme. Olemme hyviä siinä, mitä teemme, ja ylpeitä omasta kulttuuristamme – ja hyvä niin! Pitää kuitenkin uskaltaa miettiä sitä, miten meidät nähdään ulkopuolisin silmin ja miten voimme parantaa mahdollisuuksia alueelle muuttamiseen. Kun Pohjanmaalle saapuu työvoimaa, on kyse usein kokonaisista perheistä. Silloin meidän tulee ottaa huomioon myös puolisoiden työllisyys ja se, että koko perhe löytää oman paikkansa yhteiskunnassa.



Tänä vuonna Viexpo viettää 50-vuotisjuhlaansa. Juhlavuoden kunniaksi järjestämme juhlaseminaarin ja päivällisen keskiviikkona 23.10.2019 klo. 17-22 Pietarsaaressa.

Ilmoittaudu tästä.



Yleiskatsaus
Viexpo

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voisimme tarjota kävijöille mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen. Verkkoselaimeen tallentuvat evästeet tunnistavat palaavat kävijät ja heidän kielensä. Lisäksi evästeet antavat meille tärkeää tietoa mm. siitä, mitkä sivut kiinnostavat kävijöitä.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömien evästeiden tulisi aina olla käytössä, jotta voimme tallentaa toiveesi kielestä ja evästeiden asetuksista.

Kolmansien osapuolien evästeet

Tämä sivusto käyttää Google Analyticsia, Microsoft Claritya sekä Google Search Consolea kerätäkseen nimetöntä tietoa sivuston käytöstä, kuten kävijöiden määrästä ja suosituimmista sivuista. Pitämällä tämän evästeen käytössä autat meitä parantamaan sivustoa.

Lisäevästeet

Tämä verkkosivusto käyttää seuraavia lisäevästeitä:

  • Google Analytics: Tämä eväste kerää tietoa siitä, miten käyttäjät vuorovaikuttavat verkkosivuston kanssa. Se tarjoaa verkkosivuston omistajille oivalluksia käyttäjien käyttäytymisestä ja auttaa heitä parantamaan verkkosivustoa.
  • Google Search Console: Tätä evästettä käytetään verkkosivuston omistajien toimesta heidän verkkosivustonsa suorituksen seuraamiseen Google-hakutuloksissa.
  • Google TagManager: Tätä evästettä käytetään hallinnoimaan verkkosivustolle lisättyjä tageja tai koodinpätkiä, kuten seuranta- ja markkinointitageja.
  • YouTube: YouTube asettaa evästeitä, kun käyttäjä katselee videota tai vuorovaikuttaa videosoittimen kanssa. Näitä evästeitä käytetään käyttäjäkokemuksen personointiin, kuten suositeltujen videoiden tai käyttäjän mieltymysten muistamiseen. On tärkeää huomata, että YouTube on Googlen omistama, ja siksi YouTuben käyttämät evästeet ovat Googlen tietosuojakäytännön hallinnoimia. Käyttäjät voivat hallita evästeasetuksiaan selaimen asetuksissa tai käyttämällä Googlen mainostenhallintasivua.
  • Microsoft Clarity: Tätä evästettä käytetään tietojen keräämiseen siitä, miten käyttäjät vuorovaikuttavat verkkosivuston kanssa, kuten lämpökarttojen ja napsautusten seurannan avulla, jotta verkkosivuston omistajat voivat parantaa verkkosivustoaan.
  • FB-pixel: Tätä evästettä käytetään Facebookin toimesta seuraamaan käyttäjien käyttäytymistä, jotka vuorovaikuttavat Facebook-mainosten kanssa tai vierailevat Facebook-sivuilla.
  • HubSpot: Tätä evästettä käytetään HubSpotin toimesta seuraamaan käyttäjän käyttäytymistä verkkosivustolla ja tarjoamaan personoituja markkinointisisältöjä.