06 syys Parhaat vinkit nuorilta verkostoitumisen ammattilaisilta
He ovat nuoria ja lupaavia yrittäjiä, joiden toiminnalle sosiaalinen media on perusta. Mediatuottaja ja kauneusalan yrittäjä Julia Holmqvist, markkinointikonsultti Hanna Löfholm ja stylistiyrittäjä Sandra Holmäng jakavat parhaat verkostoitumisvinkkinsä.
Julia Holmqvist, 26
@juliaqvist
– Vahva verkosto tarkoittaa minulle sitä, että tuntee ihmisiä, jotka ovat samalla alalla tai jakavat samat kiinnostuksenkohteet. Alalla, jossa kilpailu on kovaa, pitää uskaltaa korottaa ja kannustaa muita sen sijaan, että kilpailisi heitä vastaan. Kaikille löytyy kyllä paikkansa. Verkostossa on kyse siitä, että jakaa ja on antelias, eikä jokaisessa tapaamisessa ole takaajatuksia, vaan on aidosti utelias.
Uskalla mennä luennoille ja tapahtumiin ihan yksin, niin pakotat itsesi solmimaan uusia kontakteja. Vahvan verkoston ansiosta saat nopeasti sisäpiirintietoa ja voit jakaa omia kokemuksiasi. Paljon on kiinni omasta aloitteellisuudesta ja siitä, että uskaltaa antaa itsestään muille, niin yksityishenkilönä kuin työprofiilissakin.
Itse verkostoidun eniten sosiaalisessa mediassa – ei ole helpompaa ja nopeampaa tapaa löytä uusia kontakteja. Jos tahdot erottaa työ- ja yksityispersoonasi, Instagram-tili työminällesi on siinä hyvä ensimmäinen askel. Vinkkini on miettiä, kuinka haluat tulla nähdyksi omalla alallasi ja yrittää sitten välittää tämä kuva itsestäsi myös netissä. Etsi ihmisiä, jotka olisi hyvä tuntea, tykkää heidän kuvistaan ja seuraa heitä sosiaalisessa mediassa. Ehdota tapaamista myös oikeasti, sillä mikään ei ole hauskempaa kuin oppia ensin tuntemaan joku somessa ja tavata sitten lounaan äärellä!
Hanna Löfholm, 29
@hananaa
– Vahvassa verkostossa on kyse hyvästä yhteistyöstä. Se ei ole vain hyötymistä, vaan täytyy olla oikeasti kiinnostunut muista. Vahva verkosto on aito ja hyödyttää kaikkia. Ole siis kiinnostunut ja utelias. Uskalla ottaa kontaktia, antaa kehuja ja kysyä kysymyksiä!
Jos olet kuten minä, hyvin ujo tietyissä sosiaalisissa tilanteissa, panosta riittävästi siihen, että uskallat astua esiin ja olla epäilemättä itseäsi. Aina voi esimerkiksi kysyä kysymyksiä, jos tuntuu epämukavalta vain seistä puhumassa itsestään. Netissä verkostoituessa pitää muistaa olla oma itsensä. Ei voi liimata päälle epäaitoa persoonallisuutta, joka lässähtää, kun lopulta tapaa kasvokkain.
Minulle on helpompaa verkostoitua sosiaalisissa medioissa. On niin helppoa lähettää kiinnostavalle henkilölle viestiä Instagramissa tai Facebookissa. Itse suosin Instagramin suoraviestejä ja olen huomannut, että yhä useampi lähestyy minua siellä. Se tuntuu olevan uusi juttu.
Sandra Holmäng, 26
@sandraemiliah
– Vahvan verkoston ansiosta tiedän heti, kehen voin olla yhteydessä, jos mieleeni tulee idea, jota haluan pallotella – tai jonka haluan toteuttaa. Tai toisinpäin, joku toinen voi myös ottaa yhteyttä minuun. Kontakteja ei kannata solmia vain oman etunsa takia. Ei ole mukavaa, jos ihmisestä kuuluu vain silloin, kun hän tarvitsee jotain. Pitää olla aidosti kiinnostunut muista.
Vahva verkosto rakennetaan anteliaisuuden varaan. Jos on mahdollisuus auttaa toista, kannattaa tarjota apuaan. Muista myös kohteliaisuudet ja palaute – mutta pidä tasapaino molemmissa, ettet astu jonkun varpaille. Hyvä vinkki on liittyä erilaisiin ryhmiin esimerkiksi Facebookissa, osallistua kiinnostaville kursseille tai muuten vain löytää sellaisia tilanteita, joissa voi seurustella uusien ihmisten kanssa. Linkedin on hyvä keino saada yhteys muihin yrittäjiin.
Sosiaalisessa mediassa voit osoittaa kuka olet ja mitä teet, jo ennen kuin tapaat ihmistä kasvokkain. Se voi vahvistaa tulevaa tapaamista – tai romuttaa sen, jos et tiedä, kuinka käyttäytyä netissä. Itse olen käyttänyt somea esimerkiksi vaikuttajamatkojen järjestämiseen, ja ne ovat tuoneet minulle uusia kontakteja, ystäviä ja töitä. Viexpo juhlii tänä vuonna 50-vuotissyntymäpäiviään.
Vuosipäivien kunniaksi järjestämme Pietarsaaressa juhlaseminaarin ja päivällisen keskiviikkona 23.10.2019 kello 17–22. Tämä on täydellinen hetki verkostoitumiselle – paikalla on muun muassa kansanedustajia ja vaikutusvaltaisia henkilöitä elinkeinoelämästä.
Tervetuloa!