Strategiasta toteutukseen vai toteutuksesta strategiaan?

Strategiasta toteutukseen vai toteutuksesta strategiaan?

Wasa Future Festivalin aikana pääsin kuuntelemaan monia mielenkiintoisia esityksiä. Yhdessä esityksessä nostettiin esiin, että meidän pitäisi siirtyä enemmän strategioista toteutukseen. Suurimmaksi osaksi olen samaa mieltä. Esimerkiksi jos vientistrategiaa ei toteuteta, ei vientiasioissa edistytä. Kuitenkin ilman harkittua strategiaa ja suunnitelmaa toteutuksessa tulee helposti virhearvioita ja siitä puuttuu fokus.

Strategia vai toteutus?

Viexpolla työskentelemme erikokoisten ja eri toimialoilla toimivien vientiyritysten kanssa. Yksi tärkeimmistä tehtävistämme on auttaa yrityksiä vientistrategiatyössä ja vientitoimenpiteissä. Yritykset voidaan jakaa kahteen sen mukaan priorisoivatko he strategiaa vai toteutusta. Toisilla yrityksillä on selkeä strategia, mutta toteutus on jäänyt puuttumaan. Toisilla yrityksillä taas on kiire toteutuksen ja päivittäisten rutiinien kanssa, jolloin aikaa ei jää strategiselle suunnittelulle, esimerkiksi siitä miten päästä uusille markkinoille tai miten onnistua kasvattamaan yritystä.

Strategian edut

Toteutuksesta yritykset tietenkin saavat liikevaihtonsa, mutta kun haluat päästä uusille markkinoille, on strategia oltava, erityisesti pk-yrityksillä. Ilman selkeää strategiaa toimenpiteet voivat jäädä irrallisiksi ja lyhytaikaisiksi.

Strategiaa ei pidä tehdä liian vaikeaksi, sen tulee tukea ja antaa suuntaa vientitoimenpiteille. Strategiaa ja vientitoimenpiteitä ohjaavat vahvasti myös yhtiön resurssit, sekä henkilöstöresurssit että taloudelliset resurssit. Yritysten tilanne on aina erilainen, kaikki yritykset kuitenkin tarvitsevat toimintasuunnitelman esimerkiksi siitä, mitä, miten ja milloin vientitoimenpiteitä toteutetaan.  Vientistrategia on tietenkin paljon muutakin, mutta strategian tavoitteena on kuitenkin mahdollistaa toimenpiteet ja näyttää yritykselle suunta.

Vientistrategiasta hyötyvät erityisesti yritykset, jotka ovat aloittamassa vientiään. Vientistrategiaa tehdessä yritysten kehityskohteet yleensä selkiytyvät. Vientiosaamisen lisääminen nousee usein esiin tärkeänä kehityskohteena mitä yritykset tarvitsevat. Jotta tieto ja osaaminen pysyisivät yrityksessä, suosittelen, että yritykset dokumentoivat tiedon, prosessit ja eri toimenpiteet. Konkreettinen asia mitä yritys voi tehdä on luoda yrityksen sisäinen vientikäsikirja, johon kirjataan tietoa muun muassa yrityksen strategiasta, kilpailueduista, hinnoittelusta, logistiikasta, kohdemarkkinoista, myyntikanavista sekä laatu- ja vientidokumentaatiosta.

Strategia mahdollistaa toteutuksen

Kaiken kaikkiaan strategia muodostaa perustan onnistuneelle viennille. Strategia voi olla myös dokumentoimaton, mutta dokumentoitu strategia tai vientikäsikirja hyödyttää yritystä enemmän, etteivät tiedot jää hiljaiseksi tiedoksi. Strategian tarkoitus on mahdollistaa kasvua ja johtaa kauppoihin. Strategia pelkästään strategian vuoksi ei hyödytä ketään.

Kåre työskentelee Viexpolla vientiin ja kansainvälistymisen liittyvien kysymysten parissa. Hänellä on vankka kokemus elintarvikeviennistä.

Kåre Björkstrand
Senior Advisor
+358 50 536 6655
kare.bjorkstrand@viexpo.fi

Voimme kirjoittaa suomeksi tai ruotsiksi, ja jopa englanniksi.

Julkaistu Vaasa Insider-lehdessä 1.9.2021



Yleiskatsaus
Viexpo

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voisimme tarjota kävijöille mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen. Verkkoselaimeen tallentuvat evästeet tunnistavat palaavat kävijät ja heidän kielensä. Lisäksi evästeet antavat meille tärkeää tietoa mm. siitä, mitkä sivut kiinnostavat kävijöitä.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömien evästeiden tulisi aina olla käytössä, jotta voimme tallentaa toiveesi kielestä ja evästeiden asetuksista.

Kolmansien osapuolien evästeet

Tämä sivusto käyttää Google Analyticsia, Microsoft Claritya sekä Google Search Consolea kerätäkseen nimetöntä tietoa sivuston käytöstä, kuten kävijöiden määrästä ja suosituimmista sivuista. Pitämällä tämän evästeen käytössä autat meitä parantamaan sivustoa.

Lisäevästeet

Tämä verkkosivusto käyttää seuraavia lisäevästeitä:

  • Google Analytics: Tämä eväste kerää tietoa siitä, miten käyttäjät vuorovaikuttavat verkkosivuston kanssa. Se tarjoaa verkkosivuston omistajille oivalluksia käyttäjien käyttäytymisestä ja auttaa heitä parantamaan verkkosivustoa.
  • Google Search Console: Tätä evästettä käytetään verkkosivuston omistajien toimesta heidän verkkosivustonsa suorituksen seuraamiseen Google-hakutuloksissa.
  • Google TagManager: Tätä evästettä käytetään hallinnoimaan verkkosivustolle lisättyjä tageja tai koodinpätkiä, kuten seuranta- ja markkinointitageja.
  • YouTube: YouTube asettaa evästeitä, kun käyttäjä katselee videota tai vuorovaikuttaa videosoittimen kanssa. Näitä evästeitä käytetään käyttäjäkokemuksen personointiin, kuten suositeltujen videoiden tai käyttäjän mieltymysten muistamiseen. On tärkeää huomata, että YouTube on Googlen omistama, ja siksi YouTuben käyttämät evästeet ovat Googlen tietosuojakäytännön hallinnoimia. Käyttäjät voivat hallita evästeasetuksiaan selaimen asetuksissa tai käyttämällä Googlen mainostenhallintasivua.
  • Microsoft Clarity: Tätä evästettä käytetään tietojen keräämiseen siitä, miten käyttäjät vuorovaikuttavat verkkosivuston kanssa, kuten lämpökarttojen ja napsautusten seurannan avulla, jotta verkkosivuston omistajat voivat parantaa verkkosivustoaan.
  • FB-pixel: Tätä evästettä käytetään Facebookin toimesta seuraamaan käyttäjien käyttäytymistä, jotka vuorovaikuttavat Facebook-mainosten kanssa tai vierailevat Facebook-sivuilla.
  • HubSpot: Tätä evästettä käytetään HubSpotin toimesta seuraamaan käyttäjän käyttäytymistä verkkosivustolla ja tarjoamaan personoituja markkinointisisältöjä.