Digitaliseringen förändrar marknader och kundernas köpbeteende. Internet gör det också möjligt att nå kunder från internationella marknader. Kundresan börjar nästan alltid online, oavsett om det handlar om att köpa underleverantörstjänster till verkstadsindustrin, ny programvara, 3D-designtjänster, kläder eller en semesterresa.
Har ditt företag en affärsmodell för digital handel?
Kan dina kunder hitta dig online?
Vad är ditt kundlöfte och konkurrensfördel inom digital handel?
I vilka kanaler når du dina kunder, hur och vad kommunicerar du till dem?
I januari 2024 startade Viexpo i Mellersta Österbotten ett ettårigt accelerationsprogram för digital handel som är avgiftsfritt för deltagarna. Programmet finansieras av Mellersta Österbottens förbund, Karleby stad och Viexpo.
Programmet är i första hand avsett för företag och samfund i Mellersta Österbotten som:
-eftersträvar planerad tillväxt, och utarbetar en internationaliseringsstrategi med mål och åtgärder
-vill utveckla sin verksamhet genom att öka sin digitala kompetens
-söker tillväxt genom export och internationalisering
-vill bygga sina egna nätverk
Under 2024 har acceleratorprogrammet ordnat:
Internationaliseringsstrategi 9.4. och 23.4.
Följande teman behandlades i utbildningen:
Att bygga ett internationellt varumärke (8.5. och 28.5.)
Följande teman behandlades i utbildningen:
OBS!
Om du inte kunde delta i dessa utbildningar men vill sparra om dessa ämnen, vänligen kontakta Carita!
Du kan också gå med i acceleratorprogrammet även om du inte har möjlighet att delta i dem.
På kommande:
Videopresentation coachning i små grupper
Utbildningspaket och kick-off för artificiell intelligens (med start i september 2024)
Följ vår kalender på hemsidan, Viexpos sociala medier och nyhetsbrev för att veta vad som är på gång!
Ansök till det kostnadsfria programmet HÄR.
Mera information:
Carita Pöntiö
Målet med Accelerationsprogrammet för digital handel är att ge regionen mer kunskap och expertis om den digitala handelns behov och vad som krävs för att marknaden ska kunna utvidgas internationellt med hjälp av digitala verktyg.
Dessa mål kommer att uppnås genom följande åtgärder:
Åtgärd 1: gemensamma coachingsdagar på olika teman, som preciseras efter de inledande intervjuerna
Åtgärd 2: utvecklandet en internationaliseringsstrategi för den digitala handeln
Åtgärd 3: konsumentförståelse och lokaliseringsbehov för marknaderna
Åtgärd 4: bearbetning av internationellt bränd
Åtgärd 5: deltagande i internationella evenemang och seminarier om e-handel
Resultaten av accelerationsprogrammet syns i regionen bl.a. inom följande delområden
– SMF-företag i regionen investerar i utvecklingen av den digitala handeln.
– SMF-företag i regionen inför ny digital teknik för att öka tillväxten.
– SMF-företag i regionen kommer att ha expertis inom digital handel
– marknadsområdet för SMF-företag i regionen utvidgas internationellt
– SMF-företag i regionen ökar sin innovationsverksamhet i takt med att marknadsmöjligheterna ökar.
– SMF-företag ansöker om företagsspecifika utvecklingsunderstöd för utveckling av den digitala handeln
– Aktörer som deltar i utvecklingen av näringslivet i regionen får branschövergripande information och starka nätverk så att de i framtiden också kan hjälpa företag i regionen att utveckla den digitala handeln internationellt
I slutet av accelerationsprogrammet kommer att utarbetas en digital guide som beskriver de viktigaste stegen i accelerationsprogrammet, som måste beaktas när man börjar utvidga e-handel och digitala försäljningskanaler internationellt.
Accelerationsprogrammet finansieras av Mellersta Österbottens förbund, Karleby stad och Viexpo.
Aviseringar