Accelerationsprogram
för digital handel

Accelerationsprogrammet tog slut till slutet av 2024.

Kom med i Accelerationsprogrammet för digital handel

 

Digitaliseringen förändrar marknader och kundernas köpbeteende. Internet gör det också möjligt att nå kunder från internationella marknader. Kundresan börjar nästan alltid online, oavsett om det handlar om att köpa underleverantörstjänster till verkstadsindustrin, ny programvara, 3D-designtjänster, kläder eller en semesterresa.

Har ditt företag en affärsmodell för digital handel?

Kan dina kunder hitta dig online?

Vad är ditt kundlöfte och konkurrensfördel inom digital handel?

I vilka kanaler når du dina kunder, hur och vad kommunicerar du till dem?

 

I januari 2024 startade Viexpo i Mellersta Österbotten ett ettårigt accelerationsprogram för digital handel som är avgiftsfritt för deltagarna. Programmet finansieras av Mellersta Österbottens förbund, Karleby stad och Viexpo.

Programmet är i första hand avsett för företag och samfund i Mellersta Österbotten som:

-eftersträvar planerad tillväxt, och utarbetar en internationaliseringsstrategi med mål och åtgärder

-vill utveckla sin verksamhet genom att öka sin digitala kompetens

-söker tillväxt genom export och internationalisering

-vill bygga sina egna nätverk

 

Under 2024 har acceleratorprogrammet ordnat:

 

Internationaliseringsstrategi 9.4. och 23.4.

Följande teman behandlades i utbildningen:

  • Varför behöver ett SMF-företag ha en strategi?
  • Vad kännetecknar en bra strategi?
  • Hur skapar man en kundorienterad internationaliseringsstrategi för SMF-företag?
  • Hur implementerar man strategin och hur mäts den?
  • Hur berikar man kundförståelsen?
  • Hur skapas kundprofiler och hur beaktas de i strategin?
  • Hur identifierar man ett företags konkurrensfördelar?

 

Att bygga ett internationellt varumärke (8.5. och 28.5.)

Följande teman behandlades i utbildningen:

  • Varumärkets betydelse för ett internationaliserande företag
  • Vad är varumärkesstrategi?
  • Vilka är ingredienserna för ett internationellt varumärke?
  • Vad är anledningen till att ditt företag finns?
  • Vad siktar ditt företag på?
  • Hur analyserar man konkurrensmiljön?
  • Var ska man börja leta efter internationella kunder?

 

OBS!

Om du inte kunde delta i dessa utbildningar men vill sparra om dessa ämnen, vänligen kontakta Carita!

Du kan också gå med i acceleratorprogrammet även om du inte har möjlighet att delta i dem.

 

 

På kommande:

Videopresentation coachning i små grupper

Utbildningspaket och kick-off för artificiell intelligens (med start i september 2024)

 

Följ vår kalender på hemsidan, Viexpos sociala medier och nyhetsbrev för att veta vad som är på gång!

 

 

Ansök till det kostnadsfria programmet HÄR.


 

Mera information:

Carita Pöntiö

carita.pontio@viexpo.fi
Tfn 044 987 5484


Målet med Accelerationsprogrammet för digital handel är att ge regionen mer kunskap och expertis om den digitala handelns behov och vad som krävs för att marknaden ska kunna utvidgas internationellt med hjälp av digitala verktyg.

 

Dessa mål kommer att uppnås genom följande åtgärder:

Åtgärd 1: gemensamma coachingsdagar på olika teman, som preciseras efter de inledande intervjuerna

Åtgärd 2: utvecklandet en internationaliseringsstrategi för den digitala handeln

Åtgärd 3: konsumentförståelse och lokaliseringsbehov för marknaderna

Åtgärd 4: bearbetning av internationellt bränd

Åtgärd 5: deltagande i internationella evenemang och seminarier om e-handel

 

Resultaten av accelerationsprogrammet syns i regionen bl.a. inom följande delområden

– SMF-företag i regionen investerar i utvecklingen av den digitala handeln.

– SMF-företag i regionen inför ny digital teknik för att öka tillväxten.

– SMF-företag i regionen kommer att ha expertis inom digital handel

– marknadsområdet för SMF-företag i regionen utvidgas internationellt

– SMF-företag i regionen ökar sin innovationsverksamhet i takt med att marknadsmöjligheterna ökar.

– SMF-företag ansöker om företagsspecifika utvecklingsunderstöd för utveckling av den digitala handeln

– Aktörer som deltar i utvecklingen av näringslivet i regionen får branschövergripande information och starka nätverk så att de i framtiden också kan hjälpa företag i regionen att utveckla den digitala handeln internationellt

 

I slutet av accelerationsprogrammet kommer att utarbetas en digital guide som beskriver de viktigaste stegen i accelerationsprogrammet, som måste beaktas när man börjar utvidga e-handel och digitala försäljningskanaler internationellt.

Accelerationsprogrammet finansieras av Mellersta Österbottens förbund, Karleby stad och Viexpo.

Integritetsöversikt
Viexpo

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics, HotJar, HubSpot, Microsoft Clarity och Google Search Console för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.

Ytterligare kakor

Denna webbplats använder följande ytterligare kakor:

  • Google Analytics: Denna kaka samlar information om hur användare interagerar med webbplatsen. Den ger webbplatsägare insikter om användarbeteende och hjälper dem att förbättra webbplatsen.
  • Google Search Console: Denna kaka används av webbplatsägare för att övervaka prestandan för deras webbplats i Googles sökresultat.
  • Google TagManager: Denna kaka används för att hantera de taggar eller kodsnuttar som läggs till på en webbplats, som spårnings- och marknadsföringstaggar.
  • Hotjar: Denna kaka används för att samla information om webbplatsanvändning och användarbeteende, som värmekartor och klickspårning.
  • YouTube: YouTube ställer in kakor när en användare tittar på en video eller interagerar med videospelaren. Dessa kakor används för att anpassa användarens upplevelse, som att rekommendera relaterade videor eller komma ihåg användarens inställningar. Det är viktigt att notera att YouTube ägs av Google och därför hanteras kakorna som används av YouTube enligt Googles integritetspolicy. Användare kan hantera sina kakpreferenser via sina webbläsarinställningar eller genom att använda Googles Ads Settings-sida.
  • Microsoft Clarity: Denna kaka används för att samla in information om hur användare interagerar med en webbplats, som värmekartor och klickspårning, för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin webbplats.
  • FB-pixel: Denna kaka används av Facebook för att spåra beteendet hos användare som interagerar med Facebook-annonser eller besöker Facebook-sidor.
  • HubSpot: Denna kaka används av HubSpot för att spåra användarbeteende på en webbplats och tillhandahålla personligt anpassat marknadsföringsinnehåll.