Erfarenheter av att internationalisera finländska livsmedel

Loading Evenemang

« Alla evenemang

  • Detta evenemang har redan ägt rum.

Erfarenheter av att internationalisera finländska livsmedel

3.11.2020 @ 09:30 - 11:30

Webbinarium: Erfarenheter av att internationalisera finländska livsmedel


Tid: ti 3.11.2020 kl. 9.30-11.30

Kostnadsfri

Anmäl dig via  denna länk.

Anmälningar senast 27.10. De som anmält sig får inspelningen av webbinariet och annat material.

 

 

Som expert på webbinariet har vi Kyösti ”Köpi” Itäniemi

 

Kyösti ”Köpi” Itäniemi har nästan 30 års erfarenhet av internationell handel inom livsmedelsbranschen. Köpi har jobbat som både inköpare och försäljare inom olika produktgrupper och på olika marknader. En djup förståelse för inköparens synsätt har han skaffat sig bl.a. när han jobbat som inköpare på Stockmann Oyj och Silja Line, försäljarens synvinkel har han också blivit bekant med när han jobbat som inledare av internationell handel för olika produktkategorier och med olika koncept för flera inhemska och internationella företag. Köpi har ansvarat för försäljningen bl.a. på Nestlé ITR och Halva Oy (choklad, salmiak och lakritsgodis), på Apetit (djupfrysta produkter) Moilas GF (glutenfria bageriprodukter) samt på Ehrmann (mejeriprodukter). De internationella erfarenheterna förstärktes ytterligare med ett treårigt kontrakt i Estland som inköpare för Stockmann och arbetet som Europas business manager på Whyte & Mackayn (alkoholhaltiga produkter).

 

På webbinariet presenteras ett flertal praktiska råd och kontakter till de internationella marknaderna. Som teman bl.a.

 

  1. Råvaruleverantör eller färdiga produkter till ett annat varumärke. Private Label. Med eget varumärke till detaljhandeln.
    • En kort jämförelse mellan olika koncept, för- och nackdelar, och vilket koncept är lämpligt för vem och i olika sammanhang
    • Case-exempel från olika produktgrupper
  2. Möjligheter som Catering erbjuder
    • Agenter, importörer, återförsäljare och andra möjliga partners
    • Hur hittar jag den bästa partnern? Vad skall beaktas när man väljer partner? Vad lönar det sig att betala en partner för och hur mycket?
    • Praktiska exempel på skillnader mellan olika länder.
  3. Handel ombord
    • Urvalsprocessen på fartyg
    • Prissättning och logistik
  4. Närgrannarna Estland och Ryssland
    • Via SOK till Estland och Sankt Petersburg

 

Välkommen!

 

 

Denna workshop är en del av Tillväxtprogrammet för Österbottens livsmedelsföretag, där målsättningen är att hjälpa Ditt företag att växa och exportera. Programmet på ett och ett halvt år ökar era kunskaper i internationell försäljning, marknadsföring och varumärkesbyggande, öppnar dörrar till distributionskanaler, erbjuder experthjälp för de deltagande företagen och aktiverar nya samarbetsmodeller mellan företagen.

Tillväxtprogrammet är riktat för små livsmedelsföretag i Södra Österbotten, Österbotten och Mellersta Österbotten. Kolla länken för mer information: https://elintarvikekasvu.viexpo.fi/sv/framsida/

 

Detaljer

Datum:
3.11.2020
Tid:
09:30 - 11:30
Evenemang Kategori:
Evenemang Tags:
,

Plats

Integritetsöversikt
Viexpo

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics, HotJar, HubSpot, Microsoft Clarity och Google Search Console för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.

Ytterligare kakor

Denna webbplats använder följande ytterligare kakor:

  • Google Analytics: Denna kaka samlar information om hur användare interagerar med webbplatsen. Den ger webbplatsägare insikter om användarbeteende och hjälper dem att förbättra webbplatsen.
  • Google Search Console: Denna kaka används av webbplatsägare för att övervaka prestandan för deras webbplats i Googles sökresultat.
  • Google TagManager: Denna kaka används för att hantera de taggar eller kodsnuttar som läggs till på en webbplats, som spårnings- och marknadsföringstaggar.
  • Hotjar: Denna kaka används för att samla information om webbplatsanvändning och användarbeteende, som värmekartor och klickspårning.
  • YouTube: YouTube ställer in kakor när en användare tittar på en video eller interagerar med videospelaren. Dessa kakor används för att anpassa användarens upplevelse, som att rekommendera relaterade videor eller komma ihåg användarens inställningar. Det är viktigt att notera att YouTube ägs av Google och därför hanteras kakorna som används av YouTube enligt Googles integritetspolicy. Användare kan hantera sina kakpreferenser via sina webbläsarinställningar eller genom att använda Googles Ads Settings-sida.
  • Microsoft Clarity: Denna kaka används för att samla in information om hur användare interagerar med en webbplats, som värmekartor och klickspårning, för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin webbplats.
  • FB-pixel: Denna kaka används av Facebook för att spåra beteendet hos användare som interagerar med Facebook-annonser eller besöker Facebook-sidor.
  • HubSpot: Denna kaka används av HubSpot för att spåra användarbeteende på en webbplats och tillhandahålla personligt anpassat marknadsföringsinnehåll.