Produktfotografeting: bästa tips för att åstadkomma säljande bilder

Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

  • Detta evenemang har redan ägt rum.

Produktfotografeting: bästa tips för att åstadkomma säljande bilder

5.6.2020 @ 10:00 - 14:00

I Widen Your Market – Invest in Export -tillväxtprogrammets nästa webbinarium utvecklas företagets produktbilder. När handel och inhämtande av information flyttar alltmer till nätet, har produktbildernas egenskaper en betydande roll när kunden gör sitt köpbeslut.

 

Varför och hur borde företag satsa på deras varumärkes- och produktbilder?

Vilket meddelande berättar ditt företags produkt-, reklam-, eller varumärkesbilder för tittaren? Är bilderna i linje med ditt företags värdepropositon? Syftet med Workshopen är att skapa förståelse för deltagarna om bildernas betydelse och hur stor påverkan bilderna har på försäljning och informationsproduktion. Dagen ger dig kunskap att förstå och kunna själv ta säljande produkt-och varumärkesbilder.

 

Dagens program

DEL I

  • produktbilder till webbsidan, broschyrer, sociala medier – varför fungerar inte samma bilder på alla plattformar?
  • vilken typ av bilder behöver företaget och hur utnyttjar man bilderna på bästa sätt
  • planering och förberedelser (hur är företagets alla produkter i linje med företagets varumärke när det gäller bilder)
  • vilka saker bör man beakta i själva fotograferingssituationen och hur skapar man en fungerande fotograferingsmiljö
  • hurudan utrustning behövs det (vad klarar man sig med?)
  • teori och praktik om bakgrunder/fotovinkel/skuggor osv.
  • hur kan man med hjälp av bilden ta fram produktens egenskaper?
  • vad borde beaktas i redigeringen? Vilka program kan man använda?
  • att tänka på internationaliseringen när man tar produktbilder, spelar det någon roll?

 

 

DEL II

  • Bildanalys del 1
  • Skillnaden mellan en traditionell produktbild och en varumärkesbild – praktiska exempel
  • Fysisk illustration och analys av fotograferingssituationen
  • Bildanalys del 2
  • Vill du höra en analys om dina egna bilder? Du kan låta WORKSHOPIN VETÄJILLE besöka bildmaterialet i förhand på er webbsida/sociala medier. Dessa granskas ur utvecklingssynvinkeln i denna del av workshoppen. Fem företag som har anmält sig kommer att lottas ut i analysen. Observera att anmälningen bör göras senast 1.6.

 

I samband med kursen får deltagarna ett informationspaket/checklista om de viktigaste sakerna när det gäller produktfotografering.

Ida Storbacka (Creative Director) och Andreas Haas (Art Director) är båda utbildade formgivare och jobbar inom varumärkesbyggande och digital marknadsföring på reklambyrån Seger Marketing som har varit en del av HSS- Media Group sedan år 2019.

 

 

Tillsammans och separat har Ida och Andreas genomfört varumärkesfotograferingar till sina kunder, som Fresh Servant och Jokipiin Pellava. I sitt arbete producerar de mycket försäljningsfrämjande bildmaterial till sina kunders webbsidor och kanaler på sociala medier. De är specialiserade på att skapa en helhetsbild på företagens varumärken. Förutom traditionella produktbilder är också bildernas storytelling, som en del av företagets varumärke, en viktig del av deras jobb.

 

Workshop ordnas som ett webbinarium 5.6.2020.

 

Evenemanget är kostnadsfritt, men kräver anmälning. Du kan anmäla dig här.

Sista anmälningsdagen är 3.6.2020.

 

Mera om tillväxtprogrammet av:

Maarit Mäkelä 
Projektledare, exportutvecklare
050 3737 044
maarit.makela@viexpo.fi
www.viexpo.fi/widen

_____________________________________________________________________________________________________________________

Widen Your Market – Invest in Export -tillväxtprogrammet administreras av andelslaget Viexpo. Internationaliseringsprogrammet har som mål att påbörja export hos företag från Mellersta Österbotten. Tillväxtprogrammet finansieras av Mellersta Österbottens förbund, Karlebynejdens utveckling Ab, Kaustbys ekonomiska region, Kannus stad och Perho kommun.