Birkkala gård

About This Project

Birkkala gård är ett familjeföretag i andra generationen specialiserat på produktion av organiskt spelt. I hemlandet säljs företagets speltprodukter både till konsumenter och till företag (bl.a. hotell och restauranger samt industrin). Under de senaste åren har man på Birkkala gård satsats ännu mera på export. Internationell verksamhet har intresserat företagaren Simo Larmo redan under en längre tid, men exportverksamheten blev verkligt år 2016 då investeringarna man gjort ökade på produktionskapaciteten. Inom familjeföretaget fanns det dock inte tidigare exporterfarenhet och därmed har exportresan varit en stor inlärningsprocess. Under denna tid har företaget utnyttjat bland annat Viexpos kostnadsfria exportrådgivning.

 

Finlands livsmedelsmarknad framför allt med tanke på specialväxter är rätt så liten. Gällande organiskt spelt har Birkkala gård redan under en längre tid haft en bra marknadsposition. När man funderade på hur produktionskapacitetens överskott, som kom med nya investeringar, skulle användas, var svaret export. Företagaren Simo Larmo hade redan en längre tid varit intresserad av internationell verksamhet, men det fanns inte exporterfarenhet eller -kunnande i företaget. I familjeföretaget bestämde man sig ändå modigt att börja prova vad som fungerar och vad som inte fungerar.

 

Det första man gjorde var att sikta mot näthandelsjätten Amazon, vilket visade sig vara ett bra test.

 

I Amazon-nätbutiken var vi i några år och sålde framför allt konsumentprodukter. Det fungerade som ett bra test där vi fick feedback från kunderna om att prisnivån och produktens kvalitet är bra. Människorna blev till och med entusiastiska om det även om vi talar om helt normala produkter såsom mjöl och flingor, berättar Simo Larmo.

 

Birkkala gård började småningom få importörskontakter, även om det till en början var frågan om små volymer. Under resans gång blev det klart för företaget att export av detaljhandelsprodukter kanske inte var det rätta sättet för dem. Företaget bytte först till att sälja skalad och sorterad spelt lastat direkt i lastbilar, och idag satsar man framför allt export av säckvaror.

 

Nuförtiden siktar vi på säckvaruexport för att få fulla bilar och ordentliga volymer. Det är frågan om speltmjöl och -produkter i olika former i 20 kilos säckar.

 

Idag finns det många målmarknader, där Norge är den största. Nederländerna håller dock på att växa snabbt kanske till och med till den största exportmarknaden. Andra exempel är Israel, Danmark och Tjeckien. Företagets testningskultur har varit en garanti för utvecklingen.

 

Vi har ändrat och utvecklat exportverksamheten genom att göra saker. Grundprincipen har varit att vi gör någonting. Därför ville vi till Amazons näthandel, eftersom det är lätt sätt att testa och få något till stånd. Småningom har tanken och verksamheten om vad som är den riktiga kärnan börjat vässas.

 

Även Viexpo har haft en betydande roll i främjandet av Birkkala gårds exportverksamhet. Företaget har utnyttjat Viexpos kostnadsfria exportrådgivning och inom det framför allt internationaliseringsexperten Kåre Björkstrands service. Kåres specialkunnande är ju speciellt livsmedelsexport.

 

Kåre har själv sysslat med export och vet praktiska saker. Till exempel förpackningsstorlek, hurudana lastpallar det lönar sig att skicka, att hitta ett passligt fraktföretag, kontraktssaker och andra dokument, som kan vara svåra för en själv att förstå, så har han någon tanke om vad de innebär. Det är frågan om hur man sköter exportärenden i praktiken, eftersom det finns ett eget språk och egna praktikaliteter för det.

 

Exportrådgivningen har varit till stor nytta för ett litet företag.

 

Det har varit en oersättlig hjälp. Framför allt då vi inte har tidigare exportbakgrund eller möjlighet att anställa en exportchef är sådana här rådgivningstjänster, som man får praktisk hjälp från, guld värda. Det har underlättat vår verksamhet och gett en försäkran om att vi gör rätt. Dessutom ger det importören en bild av att vi är en professionell aktör.

 

Simo Larmo beskriver samarbetet som en lätt verksamhet med låg tröskel.

 

Samarbetet har varit ganska rätlinjigt. Jag har ringt eller skickat e-post och frågat hur saken går till, hur det gjort någon gång i tiden, och så vidare.

 

I framtiden ser man på Birkkala gård att tillväxten kommer just genom export. Meningen är att till exempel delta på internationella mässor, såsom Food Ingredients Europe i Tyskland.

 

I framtiden kommer vår största tillväxt helt säkert från export. Till exempel lanserade vi precis en ny produkt för vilken målsättningen är att åtminstone hälften av försäljningen kommer på utlandet. Där finns volymerna och intresse för en speciellare produkt.

 

Enligt Simo Larmo är också samarbetet, stödet och sparrningen mellan företag mycket viktigt.

 

En orsak till att vi började med export var att vi kunde ta modell av andra mindre företag som började exportera. Nu kan vi dela kunskap om hur vi har gjort det. Förhoppningsvis får även mindre företag mer mod att börja med export.

 

När Simo Larmo får frågan om hurudana tips han har att ge till företag som funderar på att påbörja export, finns ett klart budskap.

 

Det har jag sagt till alla att om du ens lite tänker på export, sluta fundera och börja göra det på ett eller annat sätt. Det viktigaste är att ta första steget och aktivera sig med saken, eftersom där kan öppna sig en oändlig marknad för hur speciella produkter som helst.

 

Läs mera om Birkkala gård: https://www.birkkala.com/

Läs mera om Viexpos kostnadsfria exportrådgivning: