TOP 5 TIPS – För ett lyckat mässdeltagande

Från nedanstående lista kan du plocka Viexpos top 5 tips

för ett lyckat mässdeltagande på internationella mässor

1. Sätt upp målsättningar

 

Varför deltar du på mässan? Vilka målsättningar vill du nå? Det lönar sig att ha en klar målsättning för mässan. Det kan t.ex. vara att skaffa nya kunder, stärka de befintliga kundrelationerna, testa nya innovationer, förstärka varumärket eller att på en internationell mässa ge marknadsföringsstöd åt en lokal återförsäljare. En noggrann definiering av målsättningarna skapar grunden för hela mässdeltagandet.

2. Planera

 

Det lönar sig att börja planera mässdeltagandet i god tid. Planeringen av montern kräver både yrkesskicklighet och erfarenhet. När du planerar mässmontern är det bra att också tänka på monterns huvudsakliga budskap. Sammanfatta budskapet så att kunden med första anblicken kan se vilket företag det handlar om, vad företaget gör och kan och vad du erbjuder. Det lönar sig att vara kreativ och modig i planeringen. Fundera på hur du skulle kunna få mässbesökaren att stanna just vid din monter!

3. Kom ihåg att informera

 

Berätta på förhand om ditt mässdeltagande på företagets informationskanaler (webbplatsen, sociala medier, kundtidningar, broschyrer, annonser). Bjud in dina kunder till mässan och din monter, avtala möten med potentiella kontakter. Kom också ihåg att berätta på förhand om eventuella produktnyheter samt övriga eventuella händelser i din monter. Glöm inte de olika språkversionerna av ditt material!

Ta nyttan av olika marknadsmaterial som mässarrangörer erbjuder, t.ex. Banners, broschyrer, medians informationstjänst od. Kom ihåg att uppdatera information om mässdeltagandet på företagets hemsida.

4. Säkerställ personalens aktivitet på mässan

 

Välj personalen till mässan noga och se till att alla är engagerade. Personerna som representerar ditt företag ska vara lätta att ta kontakt med, språkkunniga och utåtriktade. Se till att personerna är väl förberedda, att alla har en egen tydlig uppgift och berätta om målsättningarna för mässdeltagandet och hur man möter kunden. Välj inte den försäljare som helst sitter med sin egen mobiltelefon.

5. Infria dina löften efter mässan

 

Hur bra du lyckats på mässan avgörs efter mässan. Vad gör man med de olika kontakterna, med vilken tidtabell och hur närmar man sig kunder som visat intresse på mässan? Glöm inte bort visitkorten och de värdefulla kontaktuppgifterna. Jämför resultaten med dina egna målsättningar. Och kom ihåg att planeringen av följande mässa börjar direkt efter den föregående!

En väl planerad och genomförd mässhelhet ger mycket också länge efter själva mässan!