TOP 5 TIPS – För ett lyckat mässdeltagande

Från nedanstående lista kan du plocka Viexpos top 5 tips

för ett lyckat mässdeltagande på internationella mässor

1. Sätt upp målsättningar

 

Varför deltar du på mässan? Vilka målsättningar vill du nå? Det lönar sig att ha en klar målsättning för mässan. Det kan t.ex. vara att skaffa nya kunder, stärka de befintliga kundrelationerna, testa nya innovationer, förstärka varumärket eller att på en internationell mässa ge marknadsföringsstöd åt en lokal återförsäljare. En noggrann definiering av målsättningarna skapar grunden för hela mässdeltagandet.

2. Planera

 

Det lönar sig att börja planera mässdeltagandet i god tid. Planeringen av montern kräver både yrkesskicklighet och erfarenhet. När du planerar mässmontern är det bra att också tänka på monterns huvudsakliga budskap. Sammanfatta budskapet så att kunden med första anblicken kan se vilket företag det handlar om, vad företaget gör och kan och vad du erbjuder. Det lönar sig att vara kreativ och modig i planeringen. Fundera på hur du skulle kunna få mässbesökaren att stanna just vid din monter!

3. Kom ihåg att informera

 

Berätta på förhand om ditt mässdeltagande på företagets informationskanaler (webbplatsen, sociala medier, kundtidningar, broschyrer, annonser). Bjud in dina kunder till mässan och din monter, avtala möten med potentiella kontakter. Kom också ihåg att berätta på förhand om eventuella produktnyheter samt övriga eventuella händelser i din monter. Glöm inte de olika språkversionerna av ditt material!

Ta nyttan av olika marknadsmaterial som mässarrangörer erbjuder, t.ex. Banners, broschyrer, medians informationstjänst od. Kom ihåg att uppdatera information om mässdeltagandet på företagets hemsida.

4. Säkerställ personalens aktivitet på mässan

 

Välj personalen till mässan noga och se till att alla är engagerade. Personerna som representerar ditt företag ska vara lätta att ta kontakt med, språkkunniga och utåtriktade. Se till att personerna är väl förberedda, att alla har en egen tydlig uppgift och berätta om målsättningarna för mässdeltagandet och hur man möter kunden. Välj inte den försäljare som helst sitter med sin egen mobiltelefon.

5. Infria dina löften efter mässan

 

Hur bra du lyckats på mässan avgörs efter mässan. Vad gör man med de olika kontakterna, med vilken tidtabell och hur närmar man sig kunder som visat intresse på mässan? Glöm inte bort visitkorten och de värdefulla kontaktuppgifterna. Jämför resultaten med dina egna målsättningar. Och kom ihåg att planeringen av följande mässa börjar direkt efter den föregående!

En väl planerad och genomförd mässhelhet ger mycket också länge efter själva mässan!
Integritetsöversikt
Viexpo

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics, HotJar, HubSpot, Microsoft Clarity och Google Search Console för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.

Ytterligare kakor

Denna webbplats använder följande ytterligare kakor:

  • Google Analytics: Denna kaka samlar information om hur användare interagerar med webbplatsen. Den ger webbplatsägare insikter om användarbeteende och hjälper dem att förbättra webbplatsen.
  • Google Search Console: Denna kaka används av webbplatsägare för att övervaka prestandan för deras webbplats i Googles sökresultat.
  • Google TagManager: Denna kaka används för att hantera de taggar eller kodsnuttar som läggs till på en webbplats, som spårnings- och marknadsföringstaggar.
  • Hotjar: Denna kaka används för att samla information om webbplatsanvändning och användarbeteende, som värmekartor och klickspårning.
  • YouTube: YouTube ställer in kakor när en användare tittar på en video eller interagerar med videospelaren. Dessa kakor används för att anpassa användarens upplevelse, som att rekommendera relaterade videor eller komma ihåg användarens inställningar. Det är viktigt att notera att YouTube ägs av Google och därför hanteras kakorna som används av YouTube enligt Googles integritetspolicy. Användare kan hantera sina kakpreferenser via sina webbläsarinställningar eller genom att använda Googles Ads Settings-sida.
  • Microsoft Clarity: Denna kaka används för att samla in information om hur användare interagerar med en webbplats, som värmekartor och klickspårning, för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin webbplats.
  • FB-pixel: Denna kaka används av Facebook för att spåra beteendet hos användare som interagerar med Facebook-annonser eller besöker Facebook-sidor.
  • HubSpot: Denna kaka används av HubSpot för att spåra användarbeteende på en webbplats och tillhandahålla personligt anpassat marknadsföringsinnehåll.