Yritysryhmästä boostia vientiponnisteluihin

Yritysryhmästä boostia vientiponnisteluihin

Yritysryhmille tarkoitetut vientiprojektit ovat erinomainen keino valmistaa omaa yritystä vientimarkkinoille. Yhteisen asian äärellä yrityksille syntyy yleensä positiivisia vaikutuksia. Yhteisiä toimenpiteitä ja vientiponnisteluja kannattaa tehdä yhdessä muiden yritysten kanssa, ei kilpailumielessä vaan ennemminkin täydentämällä toisiaan. Yhdessä on helpompi lähteä uudelle markkinalle kuin yksin. Yhdessä voidaan myös tarjota laajemmin kuin yksin.

–Kun kootaan ryhmä yrityksiä vientiprojektiksi, on tuloksena synergiaa, kertoo Anne Viitala, joka on Viexpolla yksi yritysryhmien vientiprojekteja vetävistä asiantuntijoista.

Vientiprojektit suunnitellaan aina osallistuvien yritysten tarpeiden mukaisesti, ja kootaan jonkin yhteisen teeman ympärille. Yhteistä voivat olla esim. toimiala, kohdemarkkina tai viennin kanava. Yritysryhmille suunnattujen vientiprojektien tavoitteena on löytää uusia asiakkaita ja yhteistyökumppaneita kohdemaasta. Vientiprojekteihin on useimmiten saatavilla myös julkista rahoitusta, joiden tukiprosenttikin on varsin hyvä.

Tällä hetkellä Viexpolla on käynnissä viisi yritysryhmän vientiprojektia, joissa kaikissa on erilaisia piirteitä, vaikka yhteistäkin löytyy.

Metallialan alihankintayritysten yritysryhmän vientiprojekti Ruotsiin on suunniteltu yhdelle toimialalle sopivaksi ja myös kohdemarkkina on yrityksille sama.

Luomuelintarvikeyritysten vientiprojektiin on koottu luomuelintarvikeyrityksiä eri puolilta Suomea. Tässä vientiprojektissa ala on yhteinen, mutta jokaisella yrityksellä omat ja eri tuotteet, kuitenkin kaikki saman kategorian alaisia, eli luomutuotteita.

Kasvua Digikanavista– kohteena Ruotsi on verkkokaupan kehittämiseen tähtäävä vientiprojekti erilaisille yrityksille. Vientiprojekti tähtää saman kanavan kehittämiseen ja myös kohdemarkkina on sama. Mukana on kuitenkin eri alojen yrityksiä.

Venealan alihankintayritykset Pohjanmaalta Skandinaviaan vientiprojektissa yritykset ovat samalta alalta, ja kohdemarkkinakin on sama.

Pohjanmaan design- ja lifestyle yritykset Japanin markkinoille vientiprojektissa yritykset kuuluvat laajasti samaan alaan, vaikka yritysten tuotteet ovat hyvin erilaiset, kaikki kuitenkin tähtäävät samalle kohdemarkkinalle.

–Yritysryhmien vientiprojekteissa on tärkeää, että löytyy riittävästi yhteistä, jonka ympärille yritysryhmä kootaan, mutta kuitenkin riittävästi vapautta kullekin yritykselle kehittää omaa toimintaansa, analysoi Kåre Björkstrand, joka vetää Viexpolla luomuelintarvikeyritysten vientiprojektia.

Kun yrityksillä on yhteinen intressi toteuttaa toimenpiteitä, voidaan suunnitella projekti, jossa on kaikille yhteisiä toimenpiteitä, mutta myös yrityskohtaisia erityistoimenpiteitä. Näiden yritykselle räätälöityjen omien kehittämistoimenpiteiden kautta yritykset pääsevät kehittymään juuri itselleen sopivaan suuntaan. Yhteisiin toimenpiteisiin kohdistuvia kustannuksia jaetaan osallistujien kesken, jolloin nämä toimenpiteet ovat edullisempia kuin jos yritys toteuttaisi niitä yksin. Ulkopuolisen toimijan kuten Viexpon kanssa toteutettu yritysryhmän vientiprojekti ei vaadi yritykseltä hallinnointia eikä suuria taloudellisia investointeja.

Viexpon kanssa toteutetuissa yritysryhmien vientiprojekteissa on voitu toteuttaa esim. seuraavia toimenpiteitä:

  • Markkinaselvitykset, kilpailija-analyysit, Go to market -suunnitelmat
  • Yhteisen liiketoiminnan suunnittelu kansainvälisille markkinoille
  • Innovaation kiinnostavuuden testaaminen kansainvälisillä markkinoilla
  • Potentiaalisten jakelijoiden, kuljettajien ja varastoijien selvittäminen (yhteistyökumppanin, maahantuojan, jälleenmyyjien, edustajien ym. haku kohdemaista)
  • Uusiin toimijoihin tutustuminen, tiedon kerääminen ja keskustelut yhteistyön ehdoista
  • Mallisopimusten teettäminen
  • Yhteiset matkat, tilaisuuksien järjestäminen (asiakastapaamiset, kutsuvierastilaisuudet)
  • Ostajavierailujen järjestäminen Suomeen
  • Yhteiset messuesiintymiset sopivilla kansainvälisillä messuilla

Yhteisestä vientiprojektista on yllättäviäkin etuja osallistuville yrityksille. Jokainen osallistuva yritys luonnollisesti tavoittelee kasvua viennin kautta ja jalansijaa kansainvälisille markkinoille. Harva yritys on etukäteen ajatellut millaisia muita vaikutuksia yritysryhmän vientiprojekti voi myös antaa. Kokemus on kuitenkin osoittanut, että ryhmän keskinäinen verkostoituminen ja toisilta oppiminen on tuottanut lisäarvoa ja kannustusta omaan liiketoimintaan.

–Yrityksille on saattanut syntyä keskinäisiä yhteistyökuvioita, jotka ovat tuottaneet uudenlaista bisnestä tai kasvattaneet liikevaihtoa. Lisäksi yritysryhmien vientiprojektien myötä yritykset ovat voineet verkostoitua kumppaneiden ja vaikuttajien kanssa, Anne Viitala kertoo.

Yhteistyöhön yritysryhmien vientiprojektien kautta tai muulla tavalla kannattaa suhtautua ennakkoluulottomasti. Etuja ja synergiaa voi saavuttaa kansainvälisillä markkinoilla tai ihan kotimaassa vertaisten kautta. Kiinnostavien teemojen ja yhteistyökuvioiden kautta voi löytyä yllättävääkin boostia omaan tekemiseen.

Asiantuntijoina Viexpolta haastateltu kansainvälistymisasiantuntijoita Anne Viitala ja Kåre Björkstrand. Anne Viitala toimii E-P:n alueen Area Managerina ja Kåre Björkstrand Pohjanmaan alueen Area Managerina vientiasioissa.

Kirjoittaja Martina Buss vastaa Viexpolla viestinnästä ja hallinnosta.

Julkaistu Vaasa Insider-lehdessä 8.6.2022



Yleiskatsaus
Viexpo

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voisimme tarjota kävijöille mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen. Verkkoselaimeen tallentuvat evästeet tunnistavat palaavat kävijät ja heidän kielensä. Lisäksi evästeet antavat meille tärkeää tietoa mm. siitä, mitkä sivut kiinnostavat kävijöitä.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömien evästeiden tulisi aina olla käytössä, jotta voimme tallentaa toiveesi kielestä ja evästeiden asetuksista.

Kolmansien osapuolien evästeet

Tämä sivusto käyttää Google Analyticsia, Microsoft Claritya sekä Google Search Consolea kerätäkseen nimetöntä tietoa sivuston käytöstä, kuten kävijöiden määrästä ja suosituimmista sivuista. Pitämällä tämän evästeen käytössä autat meitä parantamaan sivustoa.

Lisäevästeet

Tämä verkkosivusto käyttää seuraavia lisäevästeitä:

  • Google Analytics: Tämä eväste kerää tietoa siitä, miten käyttäjät vuorovaikuttavat verkkosivuston kanssa. Se tarjoaa verkkosivuston omistajille oivalluksia käyttäjien käyttäytymisestä ja auttaa heitä parantamaan verkkosivustoa.
  • Google Search Console: Tätä evästettä käytetään verkkosivuston omistajien toimesta heidän verkkosivustonsa suorituksen seuraamiseen Google-hakutuloksissa.
  • Google TagManager: Tätä evästettä käytetään hallinnoimaan verkkosivustolle lisättyjä tageja tai koodinpätkiä, kuten seuranta- ja markkinointitageja.
  • YouTube: YouTube asettaa evästeitä, kun käyttäjä katselee videota tai vuorovaikuttaa videosoittimen kanssa. Näitä evästeitä käytetään käyttäjäkokemuksen personointiin, kuten suositeltujen videoiden tai käyttäjän mieltymysten muistamiseen. On tärkeää huomata, että YouTube on Googlen omistama, ja siksi YouTuben käyttämät evästeet ovat Googlen tietosuojakäytännön hallinnoimia. Käyttäjät voivat hallita evästeasetuksiaan selaimen asetuksissa tai käyttämällä Googlen mainostenhallintasivua.
  • Microsoft Clarity: Tätä evästettä käytetään tietojen keräämiseen siitä, miten käyttäjät vuorovaikuttavat verkkosivuston kanssa, kuten lämpökarttojen ja napsautusten seurannan avulla, jotta verkkosivuston omistajat voivat parantaa verkkosivustoaan.
  • FB-pixel: Tätä evästettä käytetään Facebookin toimesta seuraamaan käyttäjien käyttäytymistä, jotka vuorovaikuttavat Facebook-mainosten kanssa tai vierailevat Facebook-sivuilla.
  • HubSpot: Tätä evästettä käytetään HubSpotin toimesta seuraamaan käyttäjän käyttäytymistä verkkosivustolla ja tarjoamaan personoituja markkinointisisältöjä.