BREXIT– Toivo parasta, varaudu pahimpaan.

BREXIT– Toivo parasta, varaudu pahimpaan.

Britannian sopimukseton EU-ero eli kova Brexit vaikuttaa kaikkiin yrityksiin, jotka harjoittavat vienti-, tuonti- tai investointitoimintaa Britannian kanssa. Se vaikuttaa niin tavara kuin palvelukaupassa.

Kova brexit tekisi Britanniasta ns. kolmannen maan, jonka kanssa EU:lla ei olisi yhteistyösopimuksia tai -järjestelyjä. Tavaroiden, palveluiden, pääomien ja henkilöiden vapaa liikkuvuus lakkaisi Britannian osalta. Britannia olisi myös EU:n tekemien noin 60 vapaakauppasopimusten ulkopuolella.

Yksittäiselle yritykselle koituvat vaikutukset riippuvat yrityksen toimialasta, sijaintipaikasta tai roolista tuotantoketjussa.

Seminaarin tarkoitus oli auttaa yrityksiä valmistautumaan brexitiin. Vaikka olemme jo lokakuussa, emme vielä tiedä, miten Brexit toteutuu käytännössä. Toivomme parasta mutta samalla valmistaudumme pahimpaan. 

Teeman äärelle kerääntyi lähes 30 asiasta kiinnostunutta 16.10.2019 Pietarsaareen. Ohjelmaan kuului seuraavia näkökulmia:

Brexit – mitä se pitää sisällään ja miten voit varautua?
Nicola Lindertz, Yksikönpäällikkö, Keski-, Länsi- ja Etelä-Euroopan yksikkö, UM

Brexit tullin näkökulmasta
Sune Sjölund, Tulli

Case Mirka
Stefan Sjöberg kertoo Mirkan varautumisesta Brexitiin

Yhteenveto
Thomas Palmgren, Kansainvälisten asioiden päällikkö, Suomen Yrittäjät


Valmistautuessa Brexitiin yrityksissä kannatta huomioida seuraavia asioita:

  1. Tunne toimitusketjut (esimerkiksi toimittajat, jakelijat, alihankkijat) ja mahdolliset uudet velvollisuutesi.
  2. Selvitä, tarvitaanko maahantuonnissa ja viennissä lupia, todistuksia, lisenssejä tai sertifikaatteja.
  3. Selvitä tullit, tullinimikkeet, arvonlisäverot ja valmisteverot. Opettele asioimaan tullin kanssa, jos sinulla ei ole kokemusta kaupankäynnistä EU:n ulkopuolelle.
  4. Tarkista, onko tavaroiden tuontia/vientiä koskevia rajoituksia tai kieltoja.
  5. Alkuperäsäännöillä määritellään tavaroille alkuperämaa. Tarvitaanko jatkossa alkuperätodistuksia?
  6. Sovi brexitin lisäkustannusten kattamisesta brittiasiakkaan kanssa. Keskustele asiakkaan kanssa siitä, miten brexit vaikuttaa tuotteisiin ja palveluihin ja siitä, miten se pitäisi huomioida yritysten välisissä sopimuksissa.   
  7. Selvitä, minkälaisia rajoituksia henkilöiden liikkuvuuteen on tulossa. 
  8. Suunnittele, miten kuljetukset hoidetaan, jos kova brexit toteutuu.   
  9. Tuontiyrityksen asema voi muuttua jakelijasta maahantuojaksi. Tämä voi tarkoittaa uusia velvollisuuksia. Sisäkaupan muuttuessa ulkokaupaksi kannattaa huomioida, että sopimusten toimitusehdot muuttuvat.
  10. Hyödynnä Team Finland -verkoston sekä Tullin asiantuntemusta sekä elinkeinoelämän järjestöjen osaamista. Mikäli siirtymäajasta sovitaan, kauppa jatkuisi vielä normaalisti siirtymäajan.


Lähde: Thomas Palmgren, Suomen Yrittäjät 
Tiedustelut: thomas.palmgren@yrittajat.fi,  puh. 050 5003384



Yleiskatsaus
Viexpo

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voisimme tarjota kävijöille mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen. Verkkoselaimeen tallentuvat evästeet tunnistavat palaavat kävijät ja heidän kielensä. Lisäksi evästeet antavat meille tärkeää tietoa mm. siitä, mitkä sivut kiinnostavat kävijöitä.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömien evästeiden tulisi aina olla käytössä, jotta voimme tallentaa toiveesi kielestä ja evästeiden asetuksista.

Kolmansien osapuolien evästeet

Tämä sivusto käyttää Google Analyticsia, Microsoft Claritya sekä Google Search Consolea kerätäkseen nimetöntä tietoa sivuston käytöstä, kuten kävijöiden määrästä ja suosituimmista sivuista. Pitämällä tämän evästeen käytössä autat meitä parantamaan sivustoa.

Lisäevästeet

Tämä verkkosivusto käyttää seuraavia lisäevästeitä:

  • Google Analytics: Tämä eväste kerää tietoa siitä, miten käyttäjät vuorovaikuttavat verkkosivuston kanssa. Se tarjoaa verkkosivuston omistajille oivalluksia käyttäjien käyttäytymisestä ja auttaa heitä parantamaan verkkosivustoa.
  • Google Search Console: Tätä evästettä käytetään verkkosivuston omistajien toimesta heidän verkkosivustonsa suorituksen seuraamiseen Google-hakutuloksissa.
  • Google TagManager: Tätä evästettä käytetään hallinnoimaan verkkosivustolle lisättyjä tageja tai koodinpätkiä, kuten seuranta- ja markkinointitageja.
  • YouTube: YouTube asettaa evästeitä, kun käyttäjä katselee videota tai vuorovaikuttaa videosoittimen kanssa. Näitä evästeitä käytetään käyttäjäkokemuksen personointiin, kuten suositeltujen videoiden tai käyttäjän mieltymysten muistamiseen. On tärkeää huomata, että YouTube on Googlen omistama, ja siksi YouTuben käyttämät evästeet ovat Googlen tietosuojakäytännön hallinnoimia. Käyttäjät voivat hallita evästeasetuksiaan selaimen asetuksissa tai käyttämällä Googlen mainostenhallintasivua.
  • Microsoft Clarity: Tätä evästettä käytetään tietojen keräämiseen siitä, miten käyttäjät vuorovaikuttavat verkkosivuston kanssa, kuten lämpökarttojen ja napsautusten seurannan avulla, jotta verkkosivuston omistajat voivat parantaa verkkosivustoaan.
  • FB-pixel: Tätä evästettä käytetään Facebookin toimesta seuraamaan käyttäjien käyttäytymistä, jotka vuorovaikuttavat Facebook-mainosten kanssa tai vierailevat Facebook-sivuilla.
  • HubSpot: Tätä evästettä käytetään HubSpotin toimesta seuraamaan käyttäjän käyttäytymistä verkkosivustolla ja tarjoamaan personoituja markkinointisisältöjä.