Marknadsanalys

En marknadsanalys ger ditt företag en grund för att kunna besluta om framtida export. Med hjälp av marknadsanalyser får du information om bl.a. branschen i allmänhet, potentiella kunder och samarbetspartners samt konkurrenter.

Viexpos marknadsanalyser skräddarsys alltid tillsammans med kunden så att kundens utgångspunkter och behov beaktas.

Marknadsanalys

En marknadsanalys är lönsam när företaget planerar att utvidga sin verksamhet mot internationella marknader. När man reder ut vissa grunder, minskar man risken för misstag samtidigt som man får hjälp inför planeringen.

Viexpo har en lång erfarenhet speciellt inom marknaderna Sverige och Norge. Årligen gör vi flera utredningar och kontaktsökningar i dessa länder. Vi har också digert kunnande om marknaderna i Centrala Europa, i synnerhet Tyskland och Frankrike.

Viexpo har också ett brett samarbetsnätverk inom de olika länderna, vilket kan vara till stor nytta för marknadsanalyser. Där ingår experter från både offentliga och privata sektorn.

Innan du satsar på exportmarknader, förbered dig noggrant.

Innehållet i en marknadsanalys

Med en skräddarsydd marknadsanalys kan man söka svar på bl.a. följande frågor

 

  • Hurdan är verksamhetsmiljön?
  • Hur ser konkurrenssituationen ut på den nya marknaden?
  • Vilka är kunderna?
  • Vilken är prisnivån?
  • Vilka distributionskanaler finns att använda och hur sköts leveranserna?
  • Vilken verksamhetsmodell skulle fungera bäst?
  • Vilka satsningar krävs för en kort och långsiktig plan?

Vi kan söka information bl.a om

  • branschen och marknaden
  • konkurrenter
  • potentiella kunder eller partners
  • försäljningskanaler

Referens

Jokipiin Pellava - markkinaselvitykset - ruotsiksi - klikkauksella

Hur kommer man igång?

Kontakta oss via formulären nedan. Du når oss naturligtvis också via telefon eller e-post.

Vår sakkunniga inom marknadsundersökningar kontaktar dig för att sedan tillsammans bestämma hur ditt företag kommer vidare. Vi berättar också om lämpliga finansieringsmöjligheter.

Begär offert på marknadsanalys

Fyll i formulären och berätta vilka marknader och vilken typ av analys du är intresserad av samt meddela dina kontaktuppgifter. Vi kontaktar dig inom kort!

Öppna formulären


Vi hjälper ditt företag oberoende bransch eller målmarknad.

Ta gärna kontakt

Ytterligare information får du av våra experter på internationalisering. Du kan kontakta Minna eller någon annan av våra experter.

Senior Advisor

Minna Jakobsson

 

”Jag har erfarenhet i över 10 år av olika typer av marknads- och företagsanalyser. Dessutom har hon erfarenhet av olika utredningar inom flera olika branscher och målmarknader som gjort som en del av utvecklandet av företagen och deras internationaliseringsprocess. De företag som önskar planenlig tillväxt och internationalisering får gärna vara i kontakt med mig.”

 

+358 50 572 7404

minna.jakobsson(at)viexpo.fi

Integritetsöversikt
Viexpo

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics, HotJar, HubSpot, Microsoft Clarity och Google Search Console för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.

Ytterligare kakor

Denna webbplats använder följande ytterligare kakor:

  • Google Analytics: Denna kaka samlar information om hur användare interagerar med webbplatsen. Den ger webbplatsägare insikter om användarbeteende och hjälper dem att förbättra webbplatsen.
  • Google Search Console: Denna kaka används av webbplatsägare för att övervaka prestandan för deras webbplats i Googles sökresultat.
  • Google TagManager: Denna kaka används för att hantera de taggar eller kodsnuttar som läggs till på en webbplats, som spårnings- och marknadsföringstaggar.
  • Hotjar: Denna kaka används för att samla information om webbplatsanvändning och användarbeteende, som värmekartor och klickspårning.
  • YouTube: YouTube ställer in kakor när en användare tittar på en video eller interagerar med videospelaren. Dessa kakor används för att anpassa användarens upplevelse, som att rekommendera relaterade videor eller komma ihåg användarens inställningar. Det är viktigt att notera att YouTube ägs av Google och därför hanteras kakorna som används av YouTube enligt Googles integritetspolicy. Användare kan hantera sina kakpreferenser via sina webbläsarinställningar eller genom att använda Googles Ads Settings-sida.
  • Microsoft Clarity: Denna kaka används för att samla in information om hur användare interagerar med en webbplats, som värmekartor och klickspårning, för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin webbplats.
  • FB-pixel: Denna kaka används av Facebook för att spåra beteendet hos användare som interagerar med Facebook-annonser eller besöker Facebook-sidor.
  • HubSpot: Denna kaka används av HubSpot för att spåra användarbeteende på en webbplats och tillhandahålla personligt anpassat marknadsföringsinnehåll.