Iisakki Järvenpää Osakeyhtiö

Category
Referenser
About This Project

Iisakki Järvenpää Osakeyhtiö är en knivfabrik, som grundades i Kauhava 1879. Inom sin egen bransch är de mycket unika både gällande tillverkningssätt och produktsortiment. Teknikerna och knivarna utvecklades redan under den inledande tiden samt materialen som använts till dem skapar fortfarande grunden för verksamheten. De nyaste nyheterna på produktionssidan är maskiner, såsom borrmaskiner, som fungerar med el. Annars görs allt som handarbete.

 

En gång i tiden var företaget rätt så internationellt, men när man kom in på 2000-talet hade exporten sjunkit. I och med nya ägare har man dock under det senaste årtiondet fått ny fart på exporten. Nätbutiken har spelat en central roll i denna process, och man har också försökt hitta passliga återförsäljare utomlands. Efter USA och Sverige har företaget satt som mål att komma in på den japanska marknaden. För att nå det målet gick företaget med i Viexpos exportprojekt för en företagsgrupp.  

 

För denna artikel intervjuade vi företagets verkställande direktör och ena ägaren Jarkko Haukkala samt Tuija Haukkala, som ansvarar för nätbutiken och marknadsföring.

 

När intervjun görs är Viexpos andra exportprojekt för en företagsgrupp till Japan på gång. Man frågade med Iisakki Järvenpää Osakeyhtiö redan till det första ”Från Österbotten till Japan”-projektet, men då var tidpunkten inte rätt, eftersom de nya ägarnas resurser var bundna annanstans. När man började samla ihop företagsgruppen till ”Design- och livsstilsföretag från Österbotten mot marknaden i Japan”-projektet, så ansåg man att tiden var rätt. Dessutom var man i företaget övertygade om projektets innehåll och målsättningar.

 

I projektbeskrivningen var det tydligt specificerat vad man får med den. Det var första gången som jag sett något liknande, att alla aktiviteter är till nytta, berättar Jarkko Haukkala.

 

En av styrkorna i sådana här exportprojekt är själva gruppen. Hos Iisakki Järvenpää ansåg man att de medverkande företagen var likadana och det var en viktig orsak till att komma med. Dessutom kan man hitta samarbetsmöjligheter inom gruppen, liksom till exempel i detta fall inom den stora bastuboomen, som är på gång i Japan.

 

Vi anser att vi passar in i gruppen och att vi kan tillsammans föra fram saker. Vi gör alla tillsammans denna sak, analyserar Jarkko Haukkala.

 

Presentationsvideo och en broschyr på japanska, japanska experters hjälp med att hitta kontakter samt försäljningspratsutbildning är exempel på konkreta åtgärder, som de anser att de fått och får mycket nytta av. Dessutom får man genom projektet mycket nytta även till annan verksamhet än enbart exporten till Japans marknad.

 

Man gör inte bara någon utredning och lägger den i bokhyllan, utan allt leder någonstans och är en del av en helhet, funderar Tuija och Jarkko Haukkala.

 

Det är även övertygade om företagets påverkningsmöjligheter angående innehållet.

 

Vi har fått påverka innehållet mycket bra. Enligt våra önskemål söker Viexpo mycket aktivt efter sätt genom vilka de kan förverkligas på bästa möjliga vis, berättar Tuija Haukkala.

 

Projekt kännetecknas även av att de har en tydlig tidtabell som man följer. Detta får mycket beröm, eftersom man inte kan skjuta fram uppgifterna, utan de bör skötas inom den givna tiden. Tack vare detta främjar man exportverksamheten på riktigt.

 

Företagsrepresentanterna betonar att man absolut inte gör jobbet ensam, utan i kontinuerlig dialog med Viexpo och de andra aktörerna som medverkar. Detta är till stor hjälp framför allt när man inte har mycket erfarenhet av att bygga upp exporten.

 

Om vi frågar vad man kunde göra så kommer det helt konkreta förslag. Med hjälp av frågor och sparrning har det blivit klart för oss vad vi vill göra med tanke på export. Dessutom är det viktigt att man får höra andras erfarenheter och när en del har varit där i Japan, så kan man diskutera hur det gått för dem, vilka lösningar kunde fungera och så vidare, beskriver Jarkko Haukkala.

 

Företaget anser att beslutet att inte delta i det första projektet var rätt. De är nu färdigare och har även hittat svar på de rätta frågorna. Även om projektet är vid intervjutillfället fortfarande i gång, så har det redan tydligt rymts med flera värdefulla aktiviteter och resultat. Om man var tvungen att lyfta fram ett resultat över de andra, har det att göra med den större bilden av den egna exportverksamheten.

 

Hittills har det bästa varit att det klarnat för oss vad det är vi exporterar. Vilka är våra produkter, som det över huvud taget lönar sig för oss att föra utomlands. Projektet har tvingat oss att fundera ganska mycket på det och vi har funnit spetsen. Det har varit ett hårt arbete, men det har varit belönande och det hjälper säkert i många andra saker än enbart i det här projektet, berättar Jarkko Haukkala.

 

När intervjun görs riktar sig förväntningarna till den kommande Japan resan. Under den får man bland annat träffa återförsäljarkandidater i Finlands ambassad. Målsättningen skulle vara att hitta en eller två återförsäljare, som respekterar Iisakki Järvenpää Osakeyhtiös produkter och verksamhet samt tvärtom.

 

Det skulle vara en fysisk butik, som till exempel säljer svärd eller köksknivar, alltså deras kvalitetsprodukter, och där bredvid skulle sedan finnas våra produkter. Dessutom borde de ha en nätbutik.

 

Hos Iisakki Järvenpää är man nöjda med projektets framfart och samarbetet med Viexpo. Framför allt kundorienteringen i verksamheten och lättheten med kommunikationen får beröm.

 

Förväntningarna var höga på basen av beskrivningen och de har uppfyllts. Dessutom har samarbetet varit strålande. Om man kommer att tänka på något, så är det mycket lätt att ta kontakt med Carita (Viexpos Senior Advisor Carita Pöntiö). Allt som vi funderat på har alltid gått framåt och man har hittat en lösning. Fantastiskt att man inte gör ett projekt bara för projektets skull, betonar Tuija och Jarkko Haukkala.

 

Man är även tacksamma för att Viexpo övervakar användningen av projektpengarna och försäkrar att företagen får värde för pengarna. Dessutom har det varit värdefullt med flera goda tips om olika experter.

 

Hurudana tips har då Jarkko och Tuija att ge till företag som planerar att exportera? Rätt tidpunkt och förståelse om vad det krävs för att lyckas med export samt experthjälp, som man till exempel kan få genom sådana här exportprojekt, framhävs. Slutligen är det viktigt att komma ihåg att man måste själv vara beredd att jobba.

 

Vi rekommenderar absolut att man går med i ett sådant här projekt. Det man bör ta i beaktande är att ingen kommer färdigt med det här. Du får hjälp och en ram dit du själv måste hitta svaren. Det är också bra att någon övervakar så att saker blir gjorda, konstaterar Jarkko Haukkala.

 

Det är även bra att någon ser på dit företaget utanför boxen och med främmande ögon, avslutar Tuija Haukkala.

 

Här kan du bekanta dig noggrannare med Iisakki Järvenpää Osakeyhtiö: https://www.iisakkijarvenpaa.fi/

Här kan du läsa mera om Viexpos exportprojekt för företagsgrupper: https://viexpo.fi/sv/exporttjanster/exportprojekt-for-foretagsgrupper/

Integritetsöversikt
Viexpo

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics, HotJar, HubSpot, Microsoft Clarity och Google Search Console för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.

Ytterligare kakor

Denna webbplats använder följande ytterligare kakor:

  • Google Analytics: Denna kaka samlar information om hur användare interagerar med webbplatsen. Den ger webbplatsägare insikter om användarbeteende och hjälper dem att förbättra webbplatsen.
  • Google Search Console: Denna kaka används av webbplatsägare för att övervaka prestandan för deras webbplats i Googles sökresultat.
  • Google TagManager: Denna kaka används för att hantera de taggar eller kodsnuttar som läggs till på en webbplats, som spårnings- och marknadsföringstaggar.
  • Hotjar: Denna kaka används för att samla information om webbplatsanvändning och användarbeteende, som värmekartor och klickspårning.
  • YouTube: YouTube ställer in kakor när en användare tittar på en video eller interagerar med videospelaren. Dessa kakor används för att anpassa användarens upplevelse, som att rekommendera relaterade videor eller komma ihåg användarens inställningar. Det är viktigt att notera att YouTube ägs av Google och därför hanteras kakorna som används av YouTube enligt Googles integritetspolicy. Användare kan hantera sina kakpreferenser via sina webbläsarinställningar eller genom att använda Googles Ads Settings-sida.
  • Microsoft Clarity: Denna kaka används för att samla in information om hur användare interagerar med en webbplats, som värmekartor och klickspårning, för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin webbplats.
  • FB-pixel: Denna kaka används av Facebook för att spåra beteendet hos användare som interagerar med Facebook-annonser eller besöker Facebook-sidor.
  • HubSpot: Denna kaka används av HubSpot för att spåra användarbeteende på en webbplats och tillhandahålla personligt anpassat marknadsföringsinnehåll.