Rimita Green, grundat av en mor och hennes son, är ett naturkosmetikföretag från Jakobstad. Idéen till att inleda företagsverksamheten föddes från Minna Uusitalos funderingar kring hudvårdsprodukternas konsistenser och ingredienser. Vad allt absorberas i vår blodcirkulation och kropp från de hudvårdsprodukter som vi använder dagligen?
Idag består Rimita Greens produktfamilj av olika produkter för rengöring och skötsel av ansiktet och kroppen, deodoranter och tvålbitar. Konkurrensen på konsumentmarknaderna är hård framför allt globalt, men detta har inte stoppat Rimita Green från att åka ut på exportmarknader. Under denna resa har Viexpos exportprojekt för företagsgrupper spelat en viktig roll.
Rimita Greens och Viexpos gemensamma resa inleddes i slutet av 2010-talet, då Viexpo hade på gång ett exportprojekt riktat till Norge. Även om företaget inte deltog i själva projektet, så fanns det lediga platser till resan till Norge och de åkte med för att kartlägga marknaden i fråga. Snart efter detta började Viexpos internationaliseringsexpert Carita Pöntiö samla ihop en företagsgrupp till det första exportprojektet med inriktning på Japan. Marknaden i Japan samt tanken om de värdefulla lärdomar man kunde få angående exportverksamhet väckte intresset. Rimita Green bestämde sig för att delta i detta ”Från Österbotten till Japan” -exportprojektet, som finansierades av NTM:s Landsbygdsenhet och de deltagande företagen.
Till projektet hörde både gemensamma aktiviteter, såsom utbildning om handelskulturen i Japan, och företagsspecifika aktiviteter, såsom marknadsanalys och kontaktsökning. Man gjorde även en resa till Japan. Under den höll man bland annat ett eget PR-evenemang i Finlands ambassad samt träffade potentiella kunder och återförsäljare (läs mera om exportprojektet genom länken i slutet av artikeln).
Projektet var mycket lyckat enligt Rimita Greens verkställande direktör Minna Uusitalo.
Förhandsutbildningspaketet och kontakterna till potentiella kunder var mycket bra. Det gick så pass bra för oss att vi direkt efter första resan fick en importörkontakt. Utöver kontakterna hjälpte resan och projektet oss med att få bra förhållande till och förståelse om businessmodellen i Japan, som består av flera lager. Vi fick bra produktfeedback och konfirmation om att våra produkter är prismässigt lämpliga för marknaden i Japan, kommenterar Minna Uusitalo.
Det är typiskt för projekt med företagsgrupper att själva gruppen blir en värdefull resurs och så var det även i detta fall. Gruppen är fortfarande till nytta för deltagarna.
Det uppstod en mycket bra gruppdynamik. Vi har gjort mycket samarbete i kors efter det. Vi håller kontakten och har till exempel erbjudit varandra stöd under koronan.
Även organiseringen av projektet får mycket beröm.
Projektet var extremt professionellt och businessfokuserat genomfört. Där såg man Caritas (Carita Pöntiö, Viexpos Senior Advisor) businesserfarenhet. Hon vet vad företagare och företag behöver.
Med den lyckade erfarenheten, de nya återförsäljarna i Japan och förståelse om att det är viktigt att fortsätta med närvaron som grund bestämde sig Rimita Green att även delta i det andra Japan projektet. Denna gång är Rimita Greens målsättning förutom att hitta nya, även få åka och träffa de kunder och återförsäljare man fått. Uusitalo betonar att detta är viktigt, eftersom lyckad exporthandel förutsätter att man lyckas först bygga upp förtroende. Detta kräver tid, till och med flera år.
I långtidshandel är det alltid frågan om förtroende. Desto längre man är fysiskt, desto saktare går det att bygga upp förtroendet. Detta beror till exempel på kultur- och tidsskillnader. Målsättningen är alltså att börja bygga och förstärka relationen med kunden, som man hittills enbart sett på video.
Utöver detta har företaget gått med i företagsgruppsprojektet ”Tillväxt från digitala kanaler – målmarknad Sverige”, som inleddes i slutet av år 2021. Som namnet säger strävar man till att söka efter tillväxt på Sveriges marknader genom digitala försäljningskanaler.
Businessen övergår allt mera till nätet. Även om du har en återförsäljare, som har en fysisk butik eller nätbutik, så kommer första intrycket genom din nätbutik och närvaro på sociala medier. För det behöver vi stöd, tillväxt och utveckling.
Uusitalo anser att exportprojekten och Viexpo haft en betydelsefull roll för företagets exportaktiviteter.
Utan Viexpo skulle vi till exempel absolut inte vara i Japan.
Man har till exempel haft hjälp av den goda utbildningen och de värdefulla tipsen. Dessutom är Uusitalo tacksam för att det alltid är lätt att närma sig och få kontakt med Viexpos personal.
Viexpo har kunskap och ett kundorienterat samt konsultativt tillvägagångssätt. Helheten har fungerat mycket bra. Saker har skötts företagsorienterat och på en mycket konkret nivå, vilket är viktigt för företag.
Vid frågan om hurudan tips de har att ge åt SMF-företag som planerar eller redan gör export, betonar Uusitalo, att uppbyggandet av förtroende och framgångsrik export kräver en långtidsallokering av resurser, eftersom det tar mycket tid och pengar. Dessutom är det viktigt att ärligt analysera marknaden och den egna konkurrenskraften där – kan vi komma med tilläggsvärde till den nuvarande marknaden? För företag som deltar i exportprojekt är meddelandet även tydligt:
Viktigt meddelande till företag, som deltar i sådana här projekt är att det inter räcker att vänta att allt bara händer, utan du måste själv göra saker och vara aktiv.
Klicka här för att bekanta dig med Rimita Green och deras produkter.