Tulevaisuuden digitaalinen näkyvyys – Miten markkinoida yritystä?

Tulevaisuuden digitaalinen näkyvyys – Miten markkinoida yritystä?

Pitkän koronapandemiakauden jälkeen alamme vihdoin nähdä valoa tunnelin päässä, ja maailma lähestyy edes jonkinlaista normaaliuden tilaa. Mitä oikeastaan on tapahtunut näiden lähes kahden vuoden aikana, ja miten markkinointi hoidetaan ”uuden normaalin aikana”?

Sinun odotetaan näkyvän verkossa

Rajoitusten ja pandemiamääräysten vuoksi olemme joutuneet kommunikoimaan, myymään ja näkymään uusilla tavoilla. Yritysten ja kuluttajien digitaalinen läsnäolo on lisääntynyt merkittävästi ja internetpalvelimet ovat suorastaan savunneet. Yhä useammat yritykset ovat ottaneet käyttöön verkkokaupan, ja kuluttajat odottavat löytävänsä kaiken tarvitsemansa verkosta. Yrityksen digitaalinen näkyvyys on jo lähes välttämätöntä, olipa kyseessä B2B tai B2C, ja nykyään jo yhtä tärkeää kuin pätevä myyntitiimi.

Markkinat ovatkin nyt rajattomat

Hyvin monet yritykset, niin pienet kuin suuretkin, tulevat jatkossa toteuttamaan sekä markkinoinnin, että myynnin verkossa. Paitsi että tuotteita myydään yhä useammin kuljetusliikkeiden toimituksina ja digitaaliset tuotteet suoraan, tulevat myös monet palvelut toteutumaan internetin kautta. Ajattele, miten monet palvelut ovat toteutettavissa näyttöön kiinnitetyn webkameran avulla, ja mikä parasta, markkinasi onkin nyt koko maailma. Tämä tuo tietenkin mukanaan myös joitain haasteita.

Panosta kohderyhmään

Markkinointiviesteistä on nykyään jo valtava ylitarjonta internetissä ja sosiaalisessa mediassa, ja siksi on tärkeää kommunikoida juuri oikealla tavalla. Nyt jos koskaan on tärkeää oppia tuntemaan oma kohderyhmä, ja kohdistaa markkinointi juuri heille. Kun kyse on viennistä, ja suunnitelmissa on siirtyä täysin uudelle markkinalle, pitää tunnistaa sekä potentiaalinen kohderyhmä, että oma kilpailuetu.

Aiemmin oli mahdollista ampua haulikolla ja toivoa, että viesti saavutti mahdollisimman usean, se ei kuitenkaan enää toimi. Digitaalinen markkinointi mahdollistaa mittaamisen ja seurannan, jolloin tarvittavat muutokset voidaan tehdä tehokkaasti ja nopeasti. Osumatarkkuus ja mitattavuus ovatkin digitaalisen markkinoinnin suurimmat edut.

Mieti ainakin näitä

On hyvä muistaa, että loppujen lopuksi olemme kaikki vain ihmisiä, ja meillä on erilaisia tarpeita. Yrityksen on tärkeä pitää mielessään asiakkaan tarpeet ja kommunikoida suoraan yksittäiselle ihmiselle. Kuluttajat ja ammattiostajat ovat nykyään kiinnostuneita tarinastasi, mistä tuotteet ovat peräisin, millainen yritys näitä tuottaa, mikä on yrityksen tarina – halutaan tietää aikaisempaa paljon enemmän taustoista.

Uskalla tuoda esiin innostuksesi, palvelutasosi, paikallistuntemuksesi, ja ole ylpeä siitä, että juuri sinä olet yrittäjä!

8 askelta onnistuneeseen digitaaliseen markkinointiin:

  • Opi tuntemaan asiakkaasi ja kohderyhmäsi, tutki markkinoita säännöllisesti
  • Luo sisältö asiakkaittesi tarpeiden mukaan
  • Uskalla olla ylpeä työstäsi, ja näytä se koko maailmalle (olethan yrittäjä hyvästä syystä)
  • Varmista, että kotisivusi ovat hyvät, ja ne toimivat sekä tietokoneella, että mobiililaitteella. Myös hakukoneoptimoinnista on huolehdittu
  • Selvitä, mitä sosiaalisen median kanavia asiakkaasi käyttävät, ja hyödynnä niitä
  • Pidä silmällä kilpailijoitasi ja uskalla erottautua
  • Uskalla kokeilla uutta, arvioi ja hienosäädä
  • Hyödynnä ulkoisia markkinointipalveluja, erityisesti alkuun pääsemiseksi

Haluatko pohtia oman yrityksesi brändiä, digitaalista näkyvyyttä tai markkinointia? Matiaksen kanssa on helppo aloittaa. Hän toimii Viexpolla asiantuntijana markkinoinnissa ja brändäyksessä.

Matias Rosström
Brand & Communication Advisor
+358400708979
matias.rosstrom@viexpo.fi

Voimme kirjoittaa suomeksi tai ruotsiksi, ja jopa englanniksi.

Julkaistu Vaasa Insider-lehdessä 7.6.2021



Yleiskatsaus
Viexpo

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voisimme tarjota kävijöille mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen. Verkkoselaimeen tallentuvat evästeet tunnistavat palaavat kävijät ja heidän kielensä. Lisäksi evästeet antavat meille tärkeää tietoa mm. siitä, mitkä sivut kiinnostavat kävijöitä.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömien evästeiden tulisi aina olla käytössä, jotta voimme tallentaa toiveesi kielestä ja evästeiden asetuksista.

Kolmansien osapuolien evästeet

Tämä sivusto käyttää Google Analyticsia, Microsoft Claritya sekä Google Search Consolea kerätäkseen nimetöntä tietoa sivuston käytöstä, kuten kävijöiden määrästä ja suosituimmista sivuista. Pitämällä tämän evästeen käytössä autat meitä parantamaan sivustoa.

Lisäevästeet

Tämä verkkosivusto käyttää seuraavia lisäevästeitä:

  • Google Analytics: Tämä eväste kerää tietoa siitä, miten käyttäjät vuorovaikuttavat verkkosivuston kanssa. Se tarjoaa verkkosivuston omistajille oivalluksia käyttäjien käyttäytymisestä ja auttaa heitä parantamaan verkkosivustoa.
  • Google Search Console: Tätä evästettä käytetään verkkosivuston omistajien toimesta heidän verkkosivustonsa suorituksen seuraamiseen Google-hakutuloksissa.
  • Google TagManager: Tätä evästettä käytetään hallinnoimaan verkkosivustolle lisättyjä tageja tai koodinpätkiä, kuten seuranta- ja markkinointitageja.
  • YouTube: YouTube asettaa evästeitä, kun käyttäjä katselee videota tai vuorovaikuttaa videosoittimen kanssa. Näitä evästeitä käytetään käyttäjäkokemuksen personointiin, kuten suositeltujen videoiden tai käyttäjän mieltymysten muistamiseen. On tärkeää huomata, että YouTube on Googlen omistama, ja siksi YouTuben käyttämät evästeet ovat Googlen tietosuojakäytännön hallinnoimia. Käyttäjät voivat hallita evästeasetuksiaan selaimen asetuksissa tai käyttämällä Googlen mainostenhallintasivua.
  • Microsoft Clarity: Tätä evästettä käytetään tietojen keräämiseen siitä, miten käyttäjät vuorovaikuttavat verkkosivuston kanssa, kuten lämpökarttojen ja napsautusten seurannan avulla, jotta verkkosivuston omistajat voivat parantaa verkkosivustoaan.
  • FB-pixel: Tätä evästettä käytetään Facebookin toimesta seuraamaan käyttäjien käyttäytymistä, jotka vuorovaikuttavat Facebook-mainosten kanssa tai vierailevat Facebook-sivuilla.
  • HubSpot: Tätä evästettä käytetään HubSpotin toimesta seuraamaan käyttäjän käyttäytymistä verkkosivustolla ja tarjoamaan personoituja markkinointisisältöjä.