”Yhdessä on aina helpompaa ja hauskempaa tehdä vaikeita asioita”

”Yhdessä on aina helpompaa ja hauskempaa tehdä vaikeita asioita”

–Luomuelintarvikeyritysten vientiprojektin kokemuksia

Martina Buss

Luomuelintarvikeyritysten vientiprojekti on päättymässä ja sain osallistua projektin päätöstapaamiseen. Olen siitä todella iloinen, koska näiden osallistuneiden yritysten edustajien into omaa työtään sekä yhteistä vientiprojektia kohtaan on todella mieltä ylentävää. Tällaisen positiivisen energian ilmapiiri kantaa minuakin pitkälle loppuviikkoon.

Projektitietoa

Luomuelintarvikeyritysten vientiprojekti on toteutettu Viexpon koordinoimana reilun kahden vuoden ajan, ja sen tavoitteena on ollut kehittää luomuelintarvikeyritysten vientiosaamista ja vientivalmiuksia kokonaisvaltaisesti. Vientiprojektiin on kuulunut sekä yhteisiä että yrityskohtaisia toimenpiteitä. Vientiprojekti on saanut rahoitusta Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta.

Tavoitteena oli myös lisätä yhteistyötä luomuyritysten kesken ja kehittää vientiosaamista yritysten sisällä. Vientiprojektissa on työskennelty yritysten kanssa seuraavissa teemoissa: viestinnän kärjen teroittaminen, vientivalmiuksien kehittäminen ja markkinakartoitukset.

Vientiprojektiin osallistui 6 elintarvikeyritystä, joista osa oli kokeneempia yrityksiä ja osa viennin alkuvaiheessa olevia yrityksiä. Yritykset toimivat 5 eri maakunnassa, mikä lisäsi maakuntien välistä yhteistyötä hienosti. Vientiprojektiin osallistuvat yritykset ovat:

  • Ab Finnish Superberries Oy (luomu aroniatuotteet, Pohjanmaa)
  • Moodfood Company Oy (luomu mysli, Pohjanmaa)
  • Alavuden Öljynpuristamo Oy (luomu kylmäpuristettu rypsiöljy, Etelä-Pohjanmaa)
  • Spices Chef Oy (luomumausteet, Etelä-Pohjanmaa)
  • Suomisen Maito Oy (Jymy jäätelö, Varsinais-Suomi)
  • FP-Kotaja / Finnish Plant (luomu ruusunterälehtihillo, Satakunta)

Monet yrityksistä ovat tehneet projektin aikana ensimmäisiä vientikauppoja tai saaneet markkina-avauksia uusille markkinoille. Projektin yritykset ovat käyneet yhdessä mm. Biofach 2023 -messuilla ja pitäneet säännöllisesti tapaamisia, joissa tietoa tehdyistä toimenpiteistä ja kokemuksista on jaettu yritysryhmän sisällä.

Projekti on ollut menestys

Lopputapaamisessa yritysten oli vaikea peitellä innostustaan. Kaikille yrityksille oli yhteistä, että projektista on tullut yritykselle positiivisia vaikutuksia ja vientitoiminta on kehittynyt. Joku on saanut ensimmäiset vientisopimuksensa, kuten Finnish Superberries Tanskaan ja Taiwaniin. Joku löytänyt tiensä kansainväliseen verkkokauppaan, kuten Fp-kotaja, joka pääsi Etelä-Korealaiseen Market Kurly premium verkkokauppaan. Vieläpä kolmantena suomalaisyrityksenä koskaan. Kaikille vientiosaaminen ja -valmiudet ovat lisääntyneet tai parantuneet entisestään, kuten Alavuden Öljynpuristamolla, jolla onkin katse viennissä lähivuosina. Moodfoodin tuotteita taas on myyty Rewe ja Edeka myymälöissä. Spices Chef arvostaa vientivalmiuksien lisääntymisen lisäksi myös yhteisoppimista. He ovat myös tehneet pakkauskehitystä useille kohdemarkkinoille. Suomisen Maito Oy:llä taas on ollut todella vahvaa kasvua kotimaassa viime vuosina.

Lähes kaikki totesivat yhteen ääneen, että mitä projektista on saatu omalle yritykselle, ei olisi ollut mahdollista ilman projektista saatua tukea ja apua. Food From Finlandin tarjoamia palveluita käytettiin myös hyödyksi. Useampi yritys mainitsi, että heidän kontaktiverkostonsa on laajentunut merkittävästi projektin aikana, yhtenä esimerkkinä mainittiin, että kaukaisemmissa maissa suurlähetystössä pidetty tapahtuma antaa mahdollisuuden tavata kontakteja, joka muuten ei ehkä onnistuisi. Yritykset totesivat, ettei yksittäinen pk-yritys Suomesta itse voi saada auki tällaisia ovia maailmalle.

”Projekti on ollut monelta osin menestys, ja moni yritys onkin tehnyt ensimmäisiä vientikauppojaan.” Kåre Björkstrand iloitsee.

Kåre Björkstrand toimii Viexpolla vientineuvojana ja hänen erityisosaamisensa liittyy juuri elintarvikevientiin. Hän on toiminut vientiprojektin koordinaattorina ja pitänyt langat käsissään. Yritykset kehuvatkin hänen osaamistaan ja taitojaan projektin vetäjänä. Yritykset kokevat, että keskittyminen oleelliseen ja yrityksen itsensä kannalta merkitykselliseen kehittämiseen on pitkälti Kåren osaamisen ansiota.

Yhteistyö on voimaa

Tällaiset positiiviset vaikutukset ja kehittyminen ovat omiaan innostamaan yrityksiä panostamaan vientiin ja hakemaan kasvua viennin kautta. Yritysten kokemukset ovat kiinnostavia myös muiden vientiä suunnittelevien yritysten näkökulmasta. Mitä kaikkea onkaan mahdollista yhdessä saavuttaa?

Tässäkin, kuten Viexpon koordinoimissa yritysten yhteistyö- ja vientiprojekteissa yleensäkin, yritykset korostavat ryhmän merkitystä onnistumisessa. He ovat sparranneet toisiaan, jakaneet oppejaan ja kokemuksiaan ja toimineet yhdessä toistensa apuna ja tukena. Onpa yritysten välille syntynyt ihan konkreettistakin yhteistyötä. Yritykset tuovat tämän aspektin voimakkaasti esiin. Yhdessä toimien on saavutettu jotain, mitä yksin ei olisi ollut mahdollista saavuttaa. Vertaistuen merkitystä ei voi liikaa korostaa.

”Yhdessä on aina helpompaa ja hauskempaa tehdä vaikeita asioita!” summaa Tuukka Turunen Moodfoodista.

Kiitän lämpimästi luomuelintarvikeyrityksiä, että sain olla mukana ja kuulemassa heidän kokemuksistaan. Kiitos myös yrittäjille positiivisuudesta ja innostuksesta, joka väistämättä tarttui myös kuulijaan.