Maailmalla jaetaan nyt ”kakkuja” – mukana kannattaa olla alusta saakka

Maailmalla jaetaan nyt ”kakkuja” – mukana kannattaa olla alusta saakka

Vuodesta 2022 on tulossa todella vilkas messuvuosi.

Maailma on jälleen pikkuhiljaa aukeamassa. Keski-Euroopassa messuja on toteutettu jo jonkin aikaa ja vastaanotto on ollut todella positiivista. Kaikki tiedostavat, että aluksi messut ovat todennäköisesti pienempiä, niissä on vähemmän kävijöitä ja löytyy muitakin muutoksia entiseen verrattuna. Toisaalta tulee selkeää palautetta, että messujen taso ja laatu on noussut sekä kävijöiden että näytteilleasettajien osalta. Uusi fokus on nyt laadussa ei niinkään siinä miten paljon kävijöitä messuilla on.

Muutoksia, muutoksia

Muutokset näkyvät jo matkaa suunnitellessa ja menomatkalla. Tietyt byrokratiat ovat nyt arkipäivää valmisteluissa, ne kun hoitaa niin matka sujuu hyvin. Positiivisiakin muutoksia on. Matkustajia on vähemmän ja tilaa on enemmän. Lentoyhtiöt omalta osaltaan huolehtivat, että (vihdoinkin) matkustajat eivät koneen laskeuduttua ryntää kaikki yhtaikaa ylös, vaan koneesta poistutaan joko riveittäin tai tietyt rivit kerralla. Tämä oli itsestäni todella miellyttävä kokemus käydessäni Viexpon asiakasryhmän kanssa Milanon EMO-messuilla lokakuun alussa. Yli 600 näytteilleasettajaa oli paikalla yli 30 maasta. Saksalaiset olivat todella vahvasti edustettuna. Ja vaikka halleista oli vain puolet käytössä, oli tunnelma sekä vierailijoiden että näytteilleasettajien mielestä korkealla.

Virtuaaliset messut, live-messut, mieluiten sekä–että

Virtuaaliset messut ja tapahtumat eivät ole ollenkaan huonoja – päinvastoin. Digitaaliset tapahtumat avaavat jännittäviä kommunikaatiomahdollisuuksia niin B2C- ja B2B-viestintään tai myyntiin, kuin myös yritysmaailman monipuolisimpiin alueisiin, kuten rekrytointiin tai sisäisiin prosesseihin.

Henkilökohtaista keskustelua ei voi kuvata samalla tavalla: näemme vastapuolemme vain digitaalisesti 2D:nä emmekä useimmiten edes kokonaan. Lisäksi täysin erilaisessa teknisessä ympäristössä on myös omat prosessinsa ja erityispiirteensä kommunikaatioon ja vuorovaikutukseen – ja siitähän tapahtumissa on kyse: suorasta ja välittömästä kontaktista.

Virtuaaliset tapahtumat eivät kuitenkaan ole sama asia kuin ammatti- tai uramessut, joissa tuotteita ja innovaatioita on aivan edessämme, ja joissa voimme tarkemmin tutustua asiakkaisiin ja potentiaalisiin työntekijöihin, mukaan lukien heidän eleensä, ilmeensä JA kehon kielensä.

Messut eivät ole enää paikka, jossa ihmiset myyvät ja missä tehdään isoja sopimuksia. Messuilla kuitenkin valmistellaan näitä vaiheita, solmitaan kontakteja ja luodaan mielikuva yrityksestä. Messut ovat erittäin tärkeitä sosiaalisten kontaktien solmimisessa ja ylläpitämisessä.

Nyt ei voi jäädä odottamaan

Liikematkat ovat palanneet nopeammin kuin oletettiin ja vahvempana kuin odotettiin. Saksalainen VDR Liikematkayhdistys teetti aiheesta kyselyn, jonka tuloksena oli, että 80 % suurista yrityksistä olettavat, että tulevaisuudessa matkustetaan vähemmän. Toisaalta taas esim. Lufthansan johtaja Spohr on sitä mieltä, että liikematkojen miinus tulee olemaan vain n. 10 % tai jopa vähemmän.

Kaikista näistä voidaan olla montaa mieltä, faktaa kuitenkin on, että yritys, joka havittelee vientiä, uusia vientimarkkinoita tai viennin kasvua, ei voi vain jäädä odottamaan mitä tapahtuu. Parempi on olla mukana, kun tapahtuu ja keskellä muutosta ja kehitystä. Alihankintaketjuja järjestellään nyt uusiksi maailmalla, jos yritys ei ole näkyvillä, ei sitä takuulla tulla kotikonnuilta etsimään.

Kannattaa muistaa myös, että toimimalla itse vastuullisesti ja huolehtimalla suositustenmukaisista toimista, ovat liikematkat ja messuosallistumiset turvallisesti mahdollisia. Messuilla onkin useimmiten käytössä erityiset hygieniakonseptit kuten maskin käyttö ja etäisyyksistä huolehtiminen ym.

Terveiseni yrityksille on, että nyt pitää lähteä maailmalle ennen kuin muut maat ja niiden yritykset jakavat ”kakut” keskenään.

Elina Ruohonen toimii Ranskassa, ja messuasiantuntijana vastaa Viexpolla kansainvälisistä sopimusmessuista.

Elina Ruohonen, Senior Advisor, Viexpo
+358 50 385 4373
elina.ruohonen@viexpo.fi

Julkaistu Vaasa Insider-lehdessä 5.11.2021



Yleiskatsaus
Viexpo

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voisimme tarjota kävijöille mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen. Verkkoselaimeen tallentuvat evästeet tunnistavat palaavat kävijät ja heidän kielensä. Lisäksi evästeet antavat meille tärkeää tietoa mm. siitä, mitkä sivut kiinnostavat kävijöitä.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömien evästeiden tulisi aina olla käytössä, jotta voimme tallentaa toiveesi kielestä ja evästeiden asetuksista.

Kolmansien osapuolien evästeet

Tämä sivusto käyttää Google Analyticsia, Microsoft Claritya sekä Google Search Consolea kerätäkseen nimetöntä tietoa sivuston käytöstä, kuten kävijöiden määrästä ja suosituimmista sivuista. Pitämällä tämän evästeen käytössä autat meitä parantamaan sivustoa.

Lisäevästeet

Tämä verkkosivusto käyttää seuraavia lisäevästeitä:

  • Google Analytics: Tämä eväste kerää tietoa siitä, miten käyttäjät vuorovaikuttavat verkkosivuston kanssa. Se tarjoaa verkkosivuston omistajille oivalluksia käyttäjien käyttäytymisestä ja auttaa heitä parantamaan verkkosivustoa.
  • Google Search Console: Tätä evästettä käytetään verkkosivuston omistajien toimesta heidän verkkosivustonsa suorituksen seuraamiseen Google-hakutuloksissa.
  • Google TagManager: Tätä evästettä käytetään hallinnoimaan verkkosivustolle lisättyjä tageja tai koodinpätkiä, kuten seuranta- ja markkinointitageja.
  • YouTube: YouTube asettaa evästeitä, kun käyttäjä katselee videota tai vuorovaikuttaa videosoittimen kanssa. Näitä evästeitä käytetään käyttäjäkokemuksen personointiin, kuten suositeltujen videoiden tai käyttäjän mieltymysten muistamiseen. On tärkeää huomata, että YouTube on Googlen omistama, ja siksi YouTuben käyttämät evästeet ovat Googlen tietosuojakäytännön hallinnoimia. Käyttäjät voivat hallita evästeasetuksiaan selaimen asetuksissa tai käyttämällä Googlen mainostenhallintasivua.
  • Microsoft Clarity: Tätä evästettä käytetään tietojen keräämiseen siitä, miten käyttäjät vuorovaikuttavat verkkosivuston kanssa, kuten lämpökarttojen ja napsautusten seurannan avulla, jotta verkkosivuston omistajat voivat parantaa verkkosivustoaan.
  • FB-pixel: Tätä evästettä käytetään Facebookin toimesta seuraamaan käyttäjien käyttäytymistä, jotka vuorovaikuttavat Facebook-mainosten kanssa tai vierailevat Facebook-sivuilla.
  • HubSpot: Tätä evästettä käytetään HubSpotin toimesta seuraamaan käyttäjän käyttäytymistä verkkosivustolla ja tarjoamaan personoituja markkinointisisältöjä.