21 elo Passion for Nordic Carneval kokosi yhteen alueemme huippuasiantuntijoita ideoimaan!
Torstaina NordicHubin puolesta järjestettiin toista kertaa Passion for Nordic Carneval-tapahtuma, jossa kärkiosaajien johdattelemina puitiin ajankohtaisia aiheita, kuten digitalisaatiota, energiateknologiaa, tekoälyn hyödyntämistä elintarviketuotannossa. Kaiken tämän kautta haluamme sparrata Pohjanmaata elinkeinotoimintaan!
Todella ajankohtainen aihe – miksi juuri nyt tarvitaan toimintaa?
– Muualla maailmassa on täysin selvää, että pohjoismaalaisuus on kilpailuvaltti kansainvälisillä markkinoilla! Me itse, emme vain usko siihen riittävästä. Nykyjään on paljon helpompaa saada aikaiseksi kauppaa esimerkiksi Aasiassa kuin Helsingissä. Ei ole aina pakko aloittaa kaupantekoa ensin Suomessa, vaan voi mennä suoraan ulkomaille, kunhan osaa hyödyntää ”Nordic- mainetta”, sanoo UPC Centerin Sture Udd.
Suomesta löytyy paljon rikkauksia, osaamista ja yrittäjyyshenkisyyttä, mutta nyt on meidän aika viedä tätä eteenpäin muualle maailmaan, havaita missä olemme edelläkävijöitä ja miten voisimme nostaa tasoa. Me olemme jo hyviä siinä mitä teemme. Keskusteluun osallistui suuri joukko eri asiantuntijoita monelta eri alalta tuoden asiantuntemusta ja osaamistaan keskustelussa esille polttavien kysymysten johdattelemana!
Verkostoilla ja yhteyksillä merkittävä rooli
Passion for Nordic Carnevalissa sivuttiin monenlaisia aiheita, mutta verkostot ja hyvät yhteydet nousivat erityisesti esille.
– Ei voi olla yhteistyötä, jos ei ole yhteyksiä, sanoi Vasekin logistiikka-asiantuntija Riitta Björkenheim.
Tapahtumassa vieraili myös vieraita ulkomailta. Nordic Innovation Nordic Innovation Chief Operating Officer Niina Aagardin mukaan Pohjoismaat ovat maailman parhaiten integroitunut alue, jossa on hyvät yhteydet.
Meille pohjalaisille yhteys Pohjoismaihin on luonnollinen, koska olemme rakentaneet vienti-Suomea kulkien maailmalle useimmiten Pohjoismaiden kautta. Seudullamme on alueellista ja historiallista kärkiosaamista sekä ainutlaatuisen vahvaa yrittäjähenkisyyttä.
– Meillä on jo paljon hyvää pohjoismaalaisessa yhteistyössä. On luottamusta ja työskentelytavat ovat tuttuja. Meidän tulisi kuitenkin parantaa vielä erityisesti verkostojen hyödyntämisessä kansainvälisillä markkinoilla, totesi Maaseutupolitiikan neuvoston erityisasiantuntija Ann-Sofi Backgren.
NordicHub – Suomen pk-yritysten portti Pohjoismaihin ja sitä kautta maailman markkinoille.
Tätä toimintaa varten on perustettu kansallinen osaamishubi NordicHub.
– NordicHubilla on valtava merkitys, etenkin nyt, kun pohjoismaalaisia tuotteita arvostetaan maailmalla. Vaasassa on runsaasti energiaosaamista ja Seinäjoella elintarvikeosaamista. Lisäksi meillä Suomessa on ihan huippukoulutus. Meillä on myös huippuosaamista terveydenhuollon ja digitaalisuuden saralla. Miksi emme veisi sitä maailmalle? pohti Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin toimitusjohtaja Pertti Kinnunen.
Tutkimukset ovat todenneet, että olemme monilla mittareilla mitattuna Suomen kilpailukykyisimpiä sekä vientivahvimpia alueita. Näitä alueemme ominaisvahvuuksia haluamme NordicHubin avulla tuoda esiin ja antaa osaksi myös muun Suomen käyttöön. Pohjoismaisen hyvinvointimallin, laadun ja luotettavuuden myötä meillä on valtava kilpailuetu.
Jotta kansainvälisillä markkinoilla menestyisi, tulee tuotteen olla paras! Vastakkaisesti kaikessa ei voi olla paras.
– Meidän tulee keskittyä alueemme vahvuuksiin ja viedä niitä, sanoi kansanedustaja Joakim Strand.
Tapahtuman moderaattoreina toimivat Pohjanmaan Ely-keskuksen ylijohtaja Marja-Riitta Vest ja Vaasan yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja Kim Kujala.
Moderaattoreiden kysymysten paneelikeskustelun myötä NordicHubin vision mukaisesti paneuduimme siihen, kuinka vahva vientirannikkomme on ja alueemme erityisvahvuuksiimme. Esimerkiksi energiaklusteri tunnetaan Suomessa ja Pohjoismaissa, mitä yhtäläisyyksiä ja eroja meillä on ja miten meidän pitäisi yhdistää voimavarojamme paremmin globaalia menestystä saavuttaaksemme pohjoismaalaisuuden.