Passion for Nordic Carneval kokosi yhteen alueemme huippuasiantuntijoita ideoimaan!

Passion for Nordic Carneval kokosi yhteen alueemme huippuasiantuntijoita ideoimaan!

Torstaina NordicHubin puolesta järjestettiin toista kertaa Passion for Nordic Carneval-tapahtuma, jossa kärkiosaajien johdattelemina puitiin ajankohtaisia aiheita, kuten digitalisaatiota, energiateknologiaa, tekoälyn hyödyntämistä elintarviketuotannossa. Kaiken tämän kautta haluamme sparrata Pohjanmaata elinkeinotoimintaan!

Todella ajankohtainen aihe – miksi juuri nyt tarvitaan toimintaa?

–  Muualla maailmassa on täysin selvää, että pohjoismaalaisuus on kilpailuvaltti kansainvälisillä markkinoilla! Me itse, emme vain usko siihen riittävästä. Nykyjään on paljon helpompaa saada aikaiseksi kauppaa esimerkiksi Aasiassa kuin Helsingissä. Ei ole aina pakko aloittaa kaupantekoa ensin Suomessa, vaan voi mennä suoraan ulkomaille, kunhan osaa hyödyntää ”Nordic- mainetta”, sanoo UPC Centerin Sture Udd.

Suomesta löytyy paljon rikkauksia, osaamista ja yrittäjyyshenkisyyttä, mutta nyt on meidän aika viedä tätä eteenpäin muualle maailmaan, havaita missä olemme edelläkävijöitä ja miten voisimme nostaa tasoa. Me olemme jo hyviä siinä mitä teemme. Keskusteluun osallistui suuri joukko eri asiantuntijoita monelta eri alalta tuoden asiantuntemusta ja osaamistaan keskustelussa esille polttavien kysymysten johdattelemana!

Verkostoilla ja yhteyksillä merkittävä rooli

Passion for Nordic Carnevalissa sivuttiin monenlaisia aiheita, mutta verkostot ja hyvät yhteydet nousivat erityisesti esille.

–  Ei voi olla yhteistyötä, jos ei ole yhteyksiä, sanoi Vasekin logistiikka-asiantuntija Riitta Björkenheim.

Tapahtumassa vieraili myös vieraita ulkomailta. Nordic Innovation Nordic Innovation Chief Operating Officer Niina Aagardin mukaan Pohjoismaat ovat maailman parhaiten integroitunut alue, jossa on hyvät yhteydet.

Meille pohjalaisille yhteys Pohjoismaihin on luonnollinen, koska olemme rakentaneet vienti-Suomea kulkien maailmalle useimmiten Pohjoismaiden kautta. Seudullamme on alueellista ja historiallista kärkiosaamista sekä ainutlaatuisen vahvaa yrittäjähenkisyyttä.

–  Meillä on jo paljon hyvää pohjoismaalaisessa yhteistyössä. On luottamusta ja työskentelytavat ovat tuttuja. Meidän tulisi kuitenkin parantaa vielä erityisesti verkostojen hyödyntämisessä kansainvälisillä markkinoilla, totesi Maaseutupolitiikan neuvoston erityisasiantuntija Ann-Sofi Backgren.

NordicHub – Suomen pk-yritysten portti Pohjoismaihin ja sitä kautta maailman markkinoille.

Tätä toimintaa varten on perustettu kansallinen osaamishubi NordicHub.

–  NordicHubilla on valtava merkitys, etenkin nyt, kun pohjoismaalaisia tuotteita arvostetaan maailmalla. Vaasassa on runsaasti energiaosaamista ja Seinäjoella elintarvikeosaamista. Lisäksi meillä Suomessa on ihan huippukoulutus. Meillä on myös huippuosaamista terveydenhuollon ja digitaalisuuden saralla. Miksi emme veisi sitä maailmalle? pohti Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin toimitusjohtaja Pertti Kinnunen.

Tutkimukset ovat todenneet, että olemme monilla mittareilla mitattuna Suomen kilpailukykyisimpiä sekä vientivahvimpia alueita. Näitä alueemme ominaisvahvuuksia haluamme NordicHubin avulla tuoda esiin ja antaa osaksi myös muun Suomen käyttöön. Pohjoismaisen hyvinvointimallin, laadun ja luotettavuuden myötä meillä on valtava kilpailuetu.

Jotta kansainvälisillä markkinoilla menestyisi, tulee tuotteen olla paras! Vastakkaisesti kaikessa ei voi olla paras.

– Meidän tulee keskittyä alueemme vahvuuksiin ja viedä niitä, sanoi kansanedustaja Joakim Strand.

Tapahtuman moderaattoreina toimivat Pohjanmaan Ely-keskuksen ylijohtaja Marja-Riitta Vest ja Vaasan yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja Kim Kujala.

Moderaattoreiden kysymysten paneelikeskustelun myötä NordicHubin vision mukaisesti paneuduimme siihen, kuinka vahva vientirannikkomme on ja alueemme erityisvahvuuksiimme. Esimerkiksi energiaklusteri tunnetaan Suomessa ja Pohjoismaissa, mitä yhtäläisyyksiä ja eroja meillä on ja miten meidän pitäisi yhdistää voimavarojamme paremmin globaalia menestystä saavuttaaksemme pohjoismaalaisuuden.



Yleiskatsaus
Viexpo

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voisimme tarjota kävijöille mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen. Verkkoselaimeen tallentuvat evästeet tunnistavat palaavat kävijät ja heidän kielensä. Lisäksi evästeet antavat meille tärkeää tietoa mm. siitä, mitkä sivut kiinnostavat kävijöitä.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömien evästeiden tulisi aina olla käytössä, jotta voimme tallentaa toiveesi kielestä ja evästeiden asetuksista.

Kolmansien osapuolien evästeet

Tämä sivusto käyttää Google Analyticsia, Microsoft Claritya sekä Google Search Consolea kerätäkseen nimetöntä tietoa sivuston käytöstä, kuten kävijöiden määrästä ja suosituimmista sivuista. Pitämällä tämän evästeen käytössä autat meitä parantamaan sivustoa.

Lisäevästeet

Tämä verkkosivusto käyttää seuraavia lisäevästeitä:

  • Google Analytics: Tämä eväste kerää tietoa siitä, miten käyttäjät vuorovaikuttavat verkkosivuston kanssa. Se tarjoaa verkkosivuston omistajille oivalluksia käyttäjien käyttäytymisestä ja auttaa heitä parantamaan verkkosivustoa.
  • Google Search Console: Tätä evästettä käytetään verkkosivuston omistajien toimesta heidän verkkosivustonsa suorituksen seuraamiseen Google-hakutuloksissa.
  • Google TagManager: Tätä evästettä käytetään hallinnoimaan verkkosivustolle lisättyjä tageja tai koodinpätkiä, kuten seuranta- ja markkinointitageja.
  • YouTube: YouTube asettaa evästeitä, kun käyttäjä katselee videota tai vuorovaikuttaa videosoittimen kanssa. Näitä evästeitä käytetään käyttäjäkokemuksen personointiin, kuten suositeltujen videoiden tai käyttäjän mieltymysten muistamiseen. On tärkeää huomata, että YouTube on Googlen omistama, ja siksi YouTuben käyttämät evästeet ovat Googlen tietosuojakäytännön hallinnoimia. Käyttäjät voivat hallita evästeasetuksiaan selaimen asetuksissa tai käyttämällä Googlen mainostenhallintasivua.
  • Microsoft Clarity: Tätä evästettä käytetään tietojen keräämiseen siitä, miten käyttäjät vuorovaikuttavat verkkosivuston kanssa, kuten lämpökarttojen ja napsautusten seurannan avulla, jotta verkkosivuston omistajat voivat parantaa verkkosivustoaan.
  • FB-pixel: Tätä evästettä käytetään Facebookin toimesta seuraamaan käyttäjien käyttäytymistä, jotka vuorovaikuttavat Facebook-mainosten kanssa tai vierailevat Facebook-sivuilla.
  • HubSpot: Tätä evästettä käytetään HubSpotin toimesta seuraamaan käyttäjän käyttäytymistä verkkosivustolla ja tarjoamaan personoituja markkinointisisältöjä.