23 aug Antti Kurvinen: “I dag behöver vi österbottningar ha ett annat tänk i internationell business”
Den österbottniska företagsamheten är känd över hela Finland. Det säger Centerns riksdagsledamot Antti Kurvinen. Han är övertygad om att den starka företagsamheten bär Österbotten in i framtiden.
Att Österbotten har en stark tradition av företagsamhet gör Antti Kurvinen stolt. Det startas ständigt nya företag, samtidigt som familjeföretagen som går från generation till generation har varit ett trumfkort sedan länge.
– Men trots att affärerna blomstrar och möjligheterna är stora betyder det inte alla gånger att de leder till internationell försäljning och export.I Finland brukar vi av gammal vana komma överens med ”ett handslag”. Men tiderna förändras snabbt nu.
Kurvinen hävdar att det har blivit mer utmanande att expandera nationellt och internationellt.
– I dag måste man ha ett helt annat tänk. Vi har tendens att lita på att våra kvalitativa produkter säljer sig själva, men det räcker inte längre. Man ska också ta sig fram via nätverksskapande och genomtänkt och anpassad kommunikation.
Utan språk och mod kommer man ingenstans
Kurvinen ger Ryssland som ett exempel. I affärer med ryska företag är det en självklarhet att man måste lära känna varandra först.
– För det första måste man skapa sig ett nätverk för att ta sig fram i ett nytt land. Utan det blir det inget. Kunskap och utbildning är betydelsefullt när det kommer till att röra sig på nya marker. Man måste helt enkelt utveckla och stärka sina kunskaper för att kunna mäta sig internationellt. Jag har en stark tro på just utbildning när det kommer till
internationalisering.
– Och utan språkkunskaper kommer man heller ingen vart. Man ska behärska språk när man rör sig ute i världen – och framför allt skall man ha modet att kommunicera. Ofta kan vi finländare språk, men saknar modet att prata fritt.
Unga har ett internationellt sikte
Det här gäller också den starka traditionen av familjeföretagsamhet i Österbotten. Dagens 20-åringar är automatiskt, redan från början, mer internationellt inställda.
– Numera ser vi ju att unga på väg in i arbetslivet har en mera why not-attityd. Det finns en stark drivkraft att växa och själv styra över sin tid och sitt liv. Tidigare var man kanske mer nöjd över att ha allt ordnat för sig. Nu vill man mer, känner sina värderingar och värnar om flexibiliteten.
Samtidigt som många företagare vill växa internationellt har Österbotten också en utmaning i att locka till sig arbetskraft.
– Ja, här har vi en utmaning att komma ut ur vår egen bubbla. Vi är bra på det vi gör och vi är stolta över vår egen kultur – och det är bra! Men det lönar sig också att fundera på hur vi uppfattas utifrån och hur vi kan förbättra möjligheterna att få en större inflyttning. När det kommer arbetskraft till Österbotten, så handlar det ofta om en hel familj. Då behöver vi tänka på att partnern också behöver en arbetsplats och att hela familjen hittar sitt sammanhang.
I år firar Viexpo sitt 50-års jubileum. Jubileumsåret till ära arrangerar vi ett jubileumsseminarium och middag onsdagen 23.10.2019 kl. 17-22 i Jakobstad.