Antti Kurvinen: “I dag behöver vi österbottningar ha ett annat tänk i internationell business”

Antti Kurvinen: “I dag behöver vi österbottningar ha ett annat tänk i internationell business”

Den österbottniska företagsamheten är känd över hela Finland. Det säger Centerns riksdagsledamot Antti Kurvinen. Han är övertygad om att den starka företagsamheten bär Österbotten in i framtiden.

Att Österbotten har en stark tradition av företagsamhet gör Antti Kurvinen stolt. Det startas ständigt nya företag, samtidigt som familjeföretagen som går från generation till generation har varit ett trumfkort sedan länge.

– Men trots att affärerna blomstrar och möjligheterna är stora betyder det inte alla gånger att de leder till internationell försäljning och export.I Finland brukar vi av gammal vana komma överens med ”ett handslag”. Men tiderna förändras snabbt nu.

Kurvinen hävdar att det har blivit mer utmanande att expandera nationellt och internationellt.

– I dag måste man ha ett helt annat tänk. Vi har tendens att lita på att våra kvalitativa produkter säljer sig själva, men det räcker inte längre. Man ska också ta sig fram via nätverksskapande och genomtänkt och anpassad kommunikation.


Utan språk och mod kommer man ingenstans


Kurvinen ger Ryssland som ett exempel. I affärer med ryska företag är det en självklarhet att man måste lära känna varandra först.

– För det första måste man skapa sig ett nätverk för att ta sig fram i ett nytt land. Utan det blir det inget. Kunskap och utbildning är betydelsefullt när det kommer till att röra sig på nya marker. Man måste helt enkelt utveckla och stärka sina kunskaper för att kunna mäta sig internationellt. Jag har en stark tro på just utbildning när det kommer till
internationalisering.

– Och utan språkkunskaper kommer man heller ingen vart. Man ska behärska språk när man rör sig ute i världen – och framför allt skall man ha modet att kommunicera. Ofta kan vi finländare språk, men saknar modet att prata fritt.


Unga har ett internationellt sikte


Det här gäller också den starka traditionen av familjeföretagsamhet i Österbotten. Dagens 20-åringar är automatiskt, redan från början, mer internationellt inställda.

– Numera ser vi ju att unga på väg in i arbetslivet har en mera why not-attityd. Det finns en stark drivkraft att växa och själv styra över sin tid och sitt liv. Tidigare var man kanske mer nöjd över att ha allt ordnat för sig. Nu vill man mer, känner sina värderingar och värnar om flexibiliteten.

Samtidigt som många företagare vill växa internationellt har Österbotten också en utmaning i att locka till sig arbetskraft.

– Ja, här har vi en utmaning att komma ut ur vår egen bubbla. Vi är bra på det vi gör och vi är stolta över vår egen kultur – och det är bra! Men det lönar sig också att fundera på hur vi uppfattas utifrån och hur vi kan förbättra möjligheterna att få en större inflyttning. När det kommer arbetskraft till Österbotten, så handlar det ofta om en hel familj. Då behöver vi tänka på att partnern också behöver en arbetsplats och att hela familjen hittar sitt sammanhang.



I år firar Viexpo sitt 50-års jubileum. Jubileumsåret till ära arrangerar vi ett jubileumsseminarium och middag onsdagen 23.10.2019 kl. 17-22 i Jakobstad.

Här kan du anmäla dig.



Integritetsöversikt
Viexpo

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics, HotJar, HubSpot, Microsoft Clarity och Google Search Console för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.

Ytterligare kakor

Denna webbplats använder följande ytterligare kakor:

  • Google Analytics: Denna kaka samlar information om hur användare interagerar med webbplatsen. Den ger webbplatsägare insikter om användarbeteende och hjälper dem att förbättra webbplatsen.
  • Google Search Console: Denna kaka används av webbplatsägare för att övervaka prestandan för deras webbplats i Googles sökresultat.
  • Google TagManager: Denna kaka används för att hantera de taggar eller kodsnuttar som läggs till på en webbplats, som spårnings- och marknadsföringstaggar.
  • Hotjar: Denna kaka används för att samla information om webbplatsanvändning och användarbeteende, som värmekartor och klickspårning.
  • YouTube: YouTube ställer in kakor när en användare tittar på en video eller interagerar med videospelaren. Dessa kakor används för att anpassa användarens upplevelse, som att rekommendera relaterade videor eller komma ihåg användarens inställningar. Det är viktigt att notera att YouTube ägs av Google och därför hanteras kakorna som används av YouTube enligt Googles integritetspolicy. Användare kan hantera sina kakpreferenser via sina webbläsarinställningar eller genom att använda Googles Ads Settings-sida.
  • Microsoft Clarity: Denna kaka används för att samla in information om hur användare interagerar med en webbplats, som värmekartor och klickspårning, för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin webbplats.
  • FB-pixel: Denna kaka används av Facebook för att spåra beteendet hos användare som interagerar med Facebook-annonser eller besöker Facebook-sidor.
  • HubSpot: Denna kaka används av HubSpot för att spåra användarbeteende på en webbplats och tillhandahålla personligt anpassat marknadsföringsinnehåll.