Kartläggning av klusterverksamhet med hjälp av ClusDe-projektet

Kartläggning av klusterverksamhet med hjälp av ClusDe-projektet

Minna Jakobsson, Kåre Björkstrand & Lauri Laaksonen

I början av detta år inleddes Jakobstadsregionens Utvecklingsbolag Concordias och Viexpos gemensamma projekt Cluster Development for Growth and Resilience in the Boat and Food Industry. Målsättningen med projektet är att stärka båt- och livsmedelsbranschens tillväxtmöjligheter i Österbotten. Tanken i projektet är att främja samarbetet mellan företagen och öka företagens kunskap om kluster. Utöver detta utreder man hur ett möjligt regionalt båt- eller livsmedelskluster kunde se ut i framtiden.

”Inom projektet vill vi jobba företagsdrivet och diskutera samt kartlägga företagens åsikter och behov angående samarbete oh klusterverksamhet”, berättar Kåre Björkstrand och Minna Jakobsson, som jobbar med projektet på Viexpo.

Men vad är ett kluster och på vilka sätt kan det vara till nytta för företagen? Vad ska man ta i beaktande i ett klusters verksamhet? Vi tar och ser närmare på dessa frågor.

Vad är ett kluster?

Med ett kluster hänvisar man generellt till ett nätverk eller en grupp av aktörer inom ett visst geografiskt område som sammanbinds av något tema, såsom en gemensam bransch1. Företagen inom ett kluster kan vara produkttillverkare och deras underleverantörer, tjänsteproducenter samt grossister och detaljhandlare. Utöver företag hör även forsknings- och utbildningsinstitutioner samt offentliga sektorn aktörer (alltså den s.k. Triple Helix -modellen) ofta till kluster. Utöver dessa framhäver man i ökande grad även startups/företagares och finansiärers medverkan (alltså den s.k. Penta Helix -modellen)2. Det är viktigt att notera att företagen i ett kluster samarbetar men de kan även vara konkurrenter sinsemellan.

Vilken nytta för kluster med sig för företag?

Man har konstaterat att kluster har en positiv inverkan på företagens konkurrenskraft och internationalisering. Enligt en underökning3 gjord i Danmark har företag som är med i kluster till exempel innovationsverksamhet fyra gånger mer troligt och 3,6 % högre produktivitetstillväxt än företag som inte hör till kluster. Enligt samma undersökning har företag i kluster mera internationell verksamhet (14 % av företagen) jämfört med företag som inte är med i kluster (5–6 % av företagen). Utöver stöd för FUI-verksamhet och internationalisering erbjuder samarbetet inom kluster möjligheter att dela relevant information och kunnande, gemensam produktutveckling samt mer effektiv utnyttjande av resurser till exempel genom gemensam branding. Från ett regionalt perspektiv kan man även konstatera att kluster har en betydande inverkan på regionens konkurrenskraft4.

Vad är viktigt att beakta i klusterverksamhet?

För att säkerställa klustrets kontinuitet och uppnå nyttan med verksamheten är det essentiellt att medlemmarna, framför allt företagen, förbinder sig till klusterverksamheten. De bör ha en gemensam syn om att man genom klusterverksamheten kan uppnå mera än genom att agera ensamma. Dessutom kräver ett klusters framgångsrika verksamhet att det finns tydliga teman som man fokuserar på. För att garantera verksamhetens kontinuitet vore det viktigt att dessa teman härstammar från företagens och branschens gemensamma utmaningar och möjligheter. Man bör alltså definiera vad är klustrets viktigaste målsättning eller målsättningar, och vad man vill få till stånd med klusterverksamheten. Lika viktigt är det att definiera vad klustret inte fokuserar på.

ClusDe-projektet tar reda på förutsättningarna för ett kluster

ClusDe-projektet, som är i gång detta år, fungerar som ett sätt att grundligt ta reda på behoven och förutsättningarna för klusterarbetet, eller annat utökat samarbete, inom två branscher. För att möjliggöra verksamheten nu och i framtiden är meningen att hitta viktiga teman inom vilka företagen vill fördjupa samarbetet. Dessa kan vara till exempel teman som hör till den gröna omställningen och cirkulär ekonomi, där man tillsammans kan söka efter fungerande lösningar. Dessutom är tanken att få fram bland annat i vilken juridisk form klustret eller det fördjupade samarbetet främjas, och hur finansieringen sköts. Under resan uppstår det säkert många bra frågor och diskussioner angående dessa och många andra centrala frågor.

”Under början av året har vi haft många bra diskussioner, och vi har börjat få en uppfattning om till exempel vilka samarbetsbehov företagen i branscherna har. Det är bra att fortsätta bygga vidare på detta”, konstaterar Minna Jakobsson och Kåre Björkstrand.

Minna Jakobsson och Kåre Björkstrand jobbar på Viexpo som internationaliseringsexperter.
Lauri Laaksonen jobbar på Viexpo som marknadsförings- och kommunikationsspecialist samt NordicHub Manager.

Källor

1. https://www.tci-network.org/on-clusters/

2. https://www.strategytools.io/five-pillars-of-innovation-superclusters/

3. https://projects2014-2020.interregeurope.eu/fileadmin/user_upload/tx_tevprojects/library/file_1524227574.pdf

4. https://clustercollaboration.eu/sites/default/files/2021-12/European_Cluster_Panorama_Report_0.pdf

Publicerats i Vaasa Insider 27.4.2023



Integritetsöversikt
Viexpo

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics, HotJar, HubSpot, Microsoft Clarity och Google Search Console för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.

Ytterligare kakor

Denna webbplats använder följande ytterligare kakor:

  • Google Analytics: Denna kaka samlar information om hur användare interagerar med webbplatsen. Den ger webbplatsägare insikter om användarbeteende och hjälper dem att förbättra webbplatsen.
  • Google Search Console: Denna kaka används av webbplatsägare för att övervaka prestandan för deras webbplats i Googles sökresultat.
  • Google TagManager: Denna kaka används för att hantera de taggar eller kodsnuttar som läggs till på en webbplats, som spårnings- och marknadsföringstaggar.
  • Hotjar: Denna kaka används för att samla information om webbplatsanvändning och användarbeteende, som värmekartor och klickspårning.
  • YouTube: YouTube ställer in kakor när en användare tittar på en video eller interagerar med videospelaren. Dessa kakor används för att anpassa användarens upplevelse, som att rekommendera relaterade videor eller komma ihåg användarens inställningar. Det är viktigt att notera att YouTube ägs av Google och därför hanteras kakorna som används av YouTube enligt Googles integritetspolicy. Användare kan hantera sina kakpreferenser via sina webbläsarinställningar eller genom att använda Googles Ads Settings-sida.
  • Microsoft Clarity: Denna kaka används för att samla in information om hur användare interagerar med en webbplats, som värmekartor och klickspårning, för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin webbplats.
  • FB-pixel: Denna kaka används av Facebook för att spåra beteendet hos användare som interagerar med Facebook-annonser eller besöker Facebook-sidor.
  • HubSpot: Denna kaka används av HubSpot för att spåra användarbeteende på en webbplats och tillhandahålla personligt anpassat marknadsföringsinnehåll.