Tim Wallin: “Allt handlar om att hitta de rätta nätverken”

Tim Wallin: “Allt handlar om att hitta de rätta nätverken”

“A big bunch of projects and plenty of fun”. Så beskriver Gambit sin verksamhet på webbsidan. På kontoret i Runsor Vasa möts man av idel glada miner. Tim Wallin är en av grundarna bakom it-bolaget Gambit som i dag sysselsätter cirka 25 personer.

– 2011 när vi körde igång var jag den enda heltidsanställda. Då lade vi fokus på appar. Där och då var vi helt unika i Österbotten. Det var en lyckad strategi och vi expanderade snabbt.


I dag har Gambit tre kontor och årets omsättningsmål är ca 2 miljoner.


– Majoriteten av vår omsättning kommer från Österbotten, men vi är också starka på Åland och i Varkaus där vi inledde verksamhet 2019. Våra kunder är så otroligt olika och unika. Vi har en hel del industrikunder där behovet av automatisering och en förenkling av system är stort.

– Att finska Varkaus i norra Savolax blev aktuellt för oss var ingen slump. Där fanns ett tomrum på digitala tjänster och huvudstadsregionen var för långt borta för att Varkaus skulle upplevas som intressant. I dag driver Gambit en helt egen enhet där.


Att hjälpa kunder att lyckas i sina affärer har alltid varit Gambits fokus när det kommer till internationalisering.

– Visst, vi har absolut en hel del samarbetspartners utomlands, men de är ännu marginella. Vår approach till kunder är att se det unika i kunden. Vi lär oss hur kunderna fungerar.

– När det kommer till export har vi kunskapen om vilken marknadsplattform som gäller. Vi ser bland annat till att lösa viktiga frågor som hur kunden ska ta betalt. Det är inte så lätt som det låter! Vi skapar system som hanterar bland annat tidszoner och logistiska lösningar. Till exempel i Danmark vill man gärna ha kreditkort, i Sverige vill man ha Swish eller Klarna, medan Tyskland gillar direkt bankförbindelse, berättar Tim.


Gambit värdesätter det personliga. Tim Wallin lyfter dialogen face to face som ett av det viktigaste momenten i kundkontakten. Samtidigt vill han också skapa förståelsen för kunden.

– Österbotten har en fantastisk go-anda i grunden! Här gäller lite snack och mycket verkstad. Gambit vill vara med och stödja våra kunder och deras strävan mot större marknader. Vi kommer att växa och expandera inom Finland och vår utveckling internationellt handlar om att hitta rätt samarbetspart. Allt handlar egentligen om rätta nätverk.

– Först i arbetslivet har jag insett vikten av nätverk. Det tänkte jag inte på under studietiden. Men när vi startade Gambit så insåg jag vikten av att träffa människor och stolt berätta historien om oss. Jag är nyfiken till naturen och för mig betyder det långt att vara personlig – även på nätet.



I år firar Viexpo sitt 50-års jubileum. Jubileumsåret till ära arrangerar vi ett jubileumsseminarium med middag onsdagen 23.10.2019 kl. 17-22 i Jakobstad.

Välkommen!

Här kan du anmäla dig.



Till festsidan kommer du här.



Integritetsöversikt
Viexpo

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics, HotJar, HubSpot, Microsoft Clarity och Google Search Console för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.

Ytterligare kakor

Denna webbplats använder följande ytterligare kakor:

  • Google Analytics: Denna kaka samlar information om hur användare interagerar med webbplatsen. Den ger webbplatsägare insikter om användarbeteende och hjälper dem att förbättra webbplatsen.
  • Google Search Console: Denna kaka används av webbplatsägare för att övervaka prestandan för deras webbplats i Googles sökresultat.
  • Google TagManager: Denna kaka används för att hantera de taggar eller kodsnuttar som läggs till på en webbplats, som spårnings- och marknadsföringstaggar.
  • Hotjar: Denna kaka används för att samla information om webbplatsanvändning och användarbeteende, som värmekartor och klickspårning.
  • YouTube: YouTube ställer in kakor när en användare tittar på en video eller interagerar med videospelaren. Dessa kakor används för att anpassa användarens upplevelse, som att rekommendera relaterade videor eller komma ihåg användarens inställningar. Det är viktigt att notera att YouTube ägs av Google och därför hanteras kakorna som används av YouTube enligt Googles integritetspolicy. Användare kan hantera sina kakpreferenser via sina webbläsarinställningar eller genom att använda Googles Ads Settings-sida.
  • Microsoft Clarity: Denna kaka används för att samla in information om hur användare interagerar med en webbplats, som värmekartor och klickspårning, för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin webbplats.
  • FB-pixel: Denna kaka används av Facebook för att spåra beteendet hos användare som interagerar med Facebook-annonser eller besöker Facebook-sidor.
  • HubSpot: Denna kaka används av HubSpot för att spåra användarbeteende på en webbplats och tillhandahålla personligt anpassat marknadsföringsinnehåll.