BREXIT– Hoppas på det bästa, förbered dig för det värsta

BREXIT– Hoppas på det bästa, förbered dig för det värsta

Storbritanniens utträde ur Europeiska unionen utan avtal dvs. hård Brexit påverkar alla företag med export, import eller investeringar till och från Storbritannien. Det gäller både varor och tjänster.

Hård brexit gör Storbritannien till en s.k. tredjeland med vilket EU inte har några samarbetsavtal eller -arrangemang. Fri rörlighet för varor, tjänster, kapital och personer skulle upphöra för Storbritanniens del. Storbritannien skulle dessutom vara utanför alla de ca 60 frihandelsavtal som EU har gjort.

Effekterna på enskilda företag beror på branschen, orten och rollen i produktionskedjan.

Målet med seminariet var att hjälpa företagen att förbereda sig till brexit. Även om det redan är oktober, vet vi ännu inte hur brexit kommer att förvekligas. Vi hoppas på det bästa men samtidigt förbereder vi oss till det värsta.

Ca 30 intrresserade samlades kring temat 16.10.2019 i Jakobstad. I programmet ingick följande synvinklar:

Brexit – vad innebär det och hur förbereda sig?
Nicola Lindertz, Enhetschef, Enheten för Central-, Väst och Sydeuropa, UM

Brexit ur tullens synvinkel
Sune Sjölund, Tullen

Case Mirka
Stefan Sjöberg om Mirkas förberedelser för Brexit

Sammanfattning
Thomas Palmgren, Chef för Internationella ärenden, Företagarna i Finland


I förberedelserna för Brexit, bör företagen ta hänsyn till följande punkter:

  1. Känn till alla distributionskedjor (t.ex. leverantörer, distributörer, underleverantörer) och dina eventuella nya skyldigheter.
  2. Ta reda på om det behövs tillstånd, intyg, lisensser eller certifikat) för import eller export.
  3. Red ut tullavgifter, varukod, mervärdesskatt och punktskatt. Lär dig att samarbeta med tullen om du inte har tidigare erfarenhet av handel utanför EU.
  4. Kontrollera om det finns restriktioner eller förbud som gäller import eller export av varor.
  5. Ursprungsreglerna preciserar ett ursprungsland till varorna. Behövs ursprungsbevis i framtiden?
  6. Kom överens med dina kunder i Storbritannien om att täcka de tilläggskostnader som brexit förorsakar. Diskutera med dina kunder om hur brexit påverkar varor och tjänster och hur det bör beaktas i avtalen mellan företagen.
  7. Ta reda på hurdana restriktioner som är på kommande när det gäller fri rörlighet för personer.
  8. Planera hur transporteringen sköts om hård brexit förverkligas.
  9. Importföretagens status kan ändra från distributör till importör. Detta kan innebära nya skyldigheter. När intern handel blir utrikeshandel är det viktigt att notera att leveransvillkoren i avtalen ändras.
  10. Utnyttja den expertis som Team Finland nätverket och Tullen kan erbjuda och den kunskap som branschorganisationerna har. Om det blir en övergångsperiod, fortsätter handeln normalt under övergångsperioden.

Källa: Thomas Palmgren, Företagarna i Finland
Förfrågningar: thomas.palmgren@yrittajat.fi,  tfn 050 500 3384



Integritetsöversikt
Viexpo

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics, HotJar, HubSpot, Microsoft Clarity och Google Search Console för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.

Ytterligare kakor

Denna webbplats använder följande ytterligare kakor:

  • Google Analytics: Denna kaka samlar information om hur användare interagerar med webbplatsen. Den ger webbplatsägare insikter om användarbeteende och hjälper dem att förbättra webbplatsen.
  • Google Search Console: Denna kaka används av webbplatsägare för att övervaka prestandan för deras webbplats i Googles sökresultat.
  • Google TagManager: Denna kaka används för att hantera de taggar eller kodsnuttar som läggs till på en webbplats, som spårnings- och marknadsföringstaggar.
  • Hotjar: Denna kaka används för att samla information om webbplatsanvändning och användarbeteende, som värmekartor och klickspårning.
  • YouTube: YouTube ställer in kakor när en användare tittar på en video eller interagerar med videospelaren. Dessa kakor används för att anpassa användarens upplevelse, som att rekommendera relaterade videor eller komma ihåg användarens inställningar. Det är viktigt att notera att YouTube ägs av Google och därför hanteras kakorna som används av YouTube enligt Googles integritetspolicy. Användare kan hantera sina kakpreferenser via sina webbläsarinställningar eller genom att använda Googles Ads Settings-sida.
  • Microsoft Clarity: Denna kaka används för att samla in information om hur användare interagerar med en webbplats, som värmekartor och klickspårning, för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin webbplats.
  • FB-pixel: Denna kaka används av Facebook för att spåra beteendet hos användare som interagerar med Facebook-annonser eller besöker Facebook-sidor.
  • HubSpot: Denna kaka används av HubSpot för att spåra användarbeteende på en webbplats och tillhandahålla personligt anpassat marknadsföringsinnehåll.