Guide för Digital handel

Kan du utnyttja digitala kanaler för att växa och internationalisera ditt företag?

 

 

Denna guide för digital handel har tagits fram inom ramen för Accelerationsprogrammet för digital handel. Accelerationsprogrammet genomfördes 1.9.2023–31.12.2024.

 

Guiden beskriver de teman och ämnen som har framstått som de viktigaste i acceleratorprogrammet och som det är bra att beakta när man börjar växa internationellt via e-handeln och de digitala försäljningskanalerna. Guiden innehåller tips från experter och case exempel från företag.

 

Acceleratorprogrammet finansieras av Mellersta Österbottens förbund, Karleby stad och Viexpo.

 

Internationaliseringsstrategi för digital handel

 

Leevi Parsama expert på digital handel, berättar om vikten av arbete med internationaliseringsstrategin.

 

 

Leevi Parsama, expert på digital handel, berättar om strategiarbetet för företagets internationalisering på finska.

 

 

Öppna innehållet på videon som text på svenska

Leevi Parsama, specialist på digital handel, Snowball Growth Partners

Arbetar bl.a. som styrelseordförande för Digital Commerce Finland Oy.

Initiativtagare till e-handelsklubbsverksamhet, har varit med som styrelseledamot och gjort strategierna för bland annat dessa företag: Piiloset, Scandinavian Outdoor, Charmia, Hifi Studio, Hyvinvoinnin.fi

 

I videon lyfter han fram följande teman inom strategiarbetet:

 

Varför är strategi viktigt för ett företag?

Strategin talar om vart företaget är på väg. Varje företag måste veta var de befinner sig och vart de är på väg. Samtidigt skapas steg för hur man ska ta sig dit.

Det lönar sig att stanna upp och tänka efter och göra en färdplan för det egna företaget. Den viktigaste frågan att besvara är: Varför köper en kund från mitt företag? Varför är de mina kunder?

Man måste ta reda på vilka konkurrensfördelar företaget har, som också sammanfattar varför kunder köper från företaget.

Tydliga konkurrensfördelar hjälper till att utkristallisera företagets kundlöfte, det vill säga det man gör bättre än andra.

Färdplanen hjälper till att klargöra vart man vill komma och hur man kommer dit.

Det stora misstaget är att göra alltmer, även om man inte har tid. En viktig, men svår del i strategiarbetet, är NEJ beslut. Man bör också fundera på vad som inte längre görs och vad man kommer att fokusera på i framtiden. Personalen kan delta endast genom att de engageras.

 

I strategiarbete är det viktigaste inte vem som har den smartaste innovationen, utan vem som är mest uthållig.

Strategiarbete är med andra ord en slags uthållighetssport, att man orkar styra och göra, och tydliggöra den egna vägen. När vägen är klar blir arbetet snabbt givande.

 

Ett bra strategiarbete består av fyra faser:

  1. Förståelse

Var befinner vi oss just nu, vilken marknad verkar vi på, vilka är konkurrenterna, vilka är styrkorna och vilka är svagheterna. Kan man anlita en partner för att göra saker som man inte själv gillar så mycket?

  1. Vision

Ta fram två eller tre alternativa hypoteser och fundera på olika alternativ för att gå vidare, som man sedan kan välja mellan, även om målet är detsamma. Säljer vi själv eller söker vi återförsäljare? Uppfinner vi en produkt och gör den superbra, eller ska vi utöka sortimentet? Betrakta färgen från olika synvinklar.

  1. Val

Man bestämmer vad man ska göra och vad man inte längre ska göra.

  1. Genomförandet

Det mest krävande steget av alla. Man bestämmer hur detta ska göras. När det finns så mycket att göra, tar man hjälp av ett tidsspann. Man kan välja t.ex. tre saker som man kommer att göra under följande år. Man kan vara snäll och ge tid åt sig.

Det är viktigt att komma ihåg att strategi är ett dynamiskt verktyg som måste förändras hela tiden. Världen förändras, och därför måste strategin också förändras, även om det t.ex. har gjorts som en fyraårsplan. Därför är det viktigt att stanna upp en gång per halvår för att fundera var man är och vart man är på väg.

 

Stötestenar i strategiarbetet

Strategiarbetet måste ta hänsyn till både strategi och företagskultur, eller vanan i företaget.

”Företagskultur äter strategi till frukost!”

Det största misstaget är att utarbeta fina strategier och bara berätta för företagets personal hur de ska göra härefter. Strategin fungerar inte och problemet är att personalen inte är involverad. Strategin bör också introduceras i mindre delar. Den främsta orsaken till det misslyckade strategiarbetet är att det inte lanseras genom att engagera personalen och tålmodigt. Naturligtvis brukar också uthållighet belönas.

Strategiarbetet måste vara inspirerande för att man hittar ett gemensamt mål. På detta sätt finns det en chans att lyckas.

Det är också viktigt att komma ihåg när man gör radikala och stora förändringar att förändring alltid kommer genom människor. Ibland behöver människor bytas ut för att en ny strategi ska få syre. Även detta måste man kunna acceptera som en del av strategiarbetet.

 

 

Leevi Parsamas vägkarta för strategiarbetet

 

sammanställer de centrala frågorna i strategiarbetet, som det är viktigt för företaget att hitta svar på för att strategiarbetet med internationalisering ska kunna fortsätta.

 

 

 

 

 

 

Case exempel på Strategiarbete i ett företag, Hyllymix Oy

 

Strategiarbetet inleddes i augusti 2024. Emelie Leppänen från Hyllymix Oy berättar företagets historia.

 

 

Emelie Leppänen från Hyllymix Oy berättar om företagets strategiarbete på finska.

Öppna innehållet på videon som text på svenska

Emilie Leppänen, Hyllymix Oy

Hyllmix är ett familjeföretag och i mitten av ett generationsskifte. Pappan flyttar åt sidan och syskonen Emilie och Ellinor fortsätter.

Företaget grundades 1997 och sysselsätter sju fast anställda, med ytterligare arbetskraft vid behov.

Företaget säljer butiks- och lagermöbler, nya och renoverade, i hela Finland.

 

I videon berättar hon om företagets strategiarbete som inleddes i augusti 2024.

 

Varför arbetar företaget med strategi?

Strategiarbetet inleddes under Viexpos acceleratorprogram för digital handel, då man förstod att man inte visste hur man skulle fortsätta, eftersom pappan hittills har arbetat ensam och allt var klart för honom. Nu när man ska fortsätta och ha flera partners är det svårt att se vilken riktning företaget ska ta. Man förstod också att man behöver hjälp utifrån.

Leevi Parsama talade på Viexpos evenemang och berättade bra saker. Han var lätt att förstå och blev därför kontaktad. Samtidigt hittades Matti Vahtera och Markus Silaste och teamet blev samlat.

 

Varför expertrådgivning?

Arbetet skulle inte ha blivit till något ensam. Företaget håller fast vid sina egna vanor och sin egen vardag. Det finns gott om idéer och planer, men hur skulle de kunna omsättas i praktiken? Utan stöd skulle man inte ha lyckats, och man skulle inte ha kunnat komma fram till lösningar som är lika djärva som de som man nu är på väg mot.

 

Generationsskifte och strategiarbete?

Företaget har stor respekt för faderns arbete. Samtidigt har världen förändrats och hans sätt fungerar inte längre, och definitivt inte i framtiden. Det förstår han också. Även om det är svårt och man förnyar sådant som fungerar, så finns det en vilja att göra saker på ett nytt sätt. Han har full förståelse för att detta är en nödvändig åtgärd.

 

Vad är svårt i strategiarbete?

Strategiarbete är svårt och kräver öppenhet, att man berättar om smärtsamma och svåra saker och bryter det som gjorts. På sätt och vis bryts företaget ner atomer för att man skall hitta en ny och rätt riktning, för att hitta de guldklimpar som man börjar utveckla. I slutändan gör detta kanske oss till den bästa hyllsäljaren i Europa.

 

Vad har varit fördelarna med att börja strategiarbete?

Man har fått en förståelse för det egna arbetet och de saker som verkligen är viktiga. Man förstår också vad som inte är värt att göra och vad som inte kommer att bära i framtiden, och det är värt att överge det.

Man har lärt sig att identifiera de i verkligheten viktigaste kunderna och att rikta tjänsterna specifikt till dessa kunder.

 

Vilka steg har tagits i strategiarbetet?

Vi har börjat med att diskutera och rita, vi har bollat idéer och vi har börjat från grunden för att utveckla i en ny riktning.

Det viktigaste har varit diskussionen, och flera personer från Hyllymix har varit involverade, och alla har bidragit med sitt eget perspektiv i arbetet. Det är bra att fortsätta här. Resultatet är en spelbok som kommer att hjälpa till i framtiden. Den kan användas för att planera hur försäljningen ska utvecklas och följas upp, och hur utvecklingen ska drivas vidare.

Att bygga ett internationellt varumärke

 

Markus Silaste, eCommerce Designer och Matti Vahtera, eCommerce Designer, And Now for Something Completely Different berättar vad du ska vara uppmärksam på när du bygger ett internationellt varumärke.

 


Markus Silaste, eCommerce Designer, och Matti Vahtera, eCommerce Designer på företaget And Now for Something Completely Different pratar om att bygga ett internationellt varumärke på finska.

Öppna innehållet på videon som text på svenska

Markus Silaste, eCommerce Designer och Matti Vahtera, eCommerce Designer
And Now for Something Completely Different

Designar e-handlar som är bekväma att använda och kommersiellt givande för företag.

 

I videon berättar de hurdana saker man ska vara uppmärksam på när man bygger ett internationellt varumärke.

 

Stötestenar när du bygger ett internationellt varumärke?

 

Alla företag måste väcka förtroende och bygga det, oavsett om de verkar på en inhemsk eller utländsk marknad.

Förtroende och erfarenhet av förtroende bygger på:

  • tydlig produktinformation,
  • en vision på vad företaget är, vilka dess värderingar är och om de stämmer överens med ens egna värderingar
  • försäkran om att andra också har köpt och gillat =Social Proof
  • en känsla som stöder köp =bild och ord
  • att det är enkelt att köp, betala och få leverad.

 

Finländska företag är bra på kvalitet och tekniskt utförande. Att skapa en känsla är svagare.

Köpkänslan uppstår inte för att

  • det fotografiska uttrycket är bristfälligt och har inte investerats i
  • brist på personlig touch, sätt att tala och linje
  • man vågar inte berömma produktkvaliteten, som oftast är riktigt bra

Det finska varumärket är ofta färglöst och matt; det bör dock sticka ut att kunden stannar vid produkten. Att köpa bygger på en känsla och det glöms ofta bort.

 

Vad ska man tänka på när man bygger ett internationellt varumärke?

 

Samma saker som att bygga ett varumärke i allmänhet

  1. Lär känna dina kunder och vet vem du marknadsför till, internationellt lär dig nyanser och detaljer du inte känner till ännu.
  2. Bygg din egen tydliga identitet

 

Ett varumärke består av:

  • En bild som du kan kontrollera
  • Ett rykte du inte kan kontrollera

Image, personligt uttryck, identitet och tone of voice gäller för allt varumärkesbyggande. Digitalisering och globalisering möjliggör oöverträffade möjligheter för varumärken och i den digitala världen är varumärkesbyggande annorlunda än tidigare. Numera är det viktigt att locka kunden till den egna webbutik, där varumärket behöver lyftas fram för att uttrycka identitet och image. En webbutik måste byggas för kunden så att de känner igen sig i den och den resonerar med dem på rätt sätt.

 

Kundupplevelsen är alltid rätt.

Den emotionella upplevelsen mäts och identifieras i webbutiken, och den bygger på kundförståelse.

 

Till en början kan en webbutik sättas upp och bara annonsera mycket och sälja. Konkurrensen hårdnar dock och man måste kunna skilja sig från andra, annars kommer man att bara konkurrera med pris.

I differentiering betonas kundförståelse, vad man vet om deras köp och ytterligare behov. När man förstår kan man utveckla sortimentet och shoppingupplevelsen. Att få ett företag att växa bygger på detta. Man måste hela tiden förstå sina kunder bättre och involvera dem. Kunderna måste stå i centrum. Ens egen förståelse ökar genom kundkontakter. Data berättar bara vad som händer, inte varför något händer. Det är värt att fråga kunderna.

 

I nätbutikernas dachboard syns kunden inte. Man kan dock ringa kunder för att ta reda på varför de köper och hur upplevelsen var. De som gör detta kommer att få viktig information utöver data. T.ex. De som övergav sin kundvagn kan ge värdefull information om varför de inte köpte i slutändan. De största insikterna kan komma på detta sätt, genom att vara i direktkontakt med kunderna.

 

 

10 st snubbelstenar vad gäller varumärke

 

Experterna Markus Silaste och Matti Vahtera, And Now for Something Completely Different, har sammanställt en lista på 10-punkter över varumärkesproblem som ett företag kan stöta på när det bygger ett internationellt varumärke.

 

Mera information:

 

Carita Pöntiö
Exportrådgivare

+358 44 987 5484
carita.pontio(at)viexpo.fi

”Jag har en stark bakgrund som företagare och vd i livsmedels- och läderbranschen i 15 års tid. Jag har ansvarat för företaget i sin helhet, men speciellt skött försäljning och marknadsföring till kunder i både Europa och övriga världen. Således har jag en bred erfarenhet av handel, internationalisering och export! Jag jobbar på kontoret i Karleby.”