30 jun Kommunikatörens resedagbok
Av Martina Buss
Under våren och början på sommaren har vi från Viexpos kommunikationsavdelning deltagit i olika evenemang för företagsgrupper och bekantat oss med flera människor och människorna bakom dem.
Viexpo har på gång flera exportprojekt för företagsgrupper och andra projekt, som erbjuder utbildningar om aktuella ämnen åt företag som strävar efter tillväxt bl.a. genom export. Allt har vi tyvärr inte kunnat delta i, även om det skulle ha varit intressant. I min egen resedagbok har jag samlat observationer från möten med företagen.
22.2, 17.3 och 7.4.2022
I WINWIN-projektet har man förverkligat flera workshopar och utbildningar för regionens företag. Av utbildningarna som koordineras av Viexpo deltog jag i ”Att bygga ett brand”-workshopshelheten, som ordnades för två grupper med tre olika teman. Ledare och experter i workshoparna var Ida Storbacka och Andreas Haals från Studio Frekvens. Utbildningen var mycket praktisk och reflekterande, vilket gav var och en möjligheten att utveckla sitt varumärke och sin image oberoende av hur långt man kommit i detta arbete inom det egna företaget.
Av företagen som deltog i denna utbildning har jag inte bett om lov för publicering av deras namn i denna artikel, och där med så kommer jag inte att räkna upp företagen eller personerna. Grupperna var ändå av bra storlek, så det uppstod mycket diskussion. Man kunde dela med sig av erfarenheter och bästa praxis, och de erfarna utbildarna gav konstruktiv feedback om deltagarnas idéer och planer. Handboken för varumärkesarbete hjälpte företagen på vägen mot den egna utvecklingsplanen.
Under den avslutande workshopen fick man en känsla av att man i företagen fått fasta på varumärkesarbete och hur man ska ta sig vidare – på egen hand eller med hjälp av en expert. Det var klart att vi alla hade ännu jobb att göra med våra egna varumärken. Med detta arbete är man säkert aldrig helt klar.
8.4.2022
I exportprojektet Design- och livsstilsföretag från Österbotten mot marknaden i Japan samlades man denna gång vid Iisakki Järvenpääs knivfabrik. Gruppen har besökt deltagande företags verksamhetspunkter och bekantat sig med företagens verksamhet samtidigt som man samlats i själva exportprojektets tecken.
Besöket till Iisakki Järvenpääs knivfabrik och rundturen i fabriken var i sig en erfarenhet. Som om man skulle ha rest årtionden tillbaka i tiden, traditionen och respekten för den kunde tydligt observeras och höras. Det är inspirerande att höra med vilken stolthet företagarparet berättar företagets story och historia samt om de nuvarande riktlinjer.
I programmet för företagen som deltar i exportprojektet fanns denna gång planering och förberedelser inför marknadsundersökningsresan till Tokyo. I samband med resan har man planerat två stora möten med lokala aktörer. Den ena är ett evenemang för potentiella återförsäljare och kunder, som ordas i ambassaden, och den andra ett möte med lokala influencers i SaunaLab. Den ivriga atmosfären smittade rätt ut sagt av sig. Det var intressant att följa med hur företag som redan gjort en liknande resa hjälpte och gav råd gällande olika praktikaliteter och allt som är bra att beakta redan innan resan åt de som var med för första gången. Allas förväntningar är höga.
Tiina Ropo, expert på Japans kultur och businesskultur, var med som gäst i detta möte. Hon delade med sig av sina erfarenheter och lärdomar till företagen. Det fanns många bra observationer i presentationen, som företagen har nytta av under resan.
Denna gång var Tiina Ros (Ehea Living), textilkonstnären Henna Mantere, Jarkko och Tuija Haukkala (Iisakki Järvenpään puukkotehdas), Timo Laurila (Jokipiin Pellava), Anniina Isokangas (PaaPii Design) och Minna Uusitalo (Rimita Green) med. Dessutom deltog Mia Kahma från Voaki som var med i evenemangen på ambassaden i Tokyo och SaunaLab på egen bekostnad. Även om Voaki inte var med i själva projektet, tog företagen gärna med det och gav sin hjälp.
I mötet deltog även våra samarbetspartners Exports experter Kazue Ikemoto-Mäyry och Marja Sulkakoski, och naturligtvis Carita Pöntiö från Viexpo som håller i trådarna för projektet.
14.6.2022
Exportprojektet Tillväxt från digitala kanaler – målmarknad Sverige hade en träff i lugna Villa Elba i Karleby. I detta exportprojekt planerar företag att skapa nätbutiker eller förbättra sin nuvarande nätbutik. Företagen har redan kommit så långt att man för var och en gjort en marknadsundersökning och förslagen på åtgärder är nu under behandling. I vissa företag har man redan valt åtgärderna och arbetet med själva nätbutiken håller på att börja.
I detta möte var det dags för lägesuppdatering. Företagen berättade om sina situationer och delade sina erfarenheter om jobbet med marknadsundersökningarna. Intressant hur mycket gemensamt det fanns samt hur många erfarenheter de hade att dela med sig. Processen är givande för varje deltagare, men även arbetsam. Man måste besluta hur man ska gå vidare, vem man väljer som samarbetspartner och hur mycket man är färdig att satsa på olika aktiviteter. Förståeligt att det är givande att diskutera med andra företag som är i samma situation.
I detta exportprojekt är målmarknaden Sverige och därför hade man tagit med Vilma Rissanen, Business Finlands expert från Stockholm, på mötet. Hon presenterade sina tankar om hur man kan bekanta sig med den svenska marknaden och hurudana saker man kunde ta i beaktande, när exportprojektet åker iväg på sin gemensamma presentationsrunda till Sverige. Företagen kan kontakta Vila i alla frågor som berör den svenska marknaden.
Nätbutiken har såklart en stor roll i detta exportprojekt, och eftersom influencermarknadsföring har redan nu en stor betydelse på den svenska marknaden, bekantade sig gruppen med ett tjänsteföretag, som jobbar med influencermarknadsföring. Miisa Hälinen från Promoty berättade om influencermarknadsföring i Sverige och presenterade deras tjänst, med vars hjälp man kan söka efter influencers som passar ens företag för möjligt samarbete. Miisa hade flera bra synpunkter att dela till företagen.
I exportprojektets möte deltog Anniina Isokangas (PaaPii Design), Minna Uusitalo (Rimita Green), Tuomo Kirjonen och Marko Jokinen (Tuningkauppa.com), Piia Vähäsalo (Utua), Reijo Kinnunen (Nevertex) och Laura Saaranluoma (Mirror Line). I mötet deltog projektansvariga från Viexpo, som jobbar med företagen: Anne Viitala, Minna Jakobsson, Maarit Mäkelä och Carita Pöntiö, som även håller i trådarna för projektet.
Inspiration för arbetet
Delandet av erfarenheter för projektarbetet till en helt annan nivå. Ömsesidigt lärande och att fundera på saker tillsammans ger företagen möjligheten att jämföra sina möjligheter på ett helt annat sätt än det någonsin skulle vara möjligt om man jobbade ensam. När man är i samma båt är även andras erfarenheter och lärdomar mycket viktig information.
Det är även mycket intressant att följa med exportprojekten för företagsgrupper från sidan. Hur mycket företagen delar med sig av till varandra och hur fint samarbetet fungerar. Det finns ingen konkurrenssituation, enbart en gemensam erfarenhet och behovet att utveckla den egna affärsverksamheten och få tillväxt genom export och internationalisering.
Det meningsfulla innehållet har fått ett ivrigt mottagande och till vår lycka har vi från kommunikationens sida fått vara en del av denna iver. Även i skolningarna kan man ta del av ett liknande iver. Iver om det egna jobbet och dess utveckling. Iver om att lära sig nytt och dela med sig av erfarenheter.