04 okt Mirkas VD Stefan Sjöberg: “Ut i världen och samla kunskap – men kom hem igen!”
Att starta upp ny verksamhet på nya marknader kräver mod – och tålamod. Men Stefan Sjöberg tror att Österbotten behöver fler ben att stå på.
Mitt ute på den österbottniska landsbygden, bland åkrar och ängar, tornar Mirkas huvudkontor upp sig. Området är fullt av liv och och rörelse när huvudkontoret i Jeppo expanderar och bygger ut.
Men det är inte bara huvudkontoret som byggs ut. Samtidigt stärks även Mirkas internationalisering. Med femton dotterbolag ute i världen upprätthåller man en nära och lokal kontakt med kunderna. I Storbritannien, Tyskland, USA, Sverige, Frankrike, Italien, Spanien, Turkiet, Mexiko, Brasilien, Singapore, Kina, Ryssland, Kanada och Indien.
Mirka har 830 anställda i Finland och sammanlagt 1530 i hela koncernen. I dag går ungefär 97 % av produktionen på export. Mirka har lyckats fördubbla sin omsättning sedan finanskrisen. I dag ligger den över 300 miljoner €.
Vd Stefan Sjöberg checkade in på koncernen 2011. Före det verkade han inom Ericsson-koncernen i Sverige, på Nautor’s Swan i Jakobstad och som VD på reklambyrån C2 i Vasa. – Vi har en stark företagskultur på Mirka och internationaliseringsfasen har pågått hela tiden. Men visst går internationaliseringen snabbare hela tiden. Digitaliseringen har gjort att allt går mycket snabbare. I dag finns nästan 40 procent av våra anställda utanför Finland. Vårt äldsta dotterbolag i England fyller 40 år nu och snart är det Tysklands tur att fira samma, berättar Sjöberg.
För många mindre företag som vill testa på nya marknader kan steget ibland kännas övermäktigt. Steget till nästa nivå innebär alltid risktagningar och det kan kännas osäkert även om man är framgångsrik på det man gör.
–Vi har till exempel. startat upp ett nytt kontor i Dubai. Där kan det dröja sex månader innan vi får ett bankkonto. Sedan tar det också sin tid att hitta arbetstagare och rätt kunskap. Det kan ta upp till 10 år att bygga upp verksamhet på en helt ny marknad och därför är det också så viktigt att en aktör som Viexpo finns. Många behöver hjälp med de olika stegen och tillgång till de olika nätverken för att komma vidare.
Stefan Sjöberg ser Österbotten som starkt internationellt. Han lyfter gärna fram företagsamheten i Österbotten samt den expertis som byggts upp i landskapet. Däremot oroar bristen på arbetskraft. Om situationen inte svänger snart kommer det att bli tufft.
– Vi har en så kallad hjärnflykt på gång i Österbotten, men glädjande nog verkar många ändå återvända till hemknutarna senare. Själv flyttade vi tillbaka 2003. Det kändes att det var dags att komma tillbaka till vårt stödnätverk.
Han rekommenderar de yngre generationerna att göra det samma.
– Åk iväg ut i världen, våga kasta er ut och samla på er kunskap. Men återvänd gärna hem och använd er erfarenhet på hemmaplan!
Stefan Sjöberg poängterar också att Österbotten är en exportberoende region. Vi
reagerar på när det går sämre i andra marknader och länder.
– Vi är ju internationellt inriktade här i Österbotten och kanske också starkt influerade av Sverige. Därför är det också bra att inte bli för beroende av en enda marknad. Man behöver ha flera ben att stå på.
Sjöberg anser att österbottningar generellt är rätt bra på export, när det kommer till att marknadsföra regionen när det gäller investeringar finns det utrymme för förbättring.
– Vi kan definitivt bli bättre på att marknadsföra oss vad gäller investeringar. Och när det kommer till att tänka nya kluster. Vi har till exempel inget riktigt stark IT-kluster som i andra regioner. Vi kunde satsa mera på IT-industrin.
– Mirka gör mjukvara runt olika tjänster och produkter och satsar på helhetslösningar. Här skulle det finnas möjlighet för IT-kluster, men också nya tjänster och nya affärsmöjligheter. Det här är definitivt en möjlighet för landsbygden.
I år firar Viexpo sitt 50-års jubileum. Jubileumsåret till ära arrangerar vi ett jubileumsseminarium med middag onsdagen 23.10.2019 kl. 17-22 i Jakobstad.
Kom med!