Unga nätverksproffs ger sina bästa tips

Unga nätverksproffs ger sina bästa tips

De är unga och lovande entreprenörer som alla driver sin verksamhet med sociala medier som bas. Medieproducenten och skönhetsentreprenören Julia Holmqvist, marknadsföringskonsulten Hanna Löfholm och stylistentreprenören Sandra Holmäng. Vilka är deras bästa nätverkstips?



Julia Holmqvist, 26
@juliaqvist


– Ett starkt nätverk för mig är att känna personer inom samma bransch eller med liknande intressen. I en arbetsmiljö med hård konkurrens är det viktigt att våga lyfta och peppa istället för att tävla mot varandra. Det finns plats för alla. Jag tror det handlar om att dela med sig och vara bjussig. Nätverkan handlar om att inte ha en baktanke med varje människomöte, utan att vara genuint nyfiken.

Våga gå på föreläsningar och evenemang helt ensam, då tvingar du dig själv att knyta nya kontakter. Ett starkt nätverk innebär också att man snabbt får ”inside”-information och kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag tror det handlar mycket om eget initiativ och att våga bjuda på sig själv – både som privatperson och yrkesprofil.

Sociala medier är absolut där jag nätverkar mest – det finns inget lättare eller snabbare sätt att hitta nya kontakter. Skiljer du på privat och jobb är ett Instagramkonto för ditt jobb-jag ett bra första steg. Mitt tips är att fundera ut hur du vill bli uppfattad inom din yrkesbransch och sedan försöka matcha den bilden av dig själv även online. Sök upp personer som verkar vara bra att känna, gilla deras bilder och följ dem på sociala medier. Föreslå att träffas på riktigt, det finns inget roligare än att först lära känna någon via sociala medier och sedan träffas över en lunch!


Hanna Löfholm, 29
@hananaa



– Ett starkt nätverk handlar egentligen om en bra gemenskap. Inget man ”bara har nytta av”, utan där ska även finnas ett genuint intresse för varandra. Ett starkt nätverk ska vara äkta och gynna alla. Var intresserad och nyfiken. Våga ta kontakt, våga ge beröm, våga ställa frågor!

Om man som jag kan bli väldigt blyg i vissa sociala sammanhang, så behöver man nog tänka på att man faktiskt vågar stå på sig och att inte tvivla. Är man obekväm med att stå och prata om sig själv går det exempelvis alltid bra att ställa frågor. När man nätverkar online däremot bör man tänka på att alltid vara sig själv. Man kan inte klistra på en falsk personlighet när man nätverkar online, för då blir det platt fall sedan när man slutligen träffas IRL.

För mig är det lättare att nätverka i sociala medier. Det är hur lätt som helst att sända iväg ett DM på Instagram till någon intressant person, eller varför inte ett snabbt meddelande på Facebook? Själv tycker jag speciellt mycket om Instagram DM:s, och har även märkt att allt fler börjar ta kontakt med mig där. Det känns som det ”nya”.


Sandra Holmäng, 26
@sandraemiliah


– För mig innebär ett starkt nätverk att jag direkt vet vem jag kan kontakta om jag kommer på en idé jag vill bolla – eller förverkliga. Eller också andra vägen, att någon annan kan kontakta mig. Var inte heller för ”på” – du vill inte enbart knyta kontakter för din egen vinning. Det är inte trevligt om man endast hör av sig när man behöver något. Det ska vara genuint intresse!


Ett starkt nätverk byggs genom att vara generös. Kan man hjälpa någon så erbjuder man sin hjälp. Kom också ihåg både komplimanger och feedback – förstås gäller balans av båda så man inte trampar någon på tårna. Ett bra tips är att gå med i olika grupper på till exempel Facebook, att gå kurser med ämnen man är intresserad av eller bara annars hitta sammanhang där man kan umgås med nya människor. Linkedin är bra för att komma i kontakt med andra företagare.


Via sociala medier kan du redan innan du träffar en människa IRL visa vem du är och vad du går för, det kan stärka dina kommande möten – eller stjälpa om du inte vet hur du beter dig på nätet. Jag själv har använt mig av sociala medier för att ordna till exempel influencerresor, vilket sen har gett mig nya kontakter, nya vänner och nya jobb.




I år firar Viexpo sitt 50-års jubileum. Jubileumsåret till ära arrangerar vi ett jubileumsseminarium och middag onsdagen 23.10.2019 kl. 17-22 i Jakobstad. Ett perfekt nätverkstillfälle att träffa bland annat riksdagsledamöter och inflytelserika personer från näringslivet.

Välkomna!

Här kan du anmäla dig.



Till festsidan kommer du här.




Integritetsöversikt
Viexpo

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics, HotJar, HubSpot, Microsoft Clarity och Google Search Console för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.

Ytterligare kakor

Denna webbplats använder följande ytterligare kakor:

  • Google Analytics: Denna kaka samlar information om hur användare interagerar med webbplatsen. Den ger webbplatsägare insikter om användarbeteende och hjälper dem att förbättra webbplatsen.
  • Google Search Console: Denna kaka används av webbplatsägare för att övervaka prestandan för deras webbplats i Googles sökresultat.
  • Google TagManager: Denna kaka används för att hantera de taggar eller kodsnuttar som läggs till på en webbplats, som spårnings- och marknadsföringstaggar.
  • Hotjar: Denna kaka används för att samla information om webbplatsanvändning och användarbeteende, som värmekartor och klickspårning.
  • YouTube: YouTube ställer in kakor när en användare tittar på en video eller interagerar med videospelaren. Dessa kakor används för att anpassa användarens upplevelse, som att rekommendera relaterade videor eller komma ihåg användarens inställningar. Det är viktigt att notera att YouTube ägs av Google och därför hanteras kakorna som används av YouTube enligt Googles integritetspolicy. Användare kan hantera sina kakpreferenser via sina webbläsarinställningar eller genom att använda Googles Ads Settings-sida.
  • Microsoft Clarity: Denna kaka används för att samla in information om hur användare interagerar med en webbplats, som värmekartor och klickspårning, för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin webbplats.
  • FB-pixel: Denna kaka används av Facebook för att spåra beteendet hos användare som interagerar med Facebook-annonser eller besöker Facebook-sidor.
  • HubSpot: Denna kaka används av HubSpot för att spåra användarbeteende på en webbplats och tillhandahålla personligt anpassat marknadsföringsinnehåll.