Vad krävs av ett företag som siktar på export?

Vad krävs av ett företag som siktar på export?

Kan vem som helst sikta på export? -Jo.
Kan vem som helst lyckas med export? -Nej.
Med export kan man enbart lyckas om man har en klar konkurrensfördel och jobbar hårt!

När ett företag vill bygga upp sin exporthandel målmedvetet så att den blir ett av företagets stödben, och även produktiv, måste man särskilt i de tidiga stadierna vara redo att lägga resurser på exporten. Ett exportbeslut kan inte bara vara ett ensidigt beslut som fattats av en aktör, utan alla i företaget måste stå bakom exportbeslutet och jobba för det. Export äter alltid upp mer pengar och tid än till exempel att växa i hemlandet.

Så vad krävs?

Tjänst eller produkt – alltså den mest relevanta. Tjänsten eller produkten måste uppfylla kundens riktiga behov. Om ni inte kan skilja er från de andra på något sätt, lönar det sig inte att försöka konkurrera med de lokala aktörerna med priset. Kom ihåg att när det kommer till export så är det ni som kommer från utlandet. Man kan inte använda inhemskhet som ett argument, och vanligtvis är man en ’underdog’ redan när det kommer till språket. Bekanta er ordentligt med kundens tankevärld och vad som påverkar hans eller hennes val.

Konkurrensfördel och -förmåga. Om ni inte kan visa konkreta fördelar för er kund med siffror, eller om ni inte kan visa ert värdelöfte klart bättre än de andra, kommer konkurrenskraften att vara svag. Med en tydlig konkurrensfördel är ni i en bättre situation så länge era kunder har rätt de behoven för er produkt eller tjänst. Så ta ordentligt reda på er verkliga marknadspotential och positionera er på marknaden i förhållande till de andra.

Mänskliga resurser.  Företag som siktar på export bör kunna lägga arbetstid på exportarbetet antingen inifrån huset eller som en inköpstjänst utanfrån. Resurser måste reserveras för att leda exporten, eftersom någon måste göra det nödvändiga gräsrotsarbetet.

Kassa. Att börja exportera äter ofta flera år av kassan innan det börjar ge avkastning, om det ens börjar. Man kan få vänta länge på att nå break even. Så kassan ska alltså vara i skick.

Intresse.  Det ska finnas en genuin vilja i företaget att utforska olika möjligheter och framtidens trender samt vart marknaden i allmänhet är på väg på lång sikt. Inget företag exporterar bara för att samhället vill så. Det måste finnas en intern eld och vilja att växa inom företaget. Det finns sätt, bara det finns vilja.

Tillväxt i företaget sker dock alltid genom långsiktigt arbete, oavsett om tillväxten kommer från export eller någon annanstans ifrån. Alla stora saker i framtiden börjar med små förändringar och steg i nuet. Man måste bara kunna dela sakerna i tillräckligt stora bitar för en själv. Detsamma gäller när man ska börja exportera.

”I never dreamed about success. I worked for it.” – Estee Lauder

Författaren arbetar som exportexpert på Viexpo och gör bland annat exportanalyser och exportplaner med företag som håller på att börja exportera.

Maarit Mäkelä
Senior Advisor
050 3737 044
maarit.makela@viexpo.fi

Publicerats i Vaasa Insider 14.2.2022

Tags:
,


Integritetsöversikt
Viexpo

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics, HotJar, HubSpot, Microsoft Clarity och Google Search Console för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.

Ytterligare kakor

Denna webbplats använder följande ytterligare kakor:

  • Google Analytics: Denna kaka samlar information om hur användare interagerar med webbplatsen. Den ger webbplatsägare insikter om användarbeteende och hjälper dem att förbättra webbplatsen.
  • Google Search Console: Denna kaka används av webbplatsägare för att övervaka prestandan för deras webbplats i Googles sökresultat.
  • Google TagManager: Denna kaka används för att hantera de taggar eller kodsnuttar som läggs till på en webbplats, som spårnings- och marknadsföringstaggar.
  • Hotjar: Denna kaka används för att samla information om webbplatsanvändning och användarbeteende, som värmekartor och klickspårning.
  • YouTube: YouTube ställer in kakor när en användare tittar på en video eller interagerar med videospelaren. Dessa kakor används för att anpassa användarens upplevelse, som att rekommendera relaterade videor eller komma ihåg användarens inställningar. Det är viktigt att notera att YouTube ägs av Google och därför hanteras kakorna som används av YouTube enligt Googles integritetspolicy. Användare kan hantera sina kakpreferenser via sina webbläsarinställningar eller genom att använda Googles Ads Settings-sida.
  • Microsoft Clarity: Denna kaka används för att samla in information om hur användare interagerar med en webbplats, som värmekartor och klickspårning, för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin webbplats.
  • FB-pixel: Denna kaka används av Facebook för att spåra beteendet hos användare som interagerar med Facebook-annonser eller besöker Facebook-sidor.
  • HubSpot: Denna kaka används av HubSpot för att spåra användarbeteende på en webbplats och tillhandahålla personligt anpassat marknadsföringsinnehåll.