E-handlarklubbar främjar företagens tillväxt och internationalisering

E-handlarklubbar främjar företagens tillväxt och internationalisering

Carita Pöntiö

Våren 2023 startade Viexpo i samarbete med Into Seinäjoki, Karlebyregionens Utveckling och Vasaregionens Utveckling grupper för ömsesidigt lärande för företag i Österbotten. Denna s.k. e-handlarklubbkonceptet har börjat utvecklas i samband med Business Finlands eCom Growth- och Experience Commerce-program.

Redan 50 företag från de österbottniska landskapen deltar

Under våren ordnade vi tillsammans med Leevi Parsama, Business Finlands expert på e-handel, och regionens utvecklingsbolag informationsmöten om klubbverksamheten i Karleby, Vasa och Seinäjoki. Samtidigt öppnades möjligheten att söka med i verksamheten.

Över 50 företag från Södra och Mellersta Österbotten samt Österbotten anmälde sig. I hela landet deltar nu mer än 200 företag i e-handlarklubbar.

De som anmälde sig till klubbverksamheten delades in i grupper på cirka tio företag, och de första klubbmötena hölls i början av sommaren. Klubbarna träffas ungefär var sjätte vecka, på sommaren har de ett lite längre uppehåll.

Förtroende och rättvisa som grund

E-handlarklubbverksamheten grundar sig på tre viktiga regler. Den första och viktigaste är att alla diskussioner i klubben är konfidentiella. Information och nyckeltal som hörs om andra företag i klubbar lämnas inte ut till utomstående.

Den andra regeln handlar om rättvisa. Varje klubbmedlem bär sin del av ansvaret för att föra in innehåll i diskussionen och öppet dela med sig av sina lärdomar och erfarenheter till andra. Inga fripassagerare är tillåtna. Den tredje regeln gäller aktivitet, varje medlem gör sitt bästa för att kunna delta i mötena.

En ryggsäck full av tips som resultat

De österbottniska klubbarna har fått en bra start. Det viktigaste för de första mötena är förstås att man lär känna de andra klubbmedlemmarna ordentligt och att förtroendet börjar byggas upp. Dessutom har mötena alltid fokuserat på e-handeln för det företag som besöks. Företaget som sparras får en ryggsäck full av förbättringsförslag och tips för att förbättra sin egen e-handel.

Jag har varit med på några klubbmöten, och det har varit ett nöje att se hur bra diskussionerna och idéutbytena har kommit i gång redan från början. Det är förmodligen som att sätta tio hund-, padel-, mat- eller andra entusiaster i samma utrymme. Alla vet vad det handlar om, någon vet något bättre, någon har mer erfarenhet inom ett visst område, alla kan tipsa om bra samarbetspartners osv.

Drivs av viljan att växa och internationaliseras

Det som förenar de inblandade företagen är att de vill växa, även internationellt. Och naturligtvis förenas de också av viljan att dela sina erfarenheter, hjälpa andra och lyckas tillsammans. Jag tycker att det här konceptet med e-handlarklubbar är ett fantastiskt verktyg för samarbete mellan företag.

Om du är intresserad av e-handlarklubbverksamhet, vänligen kontakta undertecknad.

Skribenten Carita Pöntiö jobbar som internationaliseringsexpert på Viexpo.

carita.pontio@viexpo.fi
tel. 044 987 5484

Publicerats i Vaasa Insider 26.10.2023



Integritetsöversikt
Viexpo

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics, HotJar, HubSpot, Microsoft Clarity och Google Search Console för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.

Ytterligare kakor

Denna webbplats använder följande ytterligare kakor:

  • Google Analytics: Denna kaka samlar information om hur användare interagerar med webbplatsen. Den ger webbplatsägare insikter om användarbeteende och hjälper dem att förbättra webbplatsen.
  • Google Search Console: Denna kaka används av webbplatsägare för att övervaka prestandan för deras webbplats i Googles sökresultat.
  • Google TagManager: Denna kaka används för att hantera de taggar eller kodsnuttar som läggs till på en webbplats, som spårnings- och marknadsföringstaggar.
  • Hotjar: Denna kaka används för att samla information om webbplatsanvändning och användarbeteende, som värmekartor och klickspårning.
  • YouTube: YouTube ställer in kakor när en användare tittar på en video eller interagerar med videospelaren. Dessa kakor används för att anpassa användarens upplevelse, som att rekommendera relaterade videor eller komma ihåg användarens inställningar. Det är viktigt att notera att YouTube ägs av Google och därför hanteras kakorna som används av YouTube enligt Googles integritetspolicy. Användare kan hantera sina kakpreferenser via sina webbläsarinställningar eller genom att använda Googles Ads Settings-sida.
  • Microsoft Clarity: Denna kaka används för att samla in information om hur användare interagerar med en webbplats, som värmekartor och klickspårning, för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin webbplats.
  • FB-pixel: Denna kaka används av Facebook för att spåra beteendet hos användare som interagerar med Facebook-annonser eller besöker Facebook-sidor.
  • HubSpot: Denna kaka används av HubSpot för att spåra användarbeteende på en webbplats och tillhandahålla personligt anpassat marknadsföringsinnehåll.