Från strategi till verkställande eller från verkställande till strategi?

Från strategi till verkställande eller från verkställande till strategi?

Under Wasa Future Festival fick jag lyssna på många intressanta presentationer. Under en presentation lyftes fram att vi borde gå mera från strategier till verkställande. Till största delen håller jag med. Ifall till exempel en exportstrategi inte verkställs så kommer man inte vidare med exporten. Men utan en välavvägd strategi och plan blir verkställandet lätt missberäknat och utan fokus.

Strategi eller verkställande?

På Viexpo jobbar vi med exportföretag av olika storlek och i olika branscher. Att hjälpa företag med deras exportstrategier och exportåtgärder är en av de viktigaste sakerna vi gör. När det gäller prioritering av fokus på strategi eller verkställande delas företagen i två läger. En del företag har en klar strategi men verkställandet uteblir. Andra företag har så bråttom med verkställandet och sitt dagliga arbete att det inte lämnar tid för strategitänk så som till exempel hur man når nya marknader eller hur man lyckas utöka på företagets tillväxt.

Fördelar med en strategi

Verkställande är givetvis det som företag får sin omsättning ifrån men då man vill nå nya marknader är en strategi ett måste, speciellt för små och medelstora företag. Utan en klar strategi kan åtgärderna lätt bli ofokuserade och kortsiktiga.

Strategin skall inte göras för svår, utan den skall vara sådan att den stöder och ger riktlinjer åt exportåtgärderna. Strategin och exportåtgärderna styrs även starkt av företagets resurser, både personresurser och ekonomiska resurser. Varje företags situation är olik, men alla företag behöver en action plan om t.ex. vad, hur och när som exportåtgärderna skall verkställas. En exportstrategi är förstås mycket mer än det här, men strategins syfte är ändå att möjliggöra åtgärder och ge en riktning åt företaget.

Speciellt de företag som håller på att inleda sin export gynnas av en exportstrategi. Då man utformar exportstrategin klarnar oftast även de områden där företaget behöver utvecklas. Ett utvecklingsområde, som många lyfter fram är exportkunnandet inom företaget. För att information och kunskap skall stanna inom företaget rekommenderar jag att företag skall dokumentera kunskap, processer och olika åtgärder. Ett konkret tips är att skapa en intern exporthandbok där information om bland annat företagets strategi, konkurrensfördelar, prissättning, logistik, målmarknader, försäljningskanaler, kvalitet och exportdokumentation finns med.

En strategi som möjliggör verkställande

Summa summarum anser jag att en strategi utgör grunden för lyckad export. Strategin kan även vara odokumenterad, men en dokumenterad strategi eller exporthandbok gynnar företaget då informationen inte finns endast hos en eller två personer. Strategins syfte är att möjliggöra och leda till affärer. En strategi för strategins skull gynnar ingen.

Kåre jobbar på Viexpo med frågor kring export och internationalisering. Han har gedigen erfarenhet om livsmedelsexport.

Kåre Björkstrand
Senior Advisor
+358 50 536 6655
kare.bjorkstrand@viexpo.fi

Publicerats i Vaasa Insider 1.9.2021



Integritetsöversikt
Viexpo

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics, HotJar, HubSpot, Microsoft Clarity och Google Search Console för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.

Ytterligare kakor

Denna webbplats använder följande ytterligare kakor:

  • Google Analytics: Denna kaka samlar information om hur användare interagerar med webbplatsen. Den ger webbplatsägare insikter om användarbeteende och hjälper dem att förbättra webbplatsen.
  • Google Search Console: Denna kaka används av webbplatsägare för att övervaka prestandan för deras webbplats i Googles sökresultat.
  • Google TagManager: Denna kaka används för att hantera de taggar eller kodsnuttar som läggs till på en webbplats, som spårnings- och marknadsföringstaggar.
  • Hotjar: Denna kaka används för att samla information om webbplatsanvändning och användarbeteende, som värmekartor och klickspårning.
  • YouTube: YouTube ställer in kakor när en användare tittar på en video eller interagerar med videospelaren. Dessa kakor används för att anpassa användarens upplevelse, som att rekommendera relaterade videor eller komma ihåg användarens inställningar. Det är viktigt att notera att YouTube ägs av Google och därför hanteras kakorna som används av YouTube enligt Googles integritetspolicy. Användare kan hantera sina kakpreferenser via sina webbläsarinställningar eller genom att använda Googles Ads Settings-sida.
  • Microsoft Clarity: Denna kaka används för att samla in information om hur användare interagerar med en webbplats, som värmekartor och klickspårning, för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin webbplats.
  • FB-pixel: Denna kaka används av Facebook för att spåra beteendet hos användare som interagerar med Facebook-annonser eller besöker Facebook-sidor.
  • HubSpot: Denna kaka används av HubSpot för att spåra användarbeteende på en webbplats och tillhandahålla personligt anpassat marknadsföringsinnehåll.